Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkäikäisenä lapset saavat vaikuttaa etävanhemman tapaamisiin?

Vierailija
01.03.2016 |

Meillä on 13- ja 11-vuotiaat lapset. Olemme eronneet neljä vuotta sitten ja lasten isä on nyt ilmeisesti haluamassa ryhtyä tapaamaan lapsia joka toinen viikonloppu. Aikaisemmin on saattanut kulua parikin kuukautta tapaamisten välillä. Tapaamisista on sovittu aikoinaan siten, että mitään säännöllistä rytmiä ei ole määritelty.

Ongelma on nyt lähinnä siinä, että lapset ovat aika lailla vieraantuneet isästään, eikä kumpikaan ole kovin innostunut menemään isän ja hänen uuden puolisonsa luokse noin usein. Pitäisikö tässä nyt kuunnella lasten mielipidettä vai pakottaa heidät parin sadan kilometrin päähän kotoa joka toinen viikonloppu?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias saa lain mukaan päättää itse tapaako etävanhempaa vai ei.

Vierailija
2/6 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v. taitaa olla virallinen raja, mutta kyllä 11v on henkiseltätasoltaan jo siinä iässä, että saa osallistua itseään koskeviin päätöksiin.

Sinun pitää toki kannustaa tapaamisiin, mutta pakottaa ei tietenkään voi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kauas ja tuolla innon asteella olisi parempi aloittaa kerran kuukaudessa tahtiin. Katsoo sitten kesällä esim 1 viikon kestävää käyntiä.

Vierailija
4/6 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainkaan mukaan 12v. ei saa päättää, mutta häntä pitää kuunnella.

Vierailija
5/6 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias on edelleen alaikäinen, eikä saa päättää asioistaan. Hänen mielipide tosin ottetaan huomioon ja 11-vuotiaskin on jo kuulemisiässä.

Jos lapsella olisi joku päätäntä valta niin hänhän saisi mennä kahden kodin välillä ihan miten häntä sattuisi kullonkin huvittamaan sen mukaan kummalla on kivempaa. Vastuu ja valta on edelleen siellä vanhemman taskussa.

Vierailija
6/6 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, hyvä tietää. Minusta on ihan reilua ottaa lasten mielipiteet huomioon tällaisessa asiassa. Olen ollut hyvin neutraali lasten isän suhteen, en ole haukkunut tai puhunut pahaa hänestä. Yritän kyllä kannustaa lapsia säilyttämään edes jonkinlaisen isäsuhteen, mutta kuten sanottua, isä ei tähän mennessä ole itse ollut kovinkaan aktiivinen sen ylläpitämisessä.

-ap