Äitiysraha työttömyyden jälkeen?
Tietääkö kukaan minkä tulojen mukaan maksetaan äitiysraha jos on ollut työttömänä raskauden alusta asti lapsen syntymään? Onko kenelläkään ollut vastaava tilanne?
Kommentit (3)
eihän se menekään heti edellä olevan ajan mukaan! Nyt muistelen itekin kun viimeksi olin raskaana että jäljessähän se menee. Hetken mielijohteesta tuli heti kysyttyä täältä kun yleensä täältä saa neuvoja niin moneen asiaan! :)
Kiitos vastauksesta!/vastauksista!
Noi hymiöt ei näköjään vieläkään näy tekstissä, kumma kun ei saada sivuja kuntoon! Eli jos jäisin äitiyslomalle vuonna 2009 niin vuoden 2007 tulojen mukaan maksetaan äippäraha? Olin silloin puolet vuodesta äitiyslomalla ja hoitovapaalla ja toisen puolen töissä niin laskevat sitte varmaan jonkun keskiarvon niistä?!
oli sama tilanne kolmatta odottaessa kuin sulla. Olin työttömänä ja sain tarveharkintaista työmarkkinatukea (=puolison tulot vähentää, kun työhistoria ei riitä). Mä odotin äitiysrahaksi minimiä, kun verotuksella laskettuna olin kotihoidontuella koko vuoden, MUTTA sainkin reilun 10€/päivä enemmän.
Äitiysraha-hakemuksessa kysytään työttömyystuesta edeltävältä 4kk ajalta, eli jos oot työtön äitiysloman alkuun asti, voidaan laskea myös tt-rahan mukaan. Silloin äp-raha on 86% tt-rahasta. Ja kuten mulla kävi, se 86% laskettiin siitä alkuperäisestä summasta, josta EI vielä vähennetty mitään puolison tulojen vuoksi. Mulla oli se alkuperäinen jotain 32€ ja risat, mutta maksettiin vain 14€ päivältä.
Toisaalta Kelalla on monta systeemiä, joilla laskevat, ja maksavat sen suurimman mukaan. Eli 1) verotus, 2) 6kk tulot (myös tt-raha huomioidaan) tai 3) edellisestä lapsesta tulojen perusteella maksettu äp-raha, jos lapsi ei ennen uuden vauvan LA:ta täytä 3v, kuten sullakin tekstin perusteella taitaa olla. Näistä siis se sulle parhain vaihtoehto.
Toivottavasti ei mennyt kovin sekavaksi. :)
En tiedä, mutta käsittääkseni vahvistetun verotuksen mukaan on aina mahdollista maksaa, jos tuki on siten suurempi ja sehän menee aina jäljessä. Nyt esim. tuki maksetaan vuoden 2006 verotuksen mukaan, jos siis tulot on silloin olleet paremmat kuin ennen äitiyslomaa.