Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katselin vanhoja kansakoulukuvia, kaikilla tytöillä oli tavalliset palmikot. Milloin ranskalaisia lettejä

Vierailija
29.02.2016 |

alettiin tehdä? On ilmeisesti suhteellisen myöhään tulleet nuo Suomeen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 80-luvulla? 90-luvun lukiolaisena muistan että uutuus oli hollantilaiset letit (eli se käänteisesti tehty), niitä harjoiteltiin tekemään kaverin kanssa.

Vierailija
2/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alussa meillä ainkin harrastettiin kalanruotoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tyypillinen virhe, jos käsketään pukeutumaan vanhahtavasti esim. koulunäytelmään tms. on se että tytöille tehdään ranskalaiset letit. Ei niitä kuitenkaan ollut esim. suurten ikäluokkien lapsuudessa.

Vierailija
4/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan ala-asteikäisenä koskaan ollut (80-luvun alussa) enkä muista kavereillakaan olleen, yläasteella vasta ekan kerran. Eli olisivatko yleistyneet siinä 80-luvun loppupuolella?

Vierailija
5/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ranskiksia jo 80-luvun alussa, pikkukaupungissa Salossakin oli.

T. N-49

Vierailija
6/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. N-49

Ok. Muistatko mistä tuo "uusi lettimuoti" tuli? Oliko jossain lehdissä ohjeita tms? Tytöt kai yleensä opettelivat itse niitä tekemään, ainakaan minun äitini tai kavereiden äidit (40-50-luvulla syntyneitä) eivät osanneet niitä tehdä (paitsi jos sattui olemaan kampaaja).

Vierailija
7/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekan kerran -88, muistan kun tätini laittoi ne koulukuvaa varten.

Vierailija
8/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ajan muistan; Helsingissä kävin koulua ja me tytöt ruvettiin laittamaan ranskiksia 13-15 -vuotiaina toisillemme :-)

Vierailija
9/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N-49

Ok. Muistatko mistä tuo "uusi lettimuoti" tuli? Oliko jossain lehdissä ohjeita tms? Tytöt kai yleensä opettelivat itse niitä tekemään, ainakaan minun äitini tai kavereiden äidit (40-50-luvulla syntyneitä) eivät osanneet niitä tehdä (paitsi jos sattui olemaan kampaaja).

No mulle teki ekan ranskiksen yläasteikäisenä jonkun naistenlehden mallista isoveljen 30+ ikäinen vaimo, äitikin opetteli siitä tekemään. Ei ne nyt niin vaikeita ole, äidin (syntynyt 1934) sukupolvi oli sentään vedellyt valkkinutturoita itselleen joka aamu töihin mennessään. Eli mä väittäisin, että kyllä ainakin ne ennen sotia syntyneet ja 50-luvulla aikuistuneet sukupolvet osasivat tukkalaitteita pusata.

Vierailija
10/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koulukuvassa -87.

Vierailija
11/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N-49

No mulle teki ekan ranskiksen yläasteikäisenä jonkun naistenlehden mallista isoveljen 30+ ikäinen vaimo, äitikin opetteli siitä tekemään. Ei ne nyt niin vaikeita ole, äidin (syntynyt 1934) sukupolvi oli sentään vedellyt valkkinutturoita itselleen joka aamu töihin mennessään. Eli mä väittäisin, että kyllä ainakin ne ennen sotia syntyneet ja 50-luvulla aikuistuneet sukupolvet osasivat tukkalaitteita pusata.

Joo, toki olivat näppäriä käsistään, tarkoitin sitä että ranskalaiset eivät olleet vanhastaan tuttuja eli ne siis piti varta vasten opetella. 

Vierailija
12/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opettelin myös joskus yläasteikäisenä eli n. 87-89.

Vierailija
13/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kuule kansakoulussa myös niitä tyttöjä (70-luvulla) joilla oli ranskalainen polkkatukka!

Toki polkkatukkakin oli monella ja mun äidillä oli 70-luvulla ihan lyhyt "poikatukka". Sanottiinko polkkaa tosiaan ranskalaiseksi?

Vierailija
14/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niitä neuvottiin naistenlehdissä, oliko jopa Koululaisessakin ohje jossain vaiheessa?

Vierailija
15/15 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N-49

Äitini, syntynyt vuonna 1935, teki minulle ranskalaisia lettejä ja vaikka minkälaisia lettikampauksia jo 80-luvun alussa. Äiti on (yhä) taitava ja minä luin ulkomaisia naistenlehtiä. Minulla oli vaikka minkälaista kampausta ja niitä matkittiin paljon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan