Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin kuivaksi? Vauva nyt 1kk

poikapissii
29.02.2016 |

Meillä nyt 4vk vanha 42vkolla syntynyt vauva. Nyt useampi päivä mennyt niin että puolet kerroista vauva pissii ja pöräyttää vasta lavuaariin kun vaipan ottaa pois. Monilla muillakin kerroilla tulossa olleen pissan on "tiennyt" mutta ei ole lähdetty vessaan kun jotenkin tuntuu hurjalta tässä vaiheessa tälläistä edes miettiä.
Viime yönä (herää kerran yössä syömään) vaippa kuiva mutta sitten vessassa pöräytti tavarat säntillisesti.
Muutoinkin 2vkon iän jälkeen ei hoitopöytäpissejä ole tullut kun pyllypesun yhteydessä on aina pissattu jos on jotain ollut valmiina. Pissi/pöräyttelyasento on selällään pää hieman ylempänä selkä käsivarteen nojaten.
Mua mietityttääki onko täällä muita joilla homma on tosi varhaisessa vaiheessa mennyt uomiinsa ja vaipat olleet vain varmistuksena vai tuleeko tää muuttumaan vielä hallitsemattomammaksi vauva unohtaa kuinka pissiä vessassa?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomasin vauvan kiemurtelevan aamuisin tyytymättömänä joskus reilu kuukauden vanhana. Kokeilin vessatusta (vauva "kyykyssä" lavuaarin päällä selkä minua vasten, käsi jalkojen alla) psss-äänteen kanssa ja sieltähän tuli kakat!

Hiljalleen tuntui että huomasin lähes aina koska olisi hädän (pissan tai kakan) aika, mutta tiheä vessatusrytmi alkoi vähän ahdistaa itseäni. Toisaalta kakkaa tuli meillä tosi monta kertaa päivässä ja muutamat kakat lavuaariin olivat aina vaippojen kulutuksesta pois -> hyvä asia luonnon kannalta.

Meillä kävi niin että vessatus hiipui joskus puolen vuoden jälkeen, tuntuu että sitä pissaa/kakkaa ei aina tullutkaan vaikka vein vessatukseen, ja niinpä touhu jäi. Meillä ei opittu kovinkaan nopeasti pois vaipoista, ja yövaippaa käytetään vieläkin (lapsi yli nelivuotias). Joten meidän yksilöllä hormonitasot eivät ainakaan tätä hommaa puoltaneet.

Vierailija
22/22 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteiden aloituksen jälkeen siirryttiin potalle. Kakka tuli kerran tai kaksi päivässä ja melko säännöllisesti, joten se oli helppo ennakoida ja ehkä 95%/kakoista tuli pottaan 7kk alkaen. Pissat pottaan jos itse jaksoi käyttää tarpeeksi usein. Jos noin tunnin välein käytti, niin vaippa pysyi kuivana. Yökuiva oli n. 1,5 vuoden iässä, sitä ennenkin vaippa oli usein aamuisin kuiva jo muutaman kuukauden ikäisestä asti. Ilmeisesti tällä lapsella oli luontaisesti hyvä pidätyskyky, tai olen kuullut että jostain hormoneista tuo yökuivuus johtuu ja vaihtelee tosi paljon eri lasten (ja aikuistenkin!) välillä.

Itse lapsi kertoi kakkahädästä ja halusi potalle kakkaamaan alle vuoden ikäisenä. Pissahädästä osasi kertoa ja ihan oikeasti pidättää n. 1v 8 kk ikäisenä.

Esikoisen kohdalla sitä varmaan olis ehtinyt, jaksanut ja muistanut käyttää lapsen tunnin välein potalla. Toisen ja varsinkin kolmannen kohdalla olis alkanu oleen jo mahdotonta. Ainakaan minä en moiseen olis viittinyt enkä jaksanu ryhtyä. Eikä nuo lapset onneksi näytä vaipoistaan kärsineen, oppivat kuivaksikin ihan normaaliajassa. Ilman että mun piti pitää pottasirkusta koko ajan päällä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteiden aloituksen jälkeen siirryttiin potalle. Kakka tuli kerran tai kaksi päivässä ja melko säännöllisesti, joten se oli helppo ennakoida ja ehkä 95%/kakoista tuli pottaan 7kk alkaen. Pissat pottaan jos itse jaksoi käyttää tarpeeksi usein. Jos noin tunnin välein käytti, niin vaippa pysyi kuivana. Yökuiva oli n. 1,5 vuoden iässä, sitä ennenkin vaippa oli usein aamuisin kuiva jo muutaman kuukauden ikäisestä asti. Ilmeisesti tällä lapsella oli luontaisesti hyvä pidätyskyky, tai olen kuullut että jostain hormoneista tuo yökuivuus johtuu ja vaihtelee tosi paljon eri lasten (ja aikuistenkin!) välillä.

Esikoisen kohdalla sitä varmaan olis ehtinyt, jaksanut ja muistanut käyttää lapsen tunnin välein potalla. Toisen ja varsinkin kolmannen kohdalla olis alkanu oleen jo mahdotonta. Ainakaan minä en moiseen olis viittinyt enkä jaksanu ryhtyä. Eikä nuo lapset onneksi näytä vaipoistaan kärsineen, oppivat kuivaksikin ihan normaaliajassa. Ilman että mun piti pitää pottasirkusta koko ajan päällä.

No siis en minäkään usein jaksanut tai muistanut tai jostain syystä pystynyt enkä itse asiassa varsinaisesti yrittänytkään käyttää niin usein että vaippa pysyisi kuivana, ei se ollut meillä mikään tavoite kun ei märkä vaippa tuntunut lasta vaivaavan. Ja useamman lapsen kanssa varmasti olisi hankalaa. Ei meillä tästä vessahommasta koskaan stressattu eikä se ollut mikään ehdottomuus. Tehtiin niinkuin vanhemmista ja lapsesta hyvältä tuntui. Itse asiassa meillä mies jaksoi viikonloppuisin ja muuten kotona ollessaan minua useammin käyttää lasta vessassa. Tosin minusta oli todella iso helpotus meidän arkeen että kakka tehtiin pottaan tai pönttöön jo noin pienenä.

Tuo tunnin vessatusväli oli vain huomio siitä, että noin vuoden ikäisenä lapsi pissasi n. tunnin välein, tai ei pystynyt pidättämään sen pidempään. Minusta se oli mielenkiintoinen tieto.

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla