Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajattelin ruveta säästämään, vaikka ylimääräistä rahaa ei ole

Vierailija
28.02.2016 |

20-40 €/kk jos saisin säästöön, vaikka olen tällä hetkellä työtön, olisi se kuitenkin parempi kuin ei mitään. Suosittelisitteko te jonkinlaista sijoittamista pankkitilille säästämisen sijaan? Minulla on S-pankissa tili, jolle tulee minun ja mieheni S-bonukset, juuri tuo 20-40 €/kk ja minä olen itse käyttänyt ne rahat. S-pankissa voi pistää bonukset menemään suoraan sijoitettavaksi, mutta sitten pitäisi valita korkean riskin, matalan riskin tai siltä väliltä oleva vaihtoehto, jossa korkean riskin sijoituksessa tuotot voivat tietysti olla suurempia ja myös mahdolliset menetykset. Harkitsen tuota korkeinta tuottoa/riskiä, mutta on vaikea päättää. Miten te säästätte ja onko joku saanut oikeasti merkittävät säästöt aivan vaatimattomalla alulla? Meillä miehellä on hyvä palkka, mutta hänellä on velkoja ja on ihan persaukinen. Hän ei edes yritä elää säästeliäästi, kun ei kuulemma normaalit ihmiset osta tarjouksista ja yritä säästää jokapäiväisissä jutuissa eikä hän tuhlaa, kaikki mitä hän ostaa, on täysin välttämätöntä :o

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet ottanut tuollaisen tuhlarin? Ihan oikeasti, en halua ilkeillä, vaan aidosti kysyn.

Vierailija
2/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi on ilmeisesti jonkin sortin tuhlaajan sairaus. Hänen olisi syytä opetella säästämään rahaa ennen kuin asiat muuttuvat vielä huonommaksi, ilmeisesti hän myös luottaa liikaa työpaikkansa säilymiseen. Jos jostakin syystä menettää työpaikkansa niin sitten hänenkin elämänsä muuttuu moninkertaisesti vaikeammaksi kuin nykyään.

Toivottavasti nuo kertyneet velat ovat kertyneet hyviltä yrityksiltä tai ihmisiltä. Eikä miltään hämärä miehiltä, koska maksamaton pitkä aikainen ja suuri velka hämärille miehille voi johtaa siihen että miehesi saattaisi joskus joutua pahoinpidellyksi tai pahimmassa tapauksessa tapetuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveät määrät te kulutatte jos bonukset on tota luokkaa :O ehkä siitäKIN voisi nipistää. Sen verran voi sijoittaa mitä on varaa menettää että riskit sen mukaan, jos teille ei ole väliä onko 5v päästä 5000e säästössä vai ei niin korkeaan riskiin, jos sillä oikeasti on väliä niin perus +3% tilille

Vierailija
4/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, mä katson kyllä tarkkaan mitä ostan ja mistä ostan. Ilmankos mulla sitten taas onkin niitä säästöjä ja tuhlareilla ei :)

Vierailija
5/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet ottanut tuollaisen tuhlarin? Ihan oikeasti, en halua ilkeillä, vaan aidosti kysyn.

Minulla oli niin surkean huono itsetunto nuorempana, olin masentunut vaikeiden kotiolojen takia ym. joten rohkaistuin näihin suhdejuttuihin vasta yli 30-vuotiaana ja sitten löysin tämän miehen, jonka kanssa synkkaa muuten, mutta tuo rahajuttu... Hänellä asiat alkoivat mennä pieleen pitkittyneiden korkeakouluopiskelujen jälkeen ja luulin että velkaongelma olisi selätettävissä kun hän työllistyisi, mutta näköjään ei. Meillä on yksi lapsi, enkä ole jättämässä sitä sikaa.

Vierailija
6/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Seligsonin rahastoja. Kuukausittain voi säästää pienenkin erän ja hallinnointipalkkiot pieniä.

Muutenkin heidän sivuilla on hyvää tietoa sijoittamisesti kenelle tahansa. Paljon parempaa, mitä pankista saisit. Pankissahan ne sanovat sijoittamisen olevan niin vaikeaa, että kannattaa jättää suosiolla ammattilaisille (tuototkin siinä sivussa)

Mitä tulee tuohon, mitä sanoit tuotosta/riskistä ja menetyksistä. Osakkeissa voit odottaa 8-9% vuosituottoa, tätä ei oikein voi lisätä edes riskiä lisäämällä. Vaikka osakkeet saattavatkin pudota rajustikin, et menetä rahaa ennen kuin myyt omistuksesi (tappiolla) Säännöllisesti säästämällä laskusuhdanne tarkoittaa vain, että ostat halvalla.

En tiedä mitä tarkoitat "merkittävillä säästöillä", mutta jos säästät esim. 50 euroa kuukaudessa kymppitonniin menee 10 vuotta jos tuotto on 8% vuodessa. Jos kuitenkin säästät 150 euroa kuukaudessa saat 15 vuodessa 50 000 euroa.

40 vuodessa omaisuus lähentelee jo puolta miljoonaa. Eli kyllä matemaattisesti ajatellen vaatimattomallakin alulla voi päästä suuriin summiin. 

Vierailija
7/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin kuukauden bonusta. Itsellä tulee 1-3 € kuukaudessa, ja yritän keskittää ostokseni S-ryhmän kauppoihin, bensaa lukuunottamatta. Maksan oman elämiseni sekä joka toinen viikonloppu omat ja poikakaverin sapuskat, ja silloin tällöin kahden koiran ruuat ja herkut.

Vierailija
8/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Seligsonin rahastoja. Kuukausittain voi säästää pienenkin erän ja hallinnointipalkkiot pieniä.

Muutenkin heidän sivuilla on hyvää tietoa sijoittamisesti kenelle tahansa. Paljon parempaa, mitä pankista saisit. Pankissahan ne sanovat sijoittamisen olevan niin vaikeaa, että kannattaa jättää suosiolla ammattilaisille (tuototkin siinä sivussa)

Mitä tulee tuohon, mitä sanoit tuotosta/riskistä ja menetyksistä. Osakkeissa voit odottaa 8-9% vuosituottoa, tätä ei oikein voi lisätä edes riskiä lisäämällä. Vaikka osakkeet saattavatkin pudota rajustikin, et menetä rahaa ennen kuin myyt omistuksesi (tappiolla) Säännöllisesti säästämällä laskusuhdanne tarkoittaa vain, että ostat halvalla.

En tiedä mitä tarkoitat "merkittävillä säästöillä", mutta jos säästät esim. 50 euroa kuukaudessa kymppitonniin menee 10 vuotta jos tuotto on 8% vuodessa. Jos kuitenkin säästät 150 euroa kuukaudessa saat 15 vuodessa 50 000 euroa.

40 vuodessa omaisuus lähentelee jo puolta miljoonaa. Eli kyllä matemaattisesti ajatellen vaatimattomallakin alulla voi päästä suuriin summiin. 

Kiitos tästä! Katson tuon Seligsonin ja ehkä muitakin vastaavia. Muutama tonnikin olisi eteenpäin ja kymppitonni olisi jo vallan loistava salainen vararahasto :) Minulla on pian taas tulossa sijaisuus, joten sitten voisi säästellä vähän enemmänkin. Minulla on yksi yritysideakin (hyvin pienimuotoista toimintaa, ei isoja perustamiskuluja tai riskejä), mutta en voi ruveta sellaiseen, kun olen tällä hetkellä pääosin työttömyysturvan varassa ja se katkeaisi siihen, mutta jos työllistyn taas vakituisesti, niin sitten...

Vierailija
9/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelin kuukauden bonusta. Itsellä tulee 1-3 € kuukaudessa, ja yritän keskittää ostokseni S-ryhmän kauppoihin, bensaa lukuunottamatta. Maksan oman elämiseni sekä joka toinen viikonloppu omat ja poikakaverin sapuskat, ja silloin tällöin kahden koiran ruuat ja herkut.

Mies oli kuulemma juuri keskustellut työkavereiden kanssa ja heillä peruselämiseen kuluu yhtä paljon rahaa kuin meillä. Enpä ihan usko...

Vierailija
10/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hirveät määrät te kulutatte jos bonukset on tota luokkaa :O ehkä siitäKIN voisi nipistää. Sen verran voi sijoittaa mitä on varaa menettää että riskit sen mukaan, jos teille ei ole väliä onko 5v päästä 5000e säästössä vai ei niin korkeaan riskiin, jos sillä oikeasti on väliä niin perus +3% tilille

Sitähän ap juuri sanoi, että miehellään on hyvät tulot ja tuhlaa kaiken. 40 euron bonukset saa jo tuhannen euron menoilla. Ei tarvitse edes niin hyviä tuloja.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että isommat summat saisi kasaan (miehen) kulutuskäyttäytymistä muuttamalla, eikä pelkästään niitä bonuksia jemmaamalla.

Vierailija
11/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy jatkaa keskusteluaa miehen kanssa, että voisimmeko me ottaa vaikka jonkun yhteisen konkreettisen tavoitteen, mihin säästää rahaa. Hänellä ei ole oikein motivaatiota yrittää, kun kaikki tuntuu menevän laskuihin. Hyvä sauma tuohon "arvokeskusteluun" on kun hän saa ensi kuussa bonukset töistä, jos sitten ei olisi niin luovuttanut olo. Omista säästösysteemeistäni en aio puhua, se on minun oma projektini...

Vierailija
12/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalimäärä bonuksia, jos ootte hyvin keskittäneet. Jos ei tosiaan oo mitään muita säästöjä, säästäisin ensin min 1.000 egee puhdasta käteistä hätäkassaksi. Osakerahastokurssit on heilahdelleet nyt tosi voimakkaasti, ilman käteistä voi joutua ikävästi pakkosaumaan myymään tappiolla. Keskustele miejen kans miten saisitte vähän tasapainotettua kulutusta, rauhallisesti ja syyttelemättä, jos hän ei oo messissa säästä itselle.

Vierailija
13/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muuten perusbudjetoimalla säästettiin 8000 vuodessa (yhdes toisessa ketjussakin jo mainitsin) 3500 nwttotuloista, lapsiakin on. Oleellista on että kaikessa ei tarvitse säästää, mutta tietää mihin kuluttaa ja paljonko. Meillä priorisoidaan hyvä ruoka ja asuminen, jollain toisella voi olla matkat ja harrastukset.

Vierailija
14/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tahtoo ottaa kaiken syyttelynä. Minä en mielestäni syytele vaan haluan että hän miettisi asioita vakvasti, mutta totta kai minua harmittaa ja ehkä se näkyy aina. Koitan nyt että katsoisimme kummankin tulot ja menot ja ikään kuin suunnittelisimme yhdesssä tulevaisuutta.

Vierailija
15/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muuten perusbudjetoimalla säästettiin 8000 vuodessa (yhdes toisessa ketjussakin jo mainitsin) 3500 nwttotuloista, lapsiakin on. Oleellista on että kaikessa ei tarvitse säästää, mutta tietää mihin kuluttaa ja paljonko. Meillä priorisoidaan hyvä ruoka ja asuminen, jollain toisella voi olla matkat ja harrastukset.

Tosi hieno suoritus! Tuollaista minäkin haluaisin. Onko teillä jokin erityinen käyttötarkoitus tuolle rahalle vai onko se pahan päivän varalle? Me ei priorisoida mitään, ei edes matkustella ikinä, sukulaisissa vaan käydään lomilla. Kaikki vaan valuu käsistä.

Vierailija
16/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetin super rahastoihin saa myös pienillä summilla aloitettua kuukausi sijoittamista.

Kannattaa tutustua.

Vierailija
17/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvälle kuulostaa, se juuri kannattaa miettiä mikä säästämisen tavoite on (määrä ja päämäärä), ja ehkä esim. miettiä myös palkintoja säästötavoitteiden yhteyteen jos mies kaipaa. esim. hätärahasto täynnä niin ekstrakiva ravintolailta, jos 6kk puskuri pakollisiin menoihin joku vaik viikonloppureissu, tms. Yllättävän paljon säästyy pienissä jutuissa joita ei lopulta huomaakaan, ja itelle tärkeät jutut sitten aina säilyttää. Joskus auttaa kun 1-2 kk maksimoi säästöt ja sit sopivasti höllää. Onnea ja tsemppiä!

Vierailija
18/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordetillä on ilmainen rahasto.

Suosittelen myös tutustumaan säästeliäiden ihmisten blogeihin, esim. P ohatta ja saituri. Saat vinkkejä, miten vähällä voi tulla toimeen (tosin näillä pojilla ei lapsia ole, joten helpottaa hommaa huomattavasti totean minä kolmen teinin äitinä).

Vierailija
19/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hieno suoritus! Tuollaista minäkin haluaisin. Onko teillä jokin erityinen käyttötarkoitus tuolle rahalle vai onko se pahan päivän varalle? Me ei priorisoida mitään, ei edes matkustella ikinä, sukulaisissa vaan käydään lomilla. Kaikki vaan valuu käsistä.

Pahan päivän varalle. Meillä oli ekstrahyvä motivaatio kun sitä pahaa päivää jo uumoiltiin.. mut säästöt kyllä helpottaa ja rauhoittaa elämää kummasti, ja jostain syystä niitä säästettyjä en ainakaan itse enää tuhlaakaan helposti, tietää et ne olis sit takaisin säästettävä :)

Vierailija
20/23 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvälle kuulostaa, se juuri kannattaa miettiä mikä säästämisen tavoite on (määrä ja päämäärä), ja ehkä esim. miettiä myös palkintoja säästötavoitteiden yhteyteen jos mies kaipaa. esim. hätärahasto täynnä niin ekstrakiva ravintolailta, jos 6kk puskuri pakollisiin menoihin joku vaik viikonloppureissu, tms. Yllättävän paljon säästyy pienissä jutuissa joita ei lopulta huomaakaan, ja itelle tärkeät jutut sitten aina säilyttää. Joskus auttaa kun 1-2 kk maksimoi säästöt ja sit sopivasti höllää. Onnea ja tsemppiä!

Joo, tämä on tärkeää, jos on semmoinen ihminen kyseessä, jota ei säästäminen sinänsä ja turvatumpi tulevaisuus motivoi!

Kiitos muillekin rahastovinkeistä!

Minä olen kyllä aikamoinen martta, leivon ja laitan itse ruokaa, käytän tähteet hyväksi, ostan lapselle ulko- ja sisävaatteet etukäteen alennusmyynneistä ja myyn ne taas kirppiksellä jne. Merkkivaatteita ei harrasteta, lapselle Cirafin tai vastaavien ulkovaatteita. Se on ärsyttävää, kun minä leivon mielestäni aivan ihania sämpylöitä, mutta mies kantaa kaupasta semmoisia höttöisiä pussisämpylöitä, kuten myös nakkisämpylöitä ym. Aina voi säästää vielä enemmän, mutta tämä on semmoista, mikä menee minulla hyvällä mielellä :)