Mustapäisen avaimen teettäminen?
Onnistuuko ihan missä vain suutarilla, tarviiko lupalapun isännöitsijältä? Tarvisin nopeesti yhden ylimääräisen avaimen äidille, joka tulee välillä vahtimaan lapsia kun olen itse töissä. Voinko vaan käydä teetättämässä omasta avaimesta kopion vaikka heti huomenna vai pitääkö jotain tehdä ensin?
Kommentit (28)
Just kävin itse sellaisen abloy avaimen teettämässä suutarilla. Maksoi 29€.
Mustapäinen avain, jossa ei ole oranssia täplää = Exec, patenttisuojaus päättynyt ja voi teettää suutareilla itse. Mustapäinen avain, jossa oranssi täplä = Sento, patenttisuojattu ja tilaus isännöitsijän kautta.
Soita isännöitsijälle ja kysy. Riippuu ihan, millaiset suojaukset avainmallissa on käytössä. Vanhemmat saa yleensä itse teettää, uudemmat ei.
On abloy. Asialla olisi vähän kiire kun avaimen tarvitsisi jo keskiviikoksi, siksi olisin huomenna menossa teettämään mutta ei olisi aikaa käydä isännöitsijällä ennen sitä. Enkä toisaalta turhaan lähtisi suutarillekaan jos ei sitten onnistu.
Ap
Ei ole oranssia täplää, eli saa teettää? :)
Ap
Vanhimpia mustapäisiä saa jo suutari tehdä ihan vapaasti... Jotku tekee niitä uusiakin, vaikka eivät saisi.
Onko kyseessä omistus-, vai vuokra-asunto?
Vuokra-asunto kyseessä. Tottakai voin ilmoittaa isännöitsijälle että olen avaimen teettänyt, ei vain olisi aikaa etukäteen käydä isännöitsijällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunto kyseessä. Tottakai voin ilmoittaa isännöitsijälle että olen avaimen teettänyt, ei vain olisi aikaa etukäteen käydä isännöitsijällä.
Ap
Ei vuokra-asuntoon saa teettää uusia avaimia ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei vuokra-asuntoon saa teettää uusia avaimia ilman lupaa.
Mistä suutari tietää sitä lupaa kysyä?
Niin sitä juuri yritin täältä kysyä että pitääkö olla etukäteen lupalappu?
Näkeekö suutari jostakin, että avain on vuokra-asuntoon?
Eikä pidä olla mitään lupalappua. Suutari ei sitä kysele. 3 avainta itsekin teettänyt.
Eri asia on, että pois muuttaessasi sinulla täytyy olla tallella alkuperäiset Abloy-avaimet (Jos Abloy-hylsyinen avain katoaa, on isännöitsijälle ilmoitettava rapun mahd lukkojen sarjoittamista varten)
Eli suutarilla teetetyn avaimen hylsyssä lukee "Ovia" tms.
Ainoastaan Abloy-valtuutetuilla liikkeillä on oikeus tehdä Abloy-hylsyisiä avaimia ja he kysyvät aina teettämislupaa.
Eli älä marssi Abloy-valtuutettuun liikkeeseen, vaan ihan tavalliselle suutarille.
MIten tämä voi olla näin vaikeaa?
Tuolla aiemmin joku jo totesi, että jos avain on Exec, eli se ensimmäisen sukupolven mustapäinen avain, niin sen patentti on rauennut ja niitä voi teetättää mm. pikasuutareilla.
Jos se avain on Sento, Protec tai Protec2 (katso mallit http://www.abloy.fi) niin sitten ei onnistu suoraan, koska voimassa oleva patenttisuoja estää muita kuin Abloyta tekemästä avaimen runkoja ja avaimen työstämiseen rungosta tarvittaviin työkaluihin.
Edellä olevasta seuraa se, että Abloy voi kontrolloida ja käyttää valtaa siihen kuka näitä avaimia voi valmistaa JA avaimen valmistajat joutuvat allekirjoittamaan sopimuksen, joka pakottaa ne sanktioiden uhalla avaimia valmistavat toimiaan kuten Abloy haluaa.
Lyhyesti siis: Tarkista onko avain patentista vapaa (esim. se Exec) ja jos on niin voit teettää sen pikasuutarilla. Jos avaimen patentti on voimassa avain täytyy tehdä lukkoliikeessä, mutta ennen kuin lukkoliike suostuu tekemään avainta siihen pitää saada lukon omistajan lupa ts. sen jonka nimiin lukko on rekisteröity heille.
Jos lukko on taloyhtiön sarjasssa, niin lukon omistaja on todennäköisesti taloyhtiö ja pitää asioida isännöitsijän kanssa. Jos lukko on talossa jossa ei ole yhteistä sarjaa (toimivia yleisavaimia jne.) niin lukon omistaja voi olla ja onkin todennäköisesti asunto-osakkeen omistaja. Vuokralaisen tapauksessa se tarkoittaa, että pitää pyytää vuokraisännältä lupa tai hän tekee avaimen ja veloittaa siitä asukkaalta.
Isännöitsijän lupa hoituu puhelimella/sähköpostilla. Tilaus lähetetään sähköpostilla lukkoliikkeeseen, ei tarvitse fyysisesti asioida isännöitsijätoimistossa.
Uudemmat avaimet (Sento, Protec)tulevat Abloyn tehtaalta lukkoliikkeeseen ja tilauksessa voi mennä viikko. Iloq-avaimet ohjelmoidaan liikkeessä (mutta siitähän tässä ei ollut kyse).
Eli ei oranssia täplää? (Exec) -> tavalliselle suutarille mars! (asuit sitten missä hyvänsä, hyvin tai pahoin aikein)
Nimim. Monimutkaisuus on ilomme
Mustapäisiäkin on erilaisia. Jos abloy, googlaa abloyn sivuilta, minkä sarjan avaimesta on kyse, ja miten homma sen sarjan kohdalla menee.