Kurkkupaise. Onko kellään kokemusta,oireet yms.
Kommentit (51)
Muurari kirjoitti:
Mulla alkoi sunnuntaina kurkkukipu, ei pystynyt kunnolla nielemään. Otin vain buranaa ja menin reippaana maanantaina töihin. Kävin sitten päivällä työterkkarilla, joka vinkkas vaan että kurkkukipu lähtee hunajateellä . Tule keskiviikkona takas ,jos ei ole helpottanut. Soitin keskiviikkona, kun ei pystynyt enää nielemään, ilman burana shokki hoitoa (2x600) kahden tunnin välein. Pääsin lääkäriin , ei mitään, vähän punotusta joo. Penisiliini kuuri. ei auttanut tippaakaan, päivaistoin , tuli vielä ihottumaa ylävartaloon. Seuraavana päivänä taas ,Eri, lääkärille. huomas et täällähän on paise. Sitten ajoin sairaalaan, jossa sitä yritettiin puhkaista mutta ei onnistu!! Rönkittiin kyllä niin paljon 15 min, että tälläne 51 vuotias mies itki ku pikku poika. Tehtiin viiltoja, pistettiin. kaivettiin ja revittiin. Ei auta. Antibiootti kuuri ja kotiin. nyt on menny viiko kun kivut alko. Että koska tää mahtaa loppua?! Edelleenkään en pysty syömään tai nielemään kunnolla ilman kipulääkitystä.
Mene niin nopeasti kun vaan saat ajan erikoislääkärille näyttämään kurkkuasi. Toivottavasti saisit pian ajan.
Mulla oli pari viikkoa sitten angiina (kova kurkkukipu ja kuumetta 4vrk) joka alkoi jo mennä itsestään ohi, kun kurkkukipu siirtyi vain oikealle puolelle ja nieleminen vaikeutui entisestään. Mulla oli jo aiemmin ollut kurkkupaise joten tiesin että sehän se taas on, kun ylähampaiden takana oleva alue punoitti ja pullotti niin paljon. Terkkarin kautta lähetteellä kurkku-korva-polille ja siellä totesivatkin ison paiseen jonka puhkaisu (viilto ja tyhjennys) sattui niin paljon että olin aivan järkyttynyt ja itkua en meinannut saada loppumaan.
Ab kuuri tuli ja kun se loppui, meni 4pvä ja kurkku kipeytyi taas samasta paikasta. Jouduin uudelleen paiseen tyhjennykseen ja olin niin peloissani muistaessani edellisen kivun etten tiennyt miten uskallan sinne huoneeseen mennä. Mutta! Tyhjennys olikin paljon iisimpi ja kivuttomampi kuin ensimmäisellä kerralla! Uskon että suuri merkitys on sillä onko tajunnut ottaa kunnon särkylääkkeet ennen operaatiota, nimittäin ekalla kerralla lääkkeiden vaikutus kerkesi jo loppua pitkän odottelun takia ja tokalla kerrallla olin napannut 1g panadolin ja burana 600mg, joten operaatio oli huomattavasti siedettävämpi! Muistakaa siis lääkitä itsenne ennen lääkäriin menoa kunnolla!
Moi tässä kertomassa mun omaa tarinaa nielupaiseesta eli siis oon 12v tyttö ja mulla sitte ekan kerran todettiin nielupaise noin 3 viikkoa sitte lähettiin sairaalaa ja se puhkastiin no sain antibioottikuurin vielä kotiin mukaan ja se parani todella hyvin. Mut tässä sitä taas ollaan 3 viikon jälkee se sitten uusiutu ja on muuten iha sairaan kipee, käytiin ensiks lääkärillä ja sitte lähettii sairaalaan. Siellä taas avattiin paise ja imettiin märkä pois ja sattui niin paljon että oikeen kiljuin :( ja nyt sitte mulla on antibioottikuuri vielä 10 päivää ja tietysti puhuminen vielä sattuu ja leukalukko eli en pysty avaamaan kunnolla suuta. Mut pistettiin nielurisa leikkaukseen ja oon nytten jonossa, en tiiä kuinka kauan menee että pääsen siihen leikkaukseen mutta toivon et pian koska jos tää nyt kerkee viel 3 kerran uusiutuu en sitte tiiä mitä pitää tehdä. Että tällästä sitte toivon että parannun pian ja sanoisin että ei kiitos enää ikinä.☹️
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli yli 300 tulehdusarvot. Kahden vuorokauden sisään "angiinan" alkamisesta lensin sairaalaan ambulanssilla. Lekurilla oli intubaatioletku koko ajan käsillä. Olen siis #13.
Mun lapsenlapsella sama ja oli niin pahassa paikassa, että vasta magneettikuvalla löytyi.
Leikattiin nielurisat ja paise ja parin viikon soppakuuri ja antibiootit jatkona.
kipeänäoleva:( kirjoitti:
Moi tässä kertomassa mun omaa tarinaa nielupaiseesta eli siis oon 12v tyttö ja mulla sitte ekan kerran todettiin nielupaise noin 3 viikkoa sitte lähettiin sairaalaa ja se puhkastiin no sain antibioottikuurin vielä kotiin mukaan ja se parani todella hyvin. Mut tässä sitä taas ollaan 3 viikon jälkee se sitten uusiutu ja on muuten iha sairaan kipee, käytiin ensiks lääkärillä ja sitte lähettii sairaalaan. Siellä taas avattiin paise ja imettiin märkä pois ja sattui niin paljon että oikeen kiljuin :( ja nyt sitte mulla on antibioottikuuri vielä 10 päivää ja tietysti puhuminen vielä sattuu ja leukalukko eli en pysty avaamaan kunnolla suuta. Mut pistettiin nielurisa leikkaukseen ja oon nytten jonossa, en tiiä kuinka kauan menee että pääsen siihen leikkaukseen mutta toivon et pian koska jos tää nyt kerkee viel 3 kerran uusiutuu en sitte tiiä mitä pitää tehdä. Että tällästä sitte toivon että parannun pian ja sanoisin että ei kiitos enää ikinä.☹️
Mun lapsenlapsen lääkäri sanoi että pyritään lapsilta heti leikkaamaan, koska uusii satavarmasti. Tämä läpsi oli 6v ja on kuulemma nuorten aikuisten vaiva ja harvinaisempi lapsilla. 13 v on jo ehkä nuorisoon kuuluva.
T.mummeli
Koin tuon tuplana. Nielurisa poistettiin ja taas 10 vuoden kuluttua jolloin toinen nielurisa poistettiin. Miksei molempia leikattu samalla?
Kivut oli tietysti hirveitä mutta pahinta nielurisaleikkauksessa oli korvaklinikan hoitajien käytös. Näytin tietysti henkkarit jo ilmoittautuessa. Kohta haastatteli toinen, ja sitten kolmas. Tapasin ehkä tusinan verran hoitajia. Jokainen heistä jankkasi, että kuka on saattajani? WTF? Sanoin ettei ole ketään. Minulla on kyllä kavereita mutta eri paikkakunnalla tai muuten estyneitä. Itkien kerroin myös ystäväni aivovammasta. Ettei vaan nyt ole noutajaa.
Niin naiset kiekui että se on sitten poliisiasia, jos jotain sattuu! Onko rikos jos ei ole hyödynnettäviä kavereita?
Olin jo saanut esilääkityksen, kun hoitajat suhisi, että onko tämä henkilö se joka väittää olevansa ja näin kun yksi kaivoi kaappia johon olin kamani jättänyt. Minua kohdeltiin kuin rikollista.
Olin hirveän kipeä ja pyörryksissä, ja lääkäri määräsi osastolle yöksi.
Tietysti polilta yritetään säästösyistä kotiuttaa heti, mutta en tajua miten kukaan on kävelykunnossa heti leikkauksen jälkeen.
Tai että miksi niiden työntekijöiden piti olla niin hirveän ilkeitä.
Kolmeen kertaan jouduin ramppaamaan päivystyksessä ennenkuin kurkkupaise todettiin. Alkoi toispuoleisella kurkkukivulla ja kuumeella, joka päivä vain pahemmaksi. 3 päivän jälkeen päivystykseen koska kipu oli jo sietämätön. Siitä ohjasivat verikokeisiin ja nieluviljelyyn, tulehdusarvot 60. Lääkäri epäili angiinaa, eikä ohjannut korvalääkärin tarkasteltavaksi. Antoi antibioottikuurin(kefexin 500mg) kymmeneksi päiväksi ja passitti kotia.
Seuraava aamu ei ollut sen parempi kuin edellinen(antibioottien vaikutuksessa voi mennä se pari päivää joten tauti voi sillä välin pahentua t:päivystäjä), mutta Buranan voimalla jatkettiin. 3 päivän antibioottikuurin aloittamisen jälkeen olin ihan paskana, mitään parannusta ei näkynyt. Oli ihan selvä turvotus toisella puolella ja kitakieleke siirtynyt keskeltä.
Toisen kerran päivystykseen. Lääkäri epäili jo paisetta, mutta sano että odotetaan vielä jos antibiootti lähtisi toimimaan. Tähän en uskonut pätkääkään, mutta kivuissa ja väsyneenä siirryin kotia kohti. Korvakin oli
jo helvetin kipeä, aaltomaista poraavaa kipua ja buranasta ei mitään hyötyä. Puhe jo sammaloitunutta. Nukkuminen puolen tunnin pätkissä.
Seuraavana päivänä sitten se tapahtui. Kurkkupaise puhkesi itsestään. Istuin sohvalla kärvistelen ja yhtäkkiä suuhuni alkoi tulla etovaa makua(maistui suolaiselle hammasvälille), äkkiä vessaan ja eikun sylkemään. puhjetessaan paise siirtyi kokoajan hieman syvemmälle nieluun, jok aiheutti automaattisesti oksennusreaktion. Vaimoni soitti samalla päivystykseen ja ohjasivat tulemaan heti paikan päälle. Kivut olivat hävinneet kokonaan heti puhkeamisen jälkeen.
Päivystyksessä tulehdusarvot 170, olivat saaneet streptokokkitulokset: negatiiviset. 1 annos suonensisäistä antibioottia, sen jälkeen korvalääkärille. Alkoi sorkkimaan piikeillä sun muilla puudutteen kera, itse toimenpide ei ollut mitään verrattuna siihen paiseeseen. Luonto oli hoitanut paiseen jo niin hyvin pois että sieltä mätää ei enää irronnut. Sen jälkeen antoi äkäisemmät antibiootit kovempien kipulääkkeiden kanssa ja eikun apteekin kautta kotia. Jos toinen paise ilmestyy niin nielurisat sanoo heihei. 7 päivää yhteensä kitumista ja olo heti helpottui puhkeamisen jälkeen. Kyllä sitä hymyilytti.
Jos epäilette kurkkupaisetta, niin älkää tehkö samaa virhettä kuin minä ja ramppaatte päivystyksessä, vaan varatkaa aika suoraan korvalääkärille. Toimenpide ei ole läheskään niin kipeä kuin itse paise.
Anteeksi, mutta kävin paiseen puhkaisussa 2pv sitten. Kipua ei ole enään kurkussa kun nielen/syön mutta nielurisa on silti turvonnut. Onko se normaali oire puhkaisun jälkeen?
Angina ja sen jhdosta kurkussa pise. Poistettin helsinki korva,nenä kurkku plk.Paikalispudutksella ja kotiin.Penisiili kuuri.Udellen sinne ja nieluriat poistettin,sama asia paikalispudutus ja kotiin.Kauan sitten.
Mulla alkoi sunnuntaina kurkkukipu, ei pystynyt kunnolla nielemään. Otin vain buranaa ja menin reippaana maanantaina töihin. Kävin sitten päivällä työterkkarilla, joka vinkkas vaan että kurkkukipu lähtee hunajateellä . Tule keskiviikkona takas ,jos ei ole helpottanut. Soitin keskiviikkona, kun ei pystynyt enää nielemään, ilman burana shokki hoitoa (2x600) kahden tunnin välein. Pääsin lääkäriin , ei mitään, vähän punotusta joo. Penisiliini kuuri. ei auttanut tippaakaan, päivaistoin , tuli vielä ihottumaa ylävartaloon. Seuraavana päivänä taas ,Eri, lääkärille. huomas et täällähän on paise. Sitten ajoin sairaalaan, jossa sitä yritettiin puhkaista mutta ei onnistu!! Rönkittiin kyllä niin paljon 15 min, että tälläne 51 vuotias mies itki ku pikku poika. Tehtiin viiltoja, pistettiin. kaivettiin ja revittiin. Ei auta. Antibiootti kuuri ja kotiin. nyt on menny viiko kun kivut alko. Että koska tää mahtaa loppua?! Edelleenkään en pysty syömään tai nielemään kunnolla ilman kipulääkitystä.