Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kurkkupaise. Onko kellään kokemusta,oireet yms.

Vierailija
29.06.2008 |

.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen influenssan ohessa, en käynyt edes lääkärissä joten olin töissä suurimman osan ajasta. Pariin viikkoon en saanut suutani auki kuin sen verran, että sain vähän lapioitua jäätelöä, jugurttia tai muuta kylmää ja löysää ruokaa suuhuni. Yskänlääketableteilla sain kurkkua välillä vähän puudutettua. Puhuinkin kuin vatsastapuhuja, ilmeettömästi ja suu melkein kiinni.

Vierailija
22/51 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkku kipeä, kuumetta ja kaula paisui...kuvittelin sitä sikotoudiksi kun oli liikeellä. kun menin terveyskeskukseen, passitetiin suoraan sairaalaan ja paise puhkaisitiin ( ei muista että se olisi ollut paha) sitten olin tiputuksessa viikon sairaalassa. Oli ylsää kun en ollut enää kipeä. ilmeisesti pahempi kuin koskaan tajusinkaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini poti sitä kotona pari päivää (ei siis tiennyt paiseeksi), ja kun viimein meni päivystykseen kipujen käytyä liian pahoiksi lääkäri sanoi, että olipa hyvä kun tulit, aamulla et olisi enää pystynyt. Paise olisi nimittäin tukkinut kaverin hengitystiet yön aikana. :(

Vierailija
24/51 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekaks lääkäristä väärät antibiootit. Kärvistelin turvonneen kurkun kanssa ties kuinka kauan, en pystynyt syömään, juomaan, puhumaan ja hengittäminenkin oli tuskaa.

Ensiavussa sitten totesivat, että viime hetkillä tulin. Siinä sitten oksennettiin puhkottua paisetta, tipassa maattiin kuihtuneena ja laihtuneena ties kuinka kauan. Rukoilin lääkäriä määräämään nielurisaleikkauksen ja sen sitten sain, vaikka kuume oli vielä päällä.

Huh, mutta oli hirveetä!

Vierailija
25/51 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihtelläni tänää (ma) iltapäivällä puhkastii ja imettii paise, jonka huomasin pe, mutta saattoi se olla jo to, ja ke olin ollut viisaudenhampaiden poistossa. KURKKU ei kuitenka ollut yhtään kipeä missään vaiheessa, eikä paise kasvanut näiden päivien aikana. Nieleminen ja puhuminen oli normaalia jo tänä aamuna. Toisinsanoen tunsin itteni terveeks outoa puhetta lukuunottamatta.

Lääkärissä annettiin kaksi vaihtoehtoa joista valitsin puhkaisun nielurisaleikkauksen sijaan. Koska hampaidenpoiston jälkeen piti syödä ja juoda lähinnä pehmeetä haaleeta ja viileetä ravintoa ja tänä aamuna ei tarvinnu niin ei innosta heti käydä samaa läpi uudestaan pahempana (syödä tyyliin vain jäätelö), varsinka mahdollisten leikkausten jälkeisten KURKKUKIPUJEN takia.

Vierailija
26/51 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu on jotain aivan järkyttävää! Mutta eipä sitä mullakaan heti huomattu, vaikka kävin lääkärissäkin eikä silti mistään hengenlähdöstä ollut kyse.

Vierailija
27/51 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tulee jälkitautina jos on ollut flunssassa. Ittellä tuli kans. Ensin ihmettelin ku kurkku oli kipee ku nielas sitte kattoin peilistä ni se oli vähän turvonnu vaan toiseltapuolelta. Sitte odotin vähän aikaa ei pystyny avaamaan suutakaan puhuminen oli hankalempaa ei mitään pystyny syödä eikä juoda oli pakko mennä lähimpään päivystykseen. Siellä sanoi että olisi toispuoleinen kuumeeton angiina. Sitte määrättiin antibiotti kuuri. Ei auttanut yhtään. Pahenivaan. Uudestaan päivystykseen ja kysyin lääkäriltä että voisiko olla kurkkupaise kun oireet vaikutti siltä ja heti lähetti yliopistolliseensairaalaan. Siellä ensin odotettiin 2tuntia ja sitten korvalääkäri katto ensin ja sitte pisti piikillä sinne. Ei tullu mitään muutaku verta. Jäin yöks infektio osastolle ja seuraavana aamuna taas pistettiin piikillä ja sieltä tuli paljon mätää. Takaisin huoneeseen ja tunti meni ja pääsin leikkaukseen samalla leikattiin nielurisat. Leikkauksen jälkeen vielä viikko osastolla. Vielä viikko piti odottaa että pystyi syömään jotakin esim vanukasta tai keittoja.

Vierailija
28/51 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi myöskin kovalla kurkkukivulla ja kuumeella. Nieleminen ja jopa puhuminen sattui. Sairastin muutenkin angiinoita nuorempana tiheästi, joten ei kun lääkäriin (sitä taas epäilin).

Kurkkupaiseeksihan se osottautui. En halua enempää "pelotella", mutta se puhkaiseminen oli todella kivulias ja epämiellyttävä toimenpide, kuten useammat ovatkin jo kertoneet. Tosin olin tuolloin teini, jolloin en ollut suurempia kivuliaita operaatioita edes kokenut.

Ensin puudutettiin suihkeella, jotta itse puudutuspiikit nieluun ei sattuisi niin paljon. Ja sattuihan ne silti. Itsellänihän yökkäysrefleksi alkoi toimimaan jo tuolloin. Muutenkin jo suun aukaisu oli kivuliasta niin kipeällä kurkulla. Itse veistä en juuri tuntenut, mutta nieluun alkoi valumaan mätää ja verta, jota sitten yökkäilin sillä kipeällä kurkulla ympäriinsä (hoitaja yritti pitää jotain astiaa alla). Hoitsu piti myös aina päätäni paikoillaan, kun lääkäri operoi nielussa. Saksia en myöskään enää tuntenut, mutta se rusahtelu (sama kuin leikattaisiin vaikkapa raakaa broileria) oli sellainen ääni, jota en unohda koskaan.

Vasta jälkeen päin sain jonkun piikin (kipulääke/rauhoittava?), koska tärisin ja ja itkin.

Seuraavana päivänä paise puhkaistiin uudelleen ja lähdin saman tien sairaalaan, jossa nielurisat leikattin kuumeen hieman laskettua. Reilu viikko tuli sairaalareissua.

Vierailija
29/51 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Luin itse näitä samantapaisia keskusteluja noin reilu vuosi sitten, kun bakteeriviljelyssä todettu angiina ei tuntunut paranevan. Olin itse aivan varma, että minulla on tai ainakin on kehittymässä kurkkupaise.

Kyseessä oli viikonloppu, joten en voinut mennä Yths:lle vaan suuntasin kohti keskussairaalan päivystystä, sillä olin lukenut että kurkkupaise voi olla vaarallinen.

Siellä nuori lääkäri kurkkasi kurkkuuni ja kertoi, että ei näe vielä mitään paiseeseen viittaavaa (itse kyllä näin), mutta ohjeisti minua menemään maanantaina yths:lle jos olo ei parane.

Tuskaisen sunnuntain jälkeen varasin Yths:ltä ajan maanantaina ja sain lääkärikseni iäkkäämmän naislääkärin. Hän katsoi myös kurkkuuni ja tuntui olevan todella epävarma sen suhteen, että onko kurkussa mitään sen kummempaa. Tulehdusarvotkin olivat nimittäin normaalit, eikä minulla ollut koko aikana kuumettakaan.

Lääkäri päätti kuitenkin laittaa lähetteen keskussairaalalle erikoislääkärille. Samana päivänä poljin muutaman kilometrin matkan sairaalalle ja heti avattua suuni virolaistaustainen nuorehko mieslääkäri totesi, että iso paisehan siellä. Kumma homma, että kukaan muu kuin minä itse ja hän ei ollut sitä huomannut...

Mutta se syy, miksi halusin tämän kirjoittaa on se, että minun kokemukseni paiseen puhkaisusta ei todellakaan ollut tuollainen kauhutarina niin, kuin monelle muulle on näyttänyt olevan.

Lääkäri suihkutti banaanille maistuvaa puudutussuihketta kurkkuuni ja heitti muutaman vitsin hänen ammatinvalinnastaan, sillä hän sanoi nauttivansa kidutuksesta ja pääsisi parhaillaan toteuttamaan tätä intohimoa. Kerroin lääkärille, että olin jo googlannut kaikki pahimmat tarinat, mutta halusin olla rohkea ja kestää kaiken, mitä eteen tulisi.

Luotin, että puudutussuihke hoitaa hommansa ja pari minuuttia myöhemmin koko homma oli ohi! En tuntenut viillosta mitään, ainoa tuntemus oli pienoinen paineen tunne, kun paise aukesi.

Hoitaja kehui koko ajan reippauttani (olen 27-vuotias, mutta luulen hänen pitäneen minua ainakin 10 vuotta nuorempana). Lopuksi sain mehujäätelön kouraani, söin sen ja poljin hyvillä mielin kotiini.

Vierailija
30/51 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paise ei ehtinyt kovin suureksi, mutta kipu ja turvotus kurkussa oli jotain kamalaa. Kipu heijastui myös saman puolen korvaan. Kivun alkamisesta kolmantena päivänä kävin lääkärissä, joka tutki kurkun, korvat ja keuhkot. CRP oli 18 ja angiinanäyte negatiivinen. Lääkärin mukaan oli virustulehdus. Seuraavana yönä heräsin monta kertaa siihen, että kurkku oli niin turvoksissa, ettei henki kulkenut. Torkuin suuren osan yötä puoli-istuvassa asennossa. Seuraavana päivänä menin toiselle yleislääkärille, koska kurkun tukkoon turpoaminen stressasi aika lailla. Lääkäri sanoi, että kurkku on tosiaan hyvin turvonnut ja otettiin sivelynäyte kurkusta laajempaa viljelyä varten. Sain myös antibioottikuurin, jonka piti alkaa tehota vuorokaudessa ja kivun helpottaa. Ei tehonnut eikä helpottanut.

Viides päivä oli pyhäpäivä ja kärvistelin kotona, otin Panadolia ja ipuprofeenia vuorotellen, molempia maksimivuorokausiannoksen. Illalla vain akupunktio vei kivun pariksi tunniksi pois. Jatkuvan kurkku- ja korvasäryn lisäksi kaikki nieleminen vihloi pahasti, nesteet meni henkitorveen ja ruoka tarttui kurkkuun kiinni. Päätä kääntäessä myös kaulalla tuntui kipua. Yöllä varasin ajan erikoislääkärille.

Kuudentena päivänä (tänään) kurkkulääkäri totesi samantien, että kurkussa on paise. Kurkku puudutettiin ja märkää imettiin neulalla kolmesta kohtaa. Pistihän se ikävästi ja yökkäysrefleksi toimi. Märkää ei ollut lääkärin mukaan kovin paljoa ja verta syljeskelin vartin toimenpiteen jälkeen. Mukaan sain kahden eri antibiootin reseptit ja kolmiolääkettä kipuun. Muutama tunti operaation jälkeen olo oli jo mukava. Nyt illalla olo on jo aika terve, ääni on vielä ohut, mutta särkyä ei ole.

Kohdallani paiseen aiheuttama kipu usean päivän ajan oli paljon pahempi kuin tuo operaatio. Siksi suosittelen hakeutumaan erikoislääkärille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jos ei ole taustalla angiinoja tai muita vastaavia kurkkukipuja, joista voisi tulla samanlaiset oireet.

Vierailija
31/51 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on edes epäily että sulla on kurkkupaise, mene HETI lääkäriin,

se tulee kyllä sitten NIIN kipeäski jos et mene, että et voi niellä mitään et avata suuta muutamaa milliä enempää etc,

oikeesti, mene lääkäriin, mene heti!

Se alkaa että olis vaan kurkku kipeänä, nieleminen sattuu, mutta pahenee ja pahenee koko ajan, se on paha oikeesti,

jos menee niin isoksi että joudutaan puhkaisemaan, voin kertoa senkin, ei ole mukava toimenpide ollenkaan, ai saatana sanon.

Mitä tarkoitat epäilyksellä? Jos näet, että siellä on selvästi paise, niin tottakai menet lääkäriin. Jos taas risat ovat hieman turvonneet ja kipeät, niin ei lääkäriin kannata lähteä ennen kuin odottaa mihin suuntaan tuo menee. Todennäköisesti kyseessä on ihan tavallinen virustulehdus tai sitten bakteeritulehdus.

Itselläni on pistävä kipu tuolla ikävästi kielen kummun takana, että en oikein näe sinne kunnolla. Näyttäisi siltä, että tuo nielurisan alaosa on koholla ja sen alalaidassa aivan kielen tyvessä on iso valkoinen alue. Tämä Nielutulehdus minulla on ollut jo useamman päivän, mutta nyt on alkanut kipu vähenemään. Nyt kuitenkin tullut pistävä kipu tuonne toiselle puolelle, joten mietin paiseen mahdollisuutta. Seurailen kuitenkin tilannetta ja jos vielä pistää huomenna aamulla, niin menen lääkäriin.

Kuumetta ei ole ollut kuin kurkkukivun alettua useita päiviä sitten.

32/51 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan vois ikinä suostua tuohon puhkomiseen hereillä. En mää pystyis olla paikoillaan. Paniikki tulis. Miten ihmeessä te ootte voinu olla paikoillaan siinä? Mä en varmaan suostuis ees avaamaan suutani. T. Se huono potilas

34/51 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää että kurkkupaisetta puhkotaan kolmekkin kertaa. Ilmeisesti sen takia kun puhkaistaan neulalla ja liian aikaisin.

Oma lääkärini odotteli muutaman päivän. Kypsytteli omien sanojensa mukaan. Sitten puhkaisi veitsellä ja saksilla leikkaasi tulehtunutta ja taivaallisen kipeää ja herkkää kurkkua. Samaan aikaan apuri piti jotain imuria leikatussa reijässä ja imi mätää pois.

Puudutus oli suihke kurkun perälle ja teho täysi nolla. En tiennyt etukäteen että tekee niin kipeää ja samoin luulin että neulalla puhkaistaan. Rystyset valkoisena puristin tuolia ja maailma pyöri ja odotin käsittelyn loppua.

Kurkkukipu loppui heti puhkaisuun. 

Vierailija
35/51 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko paise olla kitalaessa? mulla nousi sinne iso muhkura yhtäaikaa flunssan kanssa, oli tosi kipeä. kuin kananmunan pää olisi työntynyt alas. parissa päivässä onneksi katosi

Vierailija
36/51 |
21.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjia stooreja täällä! Kävin juuri äsken paiseen puhkaisussa eikä sattunut juuri ollenkaan. Asialla oli huippuhyvä erikoislääkäri, joka osasi hommansa. Puudutti ensin suihkeella, sitten piikillä ja sen jälkeen vasta suoritti itse toimenpiteen. Auttoi heti ja nyt jo kahden tunnin jälkeen kipu on lähes poissa ja olo selkeästi parempi. Turha pelätä!

Vierailija
37/51 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkuni oli ulkopuolelta kosketusarka jo 3 pvää ,neljäntenä aamuna heräsin kun en voinut niellä enkä kunnolla hengittää...sain ttlääkärille ajan heti ja siellä onnekseni oli nuori kandi joka pyysi toista kandia katsomaan tilannettani,päätyivät yhdessä laittaa minut ensiapuun kun eivät olleet varmoja mistä johtuu,pääsin aikas nopeasti lääkärille ja sieltä erikoislääkärille joka laittoi minut verikokeisiin ja väriainekokeeseen,josta löytyikin paise nielussa,siitä 6 tunnin kuluttua olin jo leikkauksessa,paise ja nielurisa poistettiin.

Olinpa kipeä ja huonovointinen sen jälkeen,5 päivää sairaalassa:(

Hoito oli erinomaista ja minusta huolehdittiin täysillä.

leikkauksesta on 7 viikkoa ja nyt on ollut 4 päivän ajan kipua ja hieman nielemusvaikeuksia,kävin lääkärissä ja hän kertoi ettei ole syytä huoleen jos pystyy syömään ja hengittämään... no katsotaan,toivottavasti ei ole mitään vajavaa ja pääsen aloittamaan lomani ja Englannin matkani☺️

Vierailija
38/51 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina alkoi kurkkukipu. Tiistaina kipu hieman koveni, mutta ei ollut tavallista kurkkukipua pahempi. Keskiviikkona ja torstaina kipu oli jo niin kova, että nieleminen ja puhuminen oli vaikeaa (kipu säteili myös oikeaan korvaan nieltäessä).

Tänään aamulla katsoin kurkkuun, ja huomasin oikenpuoleisen kitarisan turvonneen ja siinä oli noin sentin läpimitaltaan oleva patti. No varasin ajan yksityiselle lääkäriasemalle, ja siellä lääkäri heti sanoi, että oli hyvä etten viivytellyt asian kanssa. Mätää kuulemma jo valui kurkkuun.

Hän otti näytteen ja sitten puudutti ja imi piikillä kaiken mädän pois mitä sai (ei ollut kovin kivuliasta).

10 päivän antibioottikuuri pitää nyt syödä ja pitäisi parantua sillä. Näytteen tulokset tulee 2-3 päivän päästä. Sai kuulemma hyvin otettua näytteen, kun oli niin paljon mätää. Nyt nielu ei ole enää kovinkaan kipeä, vaikka aamulla kurkku "operoitiin". Lääkäri oli todellinen ammattilainen, ja muutenkin mukava. 

Vierailija
39/51 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään vielä, että minulla ei ollut kuumetta, nuhaa tai yskää. Pelkästään tuo kipu kurkussa, joka osoittautui kurkkupaiseeksi.

Vierailija
40/51 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut puoli vuotta on mennyt operaatiosta, ja ei ole kurkkupaise uusiutunut. Jospa jäisi tuohon yhteen kertaan. Antibioottikuuri kannattaa aina syödä kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi