APUA NAISET! Elämä helvettiä Mirenan kanssa ja helvettiä ilman Mirenaa...
Multa poistettiin Mirena pari kuukautta sitten, koska oli liikkunut pois paikaltaan. Aiheutti kovia mahakipuja ja jatkuvia vuotohäiriöitä ja seksihalut olivat kokonaan kateissa. Olin helpottunut kun sain sen pois, mutta nyt kahdet menkat olleet ihan kamalat. Todella raju pms pari viikkoa ennen menkkoja ja koko menkkojen ajan (7 päivää) itkuisuutta ja maailmanlopun fiiliksiä. Laitettiin siis alunperin hoidoksi runsaisiin kuukautisiin. Nyt niihin lääkityksenä Caprilon, millä pärjään ok. Mutta siis mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Kumppani painostaa laittamaan uuden Mirenan kun ei kestä katsoa kun jatkuvasti vaan itken. Itse en haluaisi uutta Mirenaa! Olen myös jonossa kohdun limakalvon ablaatioon että pääsisi menkoista. Mutta nää hormonihöyrythän ei siihen lopu... Onko kenelläkään mitään vinkkiä mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mirenan väitettiin estävän noita polyyppeja, muttei mulla ainakaan siihen tehonnut. Inhoa hysteroskopiaa ja tosiaan käynyt jo monta kertaa. Poistetaanko sulta myös munasarjat? -ap
Toinen munasarjoista ja munanjohtimista on poistettu jo aiemmin endometrioosin ja endometriooman takia, toisen kohtalo selviää kaiketi vasta leikkaussalissa tai vähän ennen leikkausta pre-operatiivisella käynnillä. Eipä toi hysteroskopia mitään herkkua ole, mutta itse kävin mieluummin siinä kuin jossain nukutusta vaativassa operaatiossa. Meillä siis tehdään noi hysteroskopiat poliklinikalla paikallispuudutuksessa.
Mulla eka hysteroskopia tehtiin anestesiassa (4 polyyppia ja samalla kaavinta). Sen jälkeen muut on tehty poliklinikalla burana-panadol-kombolla ilman mitään puudutuksia. Sattuu muuten helvetisti. Miten sä sait puudutuksen? -ap
Anna hormonien vähän tasoittua.
Oletko varma, ettei sinulla ole masennus?
Kiitos 24. En todellakaan ole varma. :( -ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla eka hysteroskopia tehtiin anestesiassa (4 polyyppia ja samalla kaavinta). Sen jälkeen muut on tehty poliklinikalla burana-panadol-kombolla ilman mitään puudutuksia. Sattuu muuten helvetisti. Miten sä sait puudutuksen? -ap
Mä luulin että toi kohdunkaulanpuudutus olisi ihan vakio. Mulle on aina piikitetty neljään kohtaan puudutus ennen toimenpidettä. Kotona piti ottaa "esilääkkeeksi" buranaa ja panadolia. En siis erikseen mitään puudutusta kysellyt vaan kuului ainakin mun kohdalla asiaan.
Riippuu varmaan ihan sairaalasta toi puudutuskäytäntö. Täällä ei sellasta saa :( -ap
Jaa luulin et tää oli joku mies jonka muijan nimi on Mirena.
Mirena minun tätin (laborantti paperiteollisuudessa) mukaan "luonnosteltiin" sen aikaisen vesakkomyrkyn pohjalta; Kloori ja kasvuhormi oli kemiallinen kaava.
Sen, mitä itse olen kuullut kohdun kokopoiston läpikäynneiltä naisilta, ovat kaikki sanoneet seksielämänsä parantuneen kertalaakista kun ei ole tarvinnut kärsiä enää kohdun aiheuttamista haitoista ja kivuista. Lääkäreiden kanta on myös, että kohdunpoistolla ei ole seksielämää huonontavaa vaikutusta. Kohdunosapoistosta en ole kuullut keneltäkään mitään. Liekö sitten toi kokopoisto sitten yleisempi(?)
Vaan niin kauan kuin munasarjoissa on elämää, hormonihäiriöt tekevät kiusaa. Mahtaako helpottaa edes vaihdevuosi-iässä...