Nyt ei toimi aivot. Auttakaa. Ekaluokkalaisten matikkaa.
Mä en osaa auttaa mun ekaluokkalaisen tehtävässä. Varmaan joku järkevä ratkasu mitä en nyt vaan hokaa.
"Luku on suurempi kuin 4+4, mutta pienempi kuin 20. Luku on parillinen. Luvussa on ykkösiä vähemmän kuin kymmeniä."
Kommentit (17)
10
Luku on välillä 4+4 = 8 ja 20.
Arvot 9 - 19 ovat siis mahdollisia.
Koska arvon on oltava parillinen, vain luvut 10, 12, 14, 16 ja 18 tulevat kysymykseen.
Näistä luku 10 on ainoa, jossa kymmeniä (=1) on vähemmän kuin ykkösiä (=0).
Luku on siis suurempi kuin 8 ja pienempi kuin 20. Vaihtoehdot 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19.
Luku on parillinen. Vaihtoehdot vähenevät lukuihin 10, 12, 14, 16, 18.
Luvussa on vähemmän ykkösiä kuin kymmeniä. Ainoa tälläinen luku on 10.
Ratkaisun avain on tuossa "ykkösiä vähemmän kuin kymmeniä". Eli kaksinumeroisen luvun ensimmäinen numero (kymmenet) on suurempi kuin toinen numero (ykköset). Parillisia lukuja, jotka ovat suurempia kuin 8 ja pienempiä kuin 20 ja jotka sopivat tuohon on vain yksi eli 10.
Miten kympissävon kymmeniä vähemmän kuin ykkösiä?
Eikö lapsen pitäisi tehdä itse läksynsä?
Jaa se olikin toisinpäin. En olis osannu. 10 se varmaan on.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsen pitäisi tehdä itse läksynsä?
Niinpä. Veikkaan, että koulussa on just opetettu ykköset ja kymmenet. Eikö ole kuunnellut tunnilla?
Aika vaikea tehtävä ekalla?
Onko lapsellasi jokin erityisesti edistyneiden harjoituskirja tai muuten erityistehtäviä. Meillä ekaluokkalaisella on ollut normaaliopetuksessa vain ihan yksinkertaisia plus- ja miinuslaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea tehtävä ekalla?
Onko lapsellasi jokin erityisesti edistyneiden harjoituskirja tai muuten erityistehtäviä. Meillä ekaluokkalaisella on ollut normaaliopetuksessa vain ihan yksinkertaisia plus- ja miinuslaskuja.
Tehtävä ei ole vaikea. Siinä tarvitsee ymmärtää ainoastaan käsitteet parillinen luku sekä ykköset ja kymmenet. Ihan perusasioita jo ensimmäisellä luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea tehtävä ekalla?
Onko lapsellasi jokin erityisesti edistyneiden harjoituskirja tai muuten erityistehtäviä. Meillä ekaluokkalaisella on ollut normaaliopetuksessa vain ihan yksinkertaisia plus- ja miinuslaskuja.
No ei kyllä edes ole vaikea tehtävä. Matikan tehtävä on opettaa myös luetunymmärtämistä ja ajattelutaidon kehittämistä, eikä nämä oikein onnistu, jos tehtävät on pelkkiä mekaanisia laskuja. Mun ekaluokkalaisen kokeissa vain pari viimeistä tehtävää on aina tämäntasoisia eli on hyvät mahikset saada ihan ok numero, vaikka hoksottimet eivät pelaisikaan.
Tällaiset tehtävät on ihan persiistä. Niissä liitetään joku matikan ulkopuolinen maallikkokäsitys luvuista matematiikkaan. Ei kaikilla ole ymmärrystä, mistä vitussa on kysymys. Minulla esimerkiksi. Kymmenessä esimerkiksi on 1 kappaletta kymmeniä, onhan se 10 eli kymmenen, siinä ei ole ykkösiä, tai siinä on yksi ykkönen (= 1) ja yksi nolla (= 0), tai siinä on 10 ykköstä.
10.