Kylpypyyheessä bakteerit lisääntyvät nopeasti, miten usein peset?
http://m.iltalehti.fi/asuminen/2015121820851648_an.shtml?_ga=1.27939708… Itse pesen kylpypyyheet jokaisen käyttökerran jälkeen. Miten usein te muut pesette? Lukaiskaas linkki. Pyyhkeenne kuhisevat elämää hyvinkin nopeasti.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Me tarvitaan bakteereja, ne suojaavat meitä. Monta päivää voi käyttää samaa pyyhettä!!
Juu, me tarvitaan bakteereja, mutta ei kylläkään sellaisia pyyhebakteereja, näes.
Pyyhkeet meillä pitäisi olla bakteerittomia.
Ajatteleppa esim keittiöpyyhkeitä...tarkka käsihygienia keittiössä on aivan ehdoton. Jos pesee kätensä (ehkä moneenkin kertaan ruoan laiton aikana) ja sitten kuivaa ne triljoona-bakteeri-pyyhkeeseen, niin siitä pyyhkeestähän ne bakteerit taas käsien kautta joutuvat ruokiin. Ei kovinkaan viisasta? - Ja todella yökköä. Syö sinä sitten se vihersalaatti missä älytön määrä vaikka mitä basilleja.
Vaihdan noin viikon välein kylpypyyhkeet, jotka käytön jälkeen joka kerta kuivatetaan ennen kuin ripustetaan takaisin kylppäriin roikkumaan. Vessojen pyyhkeet vaihdan hieman useammin ja pesen 90 asteessa.
Hengissä ollaan mekin. Ja aika vähän sairastellaan.
Käsipyyhkeen joka päivä ja kylpypyyhkeet kerran joskus kaks viikossa ( teinit ite vaihtaa )
Kylpypyyhkeet1-2 kertaa /vk, käsipyyhkeet vähän uaeammin
Kyllä meillä teinit käyttää pyyhettä kerran ja heittää sen pyykkikoriin. Itse käytän max. 2 kertaa. En mä oikein tykkää ajatuksesta että mä pyyhin alapään, pyllyn, nivuset ja varpaanvälit pyyhkeeseen, ja seuraavalla kerralla ehkä samaan kohtaan silmät, nenän ja korvat.. :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä teinit käyttää pyyhettä kerran ja heittää sen pyykkikoriin. Itse käytän max. 2 kertaa. En mä oikein tykkää ajatuksesta että mä pyyhin alapään, pyllyn, nivuset ja varpaanvälit pyyhkeeseen, ja seuraavalla kerralla ehkä samaan kohtaan silmät, nenän ja korvat.. :)
Kai se alapää on pesty ennen kuin pyyhit pyyhkeeseen? Mietipä seuraavan kerran seksiä harrastaessasi paljonko niitä bakteereja tulee kun lipaset sieltä ja näykkäiset täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se alapää on pesty ennen kuin pyyhit pyyhkeeseen? Mietipä seuraavan kerran seksiä harrastaessasi paljonko niitä bakteereja tulee kun lipaset sieltä ja näykkäiset täältä.
Tottakai se on pesty, mutta sairaanhoitajana tiedän myös ettei pesu tee takapuolesta suinkaan bakteeritonta. Vaikka me tarvitsemmekin bakteereja ympärillemme, ovat ulosteen bakteerit sellaisia joiden ei soisi päätyvän muualle, varsinkaan limakalvoille (mm. silmät, nenä).
On hienoa että ihmiset alkavat tiedostaa bakteerien hyödyllisyyden, mutta samaan aikaan olisi tosi tärkeää tiedostaa eri bakteerien erot virulenssin suhteen.
Ja kaikkihan muistavat, että pyyhepyykin paras huuhteluneste on etikka. Samoin urheiluvaatteisiin usein pesiytyvä tunkkainen haju pysyy poissa, on viimeiseen huuhteluun lisää hieman etikkaa.
Käsipyyhkeet ja kylpypyyhkeen kerran viikossa, kasvopyyhkeen ja tyynyliinan kahdesti viikossa, muut lakanat kolmen viikon välein. Käyn suihkussa melkein joka päivä. Ei kyllä tee mieli alkaa vaihtaa useammin. Kamala energian ja veden tuhlausta. Kämppis pesee pyyhkeensä 2-3 viikon välein. Alushousujakin se käyttää monta päivää. Mut ei se haise, eikä sillä mitään suurempia iho-ongelmia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on pesty, mutta sairaanhoitajana tiedän myös ettei pesu tee takapuolesta suinkaan bakteeritonta. Vaikka me tarvitsemmekin bakteereja ympärillemme, ovat ulosteen bakteerit sellaisia joiden ei soisi päätyvän muualle, varsinkaan limakalvoille (mm. silmät, nenä).
On hienoa että ihmiset alkavat tiedostaa bakteerien hyödyllisyyden, mutta samaan aikaan olisi tosi tärkeää tiedostaa eri bakteerien erot virulenssin suhteen.
Kuinka paljon päivän mittaan kosketat käsillä kasvojasi? Hierotko silmiäsi?
Pesen kylpypyyhkeeni 2-3 viikon välein, käsipyyhkeen vaihdan viikottain. Käytän taloyhtiön pyykkikonetta koska nykyiseen asuntooni ei sellaista mahdu, ja yksi koneellinen maksaa 2 euroa. Tämän vuoksi en todellakaan pese pyykkiä ns. turhaan.
Siis kuka käyttää alushousuja enemmän ku yhden päivän? Juu ei varmaan haise ei *oksentaa* nää on varmaan just niitä jotka jättää sohviinki perseen hajua
Riippuu aika paljon siitä, miten pyyhkeet käytön jälkeen kuivatetaan. Jos ne ripustetaan naulakkoon, jossa ne roikkuvat melkeinpä päällekkäin, niin tunkkaiseksi menevät. Mutta jos kuivattaa pyyhkeet ilmavasti narulla, kesällä ulkona sään salliessa, niin pysyvät aika monta käyttökertaa raikkaina. Virtsa- ja ulostejäämiä, sanotaan jutussa. Häh? miksi ihmiset eivät pese alapäätään suihkussa tai kylvyssä käydessään? Nuuhkaisen pyyhettä ja jos ei haise tunkkaiselle, vaan on edelleen raikas, en heitä sitä koneeseen. Ei nuo ulkomaalaiset besserwisseritkään ole yksimielisiä. Joku aika sitten toinen viisas varoitti pesemästä pyyhkeitä liian usein, koska ne menevät kuulemma liiasta pesusta piloille! Tee niin tai näin, aina väärin päin!
OT + PS: Olisi muuten mukava olla av-mammojen katossa kärpäsenä tarkkailemassa, tekevätkö mammat niin, niin kuin kertovat tekevänsä, ei vain pyykinpesussa ja vaan yleensä. Epäilen nimittäin rankasti.
Parin viikon välein kylpypyyhkeet, käsipyyhkeet noin kerran viikossa. Terveydenhoitajana en käsitä pöpökammoa. Ihminen tarvitsee tietyn määrän bakteereja pysyäkseen terveenä, eikä ilmavasti käyttöjen välissä pestyissä pyyhkeissä mitään patogeeneja ole.
mulla on kylppärissä ns rättipatteri, missä on kätevä kuivattaa pyyhkeitä. vaihdan pyyhettä muutaman viikon välein, riippuu siitä paljon sitä on käytetty.
Siis hyi ap, et kai sinä käytä samoja pyyhkeitä! Ja vaan peset ne!? Meillä kait ostetaan aina vain steriloituja pyyhkeitä, käytetään ne kerran ja sen jälkeen poltetaan ne pihalla.
Kerran viikossa meillä on viikkosiivous ja silloin menevät kaikki pyyhkeet vaihtoon. Keittiöpyyhkeen vaihdan useamminkin ja vessan käsipyyhkeetkin jos näyttävät likaisilta (kesällä likastuvat nopeasti).
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu: pyyhkeessä on erikseen "ylä- ja alapää", eli käytetään sitä aina kuvion tai ripustuslenkin mukaan samassa suunnassa, niin ei sitten tarvitse tuon takia yhden käyttökerran jälkeen pestä.
Toinen tapa on sitten pestä yhtä hyvin niin ala-kuin yläpää, ja kolmas se, että on erikseen joku pienempi pyyhe jommalle kummalle päälle.
Jos meillä jokainen olisi laittanut joka päivä käytetyn kylpypyyhkeen pyykkiin, meillä olisi pitänyt pestä 35 kylpypyyhettä viikossa, ja vessan ja keittiön pyyhkeet vielä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon välein kylpypyyhkeet, käsipyyhkeet noin kerran viikossa. Terveydenhoitajana en käsitä pöpökammoa. Ihminen tarvitsee tietyn määrän bakteereja pysyäkseen terveenä, eikä ilmavasti käyttöjen välissä pestyissä pyyhkeissä mitään patogeeneja ole.
Hei terveydenhoitaja. Asutko Porvoossa? :)
Noin viikon jälkeen menee pesuun. Silloin jo pyyhe alkaa haistakin ummehtuneelta. Mutta ei se yhden tai kahden käyttökerran jälkeen todellakaan vielä likainen ole. Tuhlausta ja kauhea homma joka päivä pyyhettä vaihdella ja pestä. Liika hygienisyys on huonosta.