Jos kerta peruna, pasta ja riisi on suoraan saatanasta
Kommentit (54)
Minä en syö nykyään enään lainkaan perunaa, pastaa enkä riisiä. En syö jauhosia kastikkeita. Jos teen vaikkapa jauhelihakastikkeen, käytän siihen ruokakermaa jauhomössön sijasta. Sekaan saatan laittaa vähän creme bonjouria makua tuomaan tai koskenlaskijaa.
Syön täytettyjä paprikoita, kasvisgratiineita, täytettyjä munakoisoja/kesäkurpitsoja, uunijuureksia, uunipunajuuria, tomaattikeittoa, linssikeittoa, keitettyjä porkkanoita (sekaan vähän voita, ripaus suolaa ja vähän hunajaa, ihana lisuke monelle ruoalle). Monien kasvisruokien lisukkeeksi jotain pihviä, mutta en aina niitäkään edes tartte.
Ennen tuli syötyä paljon pastaa ja perunaa, mahaa turvotti ja tuli kauhean pöhöttyny olo. Jatkoin siltikin aina samojen ruokian syömistä ja kasviksia en ajatellutkaan.
Yks päivä sitten päätin että nyt kokeilen muutaman viikon ajan kasvisruokia ja nuo perunat ja pastat pois. Turvotus lähti, olo on energinen ja jaksan paljon paremmin. En vaihtaisi tätä ruokavaliota mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi porkkanaa, bataattia, eri kaaleja, kesäkurpitsaa, juureksia, kvinoaa, tattarisuurimoita, ohraa, linssejä...vaihtoehtoja riittää.
Eikös nuo vastaa ravintoarvoltaan perunaa, pastaa ja riisiä, eli pelkkää hiilaria...
On olemassa hyviä ja huonoja hiilareita. Pasta, peruna ja riisi ovat ns. tyhjää energiaa, joilla saa mahan nopeasti täyteen, mutta yhtä nopeasti on uudelleen nälkä. Hyvät hiilarit, kuten esim. kasvikset, täysjyvätuotteet ja tumma riisi taas nostavat verensokerin hitaasti ja sisältävät myös runsaasti ravintoaineita ja kuituja.
Hei Puska!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön perunaa, pastaa, riisiä, viljatuotteita, kasviksia/juureksia, papuja, linssejä, herneitä, maissia....
Hiilareita syön n. 500-600 g päivässä, bmi 18.5. Hiilihydraatit ei lihota/ole epäterveellistä, päinvastoin. :)
Mitä sä noi hiilarit tähän keskusteluun sotket?
En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta eikös tän ketjun aiheena nimenomaan ole hiilarit? Ainakin nuo otsikossa mainitut on ihan sitä ihteään.
Ei ap ainakaan maininnut hiilareita.
Mainitsihan, vieläpä kolmin kappalein.
Tällä logiikalla sinä voit verrata perunaa ja sokeria keskenään. Molemmathan ovat hiilaria.
Tiedätkö sinä edes, mitä hiilihydraatti tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä muka pieretä se loputon kaalin, parsakaalin, ruusukaalin, kukkakaalin, papujen ja herneiden syöminen?
Ja mitä ne iänikuiset höydytetyt kasvikset sen maustamattoman kanafilen kanssa tarkoittaa? Parsa- ja kukkakaalin nuppuja ja porkkanaa? Joka päivä ja mahdollisesti lounaaksi ja päivälliseksi? Oikeastiko?
Ei mua ainakaan. Esim. pasta taas turvottaa kyllä ja sit riittää ilmaa..
Eikö ole aika hassua ihmetellä "iänikuisia kasviksia" kun itselläsi on varmaan joka ruualla se pasta, riisi tai peruna? Kasviksissahan on enemmän vaihtoehtoja.
(Itse en tykkää höyrytetyistä kasviksista muuten kuin kananmunakastikkeen kanssa. Syön mieluummin salaattia, kukkakaalimuusia, haudutettua kaalia jne. Parsakaalia en ikinä kypsennä, hyi. Paljon parempaa raakana.)
Itse syön perunaa todella harvoin. Perunan tilalla syödään usein bataattia, joka on ravintopitoisempi ja terveellisempi kuin peruna. Riisiäkin tulee tosi harvoin syötyä, lähinnä sushin yhteydessä, jota syön ehkä max. kerran viikossa. Samaten leipää syön ehkä muutaman kerran viikossa. Pastaa syön pari kertaa viikossa. Couscousia tai bulguria myös ehkä kerran viikossa. Yleensä syön salaattia, jossa paljon erilaisia kasviksia ja sen lisukkeena esim. lohta tai kanaa. Noin kerran viikossa syön punaista lihaa, esim. naudanlihapihvin. Eli aika vähähiilihydraattisella linjalla mennään. Aamupalaksi syön välillä chia-puuroa, josta saan mm. kuituja. Muina päivinä soijajoghurttia, johon lisään esim. mysliä tai jotain muuta kuidun lähdettä.
Eihän bataatti ole sen kummempi ravintoarvoltaan kuin peruna. Väri on kyllä mukava ja hinta.
No esim tänään vetelin ison satsin jauhen lihalaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän bataatti ole sen kummempi ravintoarvoltaan kuin peruna. Väri on kyllä mukava ja hinta.
Bataatissa on enemmän vitamiineja, esim. beetakaroteenia (A-vitamiinin esiaste) moninkertaisesti perunaan verrattuna, kaloreita enemmän kuin perunassa, mutta itse valitsen ruoan ravintoarvojen mukaan, en kaloreiden. Esim. avokado on kaloripommi, mutta silti hyvin terveellinen ravintokoostumukseltaan. Kalorit ei kerro koko totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa mainitut tuotteet ei mielestäni ole s-tanasta, mutten näe mitään syytä sille miksi niitä kovin usein söisin. Maustamattomina ne ovat mautonta ja hyvin ravintoköyhää ruokaa. Mieluummin syön hyvänmakuisia ja vähän ravinnerikkaampia lisukkeita. Jokainen syököön mistä itse tykkää, miksi ruuasta pitää aina tehdä niin järkyttävän iso ongelma?
Miksi et syö kuorineen valmistettuja perunoita? Perunan ravinteethan ovat juuri kuoren alla. Kaupasta löytyy myös täysjyväpastaa ja täysjyväriisiä.
Minä syön kaikkea, esim. lihaa, kalaa, kananmunia, maitotuotteita, leipää, riisiä, pastaa, puuroja, rasvoja, hedelmiä, kasviksia, marjoja, sieniä, siemeniä, pähkinöitä jne. Myös herkkuja kuten karkkia, suklaata, perunalastuja ja roskaruokaa syön joskus. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että loppujen lopuksi on ihan sama, että mitä syön, koska kuitenkin aina on joku jonka mielestä syön väärin. Jos jättäisi ruokavaliosta pois kaiken, mikä on jonkun mielestä haitallista, niin ei voisi syödä tai juoda mitään ja sitenhän ei voi elää ilman että kuolisi aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa mainitut tuotteet ei mielestäni ole s-tanasta, mutten näe mitään syytä sille miksi niitä kovin usein söisin. Maustamattomina ne ovat mautonta ja hyvin ravintoköyhää ruokaa. Mieluummin syön hyvänmakuisia ja vähän ravinnerikkaampia lisukkeita. Jokainen syököön mistä itse tykkää, miksi ruuasta pitää aina tehdä niin järkyttävän iso ongelma?
Miksi et syö kuorineen valmistettuja perunoita? Perunan ravinteethan ovat juuri kuoren alla. Kaupasta löytyy myös täysjyväpastaa ja täysjyväriisiä.
Perunassa ei paljon ravintoa ole, vaikka ne siinä kuoren alla olisikin. Täysjyvä nyt ei ole sen kummenpaa, kuin tavallinenkaan pasta ja riisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia
Kuten?
Porkkanaa, kaaleja, lanttua, naurista, salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, palkokasveja jne.
Porkkanaa, salaattia, kukkakaalia, parsakaalia, parsaa, munakoisoa, linssejä, papuja, punajuuria, selleriä, kesäkurpitsaa, bataattia, mustajuurta, hampunsiemeniä, ohrattoa, lanttua, naurista, kesäkurpitsaa.... onhan noita.
Mieluummin näin: Syö rasva ilman perunaa. Pitää nälän pois ja saa hyvää ravintoakin.