Olen suosioni huipulla. Hiihtolomamatkamme peruuntui viime tipassa äkillisen sairastumiseni takia.
Perheen teinit vihaavat mua ja angstaavat huoneissaan. Siirrettiin matka kyllä kesään, mutta ei lohduta teinejä ja eivät kuulemma lähde ollenkaan tuolloin lomalle.
Oltiin kaikki odotettu matkaa innoissaan ja itsekin olen pettynyt, kun kävi nyt näin.
Kommentit (53)
Meillä kävi joululomalla samoin, paitsi että sairastunut oli lasten isä. Siirrettiin myös matkaa, joka tehdään yhdessä nyt ensi viikolla.
Lomailkoot muut miten tykkää ja jättäköön sairastuneet sairaalaan. Minusta vaan tuntuu itsekkäämmältä toiminnalta tällainen, kuin loman siirtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi joululomalla samoin, paitsi että sairastunut oli lasten isä. Siirrettiin myös matkaa, joka tehdään yhdessä nyt ensi viikolla.
Lomailkoot muut miten tykkää ja jättäköön sairastuneet sairaalaan. Minusta vaan tuntuu itsekkäämmältä toiminnalta tällainen, kuin loman siirtäminen.
Osa meistä haluaa sairastaa rauhassa, vaikka olisi perhettä. Minä patistaisin muut matkaan, ja sanoisin että minusta huolehditaan ammatti-ihmisten avulla.
Munuaisaltaan tulehdus antaa merkkejä taudista jo alkuvaiheessa, niitä ei voi sivuuttaa. Kivut ovat sitä luokkaa.
Olisit laittanut teinit jonnekin lomalle, vaikka isovanhemmille, jos sellaiset on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa meistä haluaa sairastaa rauhassa, vaikka olisi perhettä. Minä patistaisin muut matkaan, ja sanoisin että minusta huolehditaan ammatti-ihmisten avulla.
Munuaisaltaan tulehdus antaa merkkejä taudista jo alkuvaiheessa, niitä ei voi sivuuttaa. Kivut ovat sitä luokkaa.
Olisit laittanut teinit jonnekin lomalle, vaikka isovanhemmille, jos sellaiset on.
Mulla kun oli munuaisaltaan tulehdus, se tuli äkillisesti. En huomannut mitään varoittavia merkkejä. Lievä pissatulehdus oli kyllä ennen tuota, mutta ei aiheuttanut mitään oireita enää pariin päivään ennen kuin tauti iskikin munuaisiin. Ei ollut kipuja, ei kuumetta eikä mitään ennakko-oireita lukuun ottamatta sitä hiljattain sairastettua pissatulehdusta.
Suoraan sanottuna ällistyttää monet kommentit täällä. Jokainen on tietysti erilainen ja sairastaa haluamallaan tavalla - yksin tai perheen keskellä.
Itsellä ei tulisi mieleenkään suuttua jos oma vanhempi sairastuu ja loma peruuntuu. Totta kai se ärsyttää, mutta sairauksille kun ei mitään voi. Ei myöskään tulisi mielenkään lähteä muun perheen kesken lomalle ja jättää se yksi potemaan - vielä sairaalaan.
Muutama päivä sitten täällä oli ketju, joka käsitteli sairastuneen lapsen hylkäämistä isovanhemmille hoitoon. Muu perhe oli lähtenyt Lappiin lomille ja tämä influenssaan sairastunut lapsi tyrkätty mummolaan hoitoon. Tässä ketjussa suurin osa oli sitä mieltä, että tämän perheen toiminta oli törkeää. Sairaan lapsen paikka on perheen luona, eikä tunnu reilulta, että muu perhe huvittelee satojen kilometrien päässä.
Toki nyt on kyseessä perheen vanhempi, joka on sairastunut, mutta silti mielestäni asia on melkolailla sama. Miten nyt yhtäkkiä onkin hyväksyttävää, että muu perhe lähtee ja jättää yhden sairastamaan? Toki jos sairastunut itse niin valitsee niin asia on toinen, mutta eiköhän suurin osa perheistä halua viettää sen kauan odotetun loman yhdessä.
Kaiken kaikkiaan jos joku tässä tapauksessa käyttäytyy itsekkäästi, niin teinit... Ei sairaalassa viruva ap. Jos oma äiti sairastuisi vastaavasti niin en todellakaan haluaisi lähteä millekään lomalle vaan jäädä kotiin huolehtimaan äidistä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tavallaan että haluatte lähteä koko perhe perheenä lomalle mutta silti. Olisin minäkin ollut teininä vihainen jos vanhemman sairastuminen olisi perunut kaikkien loman. Mikset olisi päästänyt muita lomalle ja kesällä sitten vaikka kotimaan matkailu koko perheenä?
Juu, mulle kävi teininä niin että äiti oli varannut mulle ja hänelle (olin silloin ainoa lapsista, joka asui vielä kotona) yhteisen etelänmatkan (viikon). Äidillä menikin yhtäkkiä korvat niin huonoon kuntoon, että lääkäri kielsi lentämisen. Totta kai se mua harmitti, olin 15 vee ja koulusta anottu lomat jne. En edes kiukutellut äidilleni, vaan sanoin vain pettyneenä että "kun sain lomankin koulusta" niin äitipä siihen marttyrinä ja kiukkuisena että "Koita nyt iso lapsi ymmärtää, että en voi tälle mitään!!" jne. Että kiva. Opinpa että omaa harmistusta ja pettymystä ei sitten vissiin kuulu näyttää. Vaikka todellakin aihetta olisi. Ja kyllähän minä sen tajusin, ettei äiti sitä tahallaan tehnyt, mutta vähän ymmärrystä lapsiakin kohtaan, pliis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kun oli munuaisaltaan tulehdus, se tuli äkillisesti. En huomannut mitään varoittavia merkkejä. Lievä pissatulehdus oli kyllä ennen tuota, mutta ei aiheuttanut mitään oireita enää pariin päivään ennen kuin tauti iskikin munuaisiin. Ei ollut kipuja, ei kuumetta eikä mitään ennakko-oireita lukuun ottamatta sitä hiljattain sairastettua pissatulehdusta.
Näin mullakin kävi teininä! Tai oikeastaan en edes tajunnut, että oli virtsis. Pissatti tosi paljon ja usein, mutta virtsaaminen ei kirvellyt. En osannut ajatella, että olisi tulehdus. Sitä jatkui joitakin päiviä ja eräs aamu huomasin, että pissatessa sattuu alavatsaan. No annoin asian olla, ei tuntunut kovin pahalta ja menin kouluun normaalisti. Jokaisella välitunnilla piti käydä pissalla, mutta mahaan ei sattunut kuin yhdellä käynnillä. Kotona kävin ruokapöytään ja yhtäkkiä iski aivan tajuton vessahätä, ihan kuin rakko halkeaisi juuri sillä sekunnilla ja samalla vatsassa alkoi polttelemaan. Juoksin vessaan ja pissasin itkien. En meinannut päästä ylös pöntöltä. Lähdettiin äidin kanssa terveyskeskuksen päivystykseen ja siellä mitattiin tulehdusarvo, oli tosi korkea ja kuumekin oli noussut. En pystynyt kävelemään ollenkaan, koska tärinä aiheutti aivan valtavan kivun. Sillä reissulla ei vielä apua saatu, vaan minut lähetettiin tulehduskipulääkkeiden kanssa kotiin ja seuraavana päivänä oli uusi lääkäriaika. Lääkäri epäili umpparia ja tutki, no ei ollut umppari, kyseli sitten, että olinko ollut suojaamattomassa yhdynnässä. En, olin neitsyt. Ja vasta 13- vuotias. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että klamyidiatesti pitäisi ottaa, jos en vaikka äidin kuullen uskalla kertoa harrastaneeni seksiä. Missään vaiheessa kukaan ei ottanut virtsatestiä tai epäillyt virtsistä. Lopulta saatiin sitten lähete lastenklinikalle, jossa otettiin virtsatestit ja verinäytteet ja lopulta lääkäri ultras ja totesi munuaisaltaan tulehduksen, sain kunnon lääkkeet ja tulehdus parani. Tämän jälkeen kärsin kuitenkin kroonisesta vitsiksestä vuosia kunnes tulin ensimmäisen kerran raskaaksi ja tulehdukset loppuivat.
Meni ohi aiheen, mutta tarinan opetus oli, että munuaisaltaan tulehduskaan ei aina enteile runsailla virtsisoireilla, koska virtsatientulehduksessa ei aina esiinny kirvelyä ja polttelua.
Sitten asiaan, minusta on ihan Ok, että siirsitte matkaa, varsinkin kun matkustatte niin harvoin. Siltikin on ihan normaalia, että teinit ovat pettyneitä, heille se todella tarkoittaa, että hiihtolomareissu peruuntui. Heille voi kuitenkin sanoa, että vanhemmat päätyivät tähän ratkaisuun yhdessä, jotta kaikki pääset yhdessä reissuun seuraavalla lomalla.
Ap tässä, horroksesta hetkeksi tai kahdeksi heränneenä. Täällä on joku nähtävästi kommentoinut ap:na mutta samapa tuo, läpi paistaa tuollaiset huijaamiset kuitenkin.
Teinit ovat kuulemma rauhoittuneet ja suunnittelevat jo, mitä kesän lomamatkalla haluavat tehdä. Matkakohde vaihtui talvikohteesta kesäkohteeseen mutta teinien mielestä tämä uusi kohde on kivempi ja majoituskin tasokkaampi. Huomenna ovat menossa kaupungille leffaan, ravintolaan ja shoppailemaan. Itse yritän toipua asap, että pääsen kotiin sairaalasta. Jos vointi sallii, niin mietitään jotain lähilomaa vaikkapa sinne Tallinnaan (päivä Tallinnassa) ensi viikonloppuna tai tässä kevättalven aikana muuten vain. Tai sitten saavat nuo terveet mennä keskenään. Tilanteen mukaan eletään ja mietitään.
Vierailija kirjoitti:
Ne purkaa vaan pahaa mieltään sinuun. Kurja juttu, mutta kuuluu ikään, teinit on niin itsekkäitä eikä osaa/halua asettua toisen asemaan. Pikaista paranemista sulle!
Meilläkin peruuntui reissu pari vuotta sitten kun jouduin yhtäkkiä sairaalaan (keuhkoveritulppa), toki oltiin koko perhe pettyneitä, mutta minkäs sille voi. Mentiin sitten myöhemmin.
Ai teinit on itsekkäitä? Kyllä tässä tapauksessa se itsekkyys löytyy ihan muualta...
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei kans valkene, että miksi yhden sairastuminen peruu kaikkien matkan?
Niin! AP olisi voinut mennä appivanhemmille hoitoon ja muu perhe lomalle ;)
Olisi kannattanut teinien mennä toisen vanhemman kanssa. Tulee aika paljon kalliimmaksi mennä kesällä johonkin laskemaan. Hiihtolomastahan oli kyse ymmärtääkseni?
Kun rahat ei riitä, niin "sairastutaan", vanha viidakon sanonta!
Chile kirjoitti:
Olisi kannattanut teinien mennä toisen vanhemman kanssa. Tulee aika paljon kalliimmaksi mennä kesällä johonkin laskemaan. Hiihtolomastahan oli kyse ymmärtääkseni?
No mutta jos se toinen vanhemmista oli sitä mieltä, että ei halua lähteä vaan siirtää mieluummin matkaa että pääsevät kaikki yhdessä perhelomalle. Tuskin noi sentään on laskettelemaan kesällä menossa vaan vaihtoivat kaiketi jonkun Kanarian tai Thaimaan vaikkapa johonkin Etelä-Euroopan kohteeseen. Tai sitten vaihtoivat alppiloman, sama se.
Meillä täsmälleen sama tilanne joitaib vuosia sitten mutta lapset niin pieniä etteivät angstailleet vielä. Nyt kyllä olisi naama norsun..... Ap, mä niin ymmärrän tunteesi. Yritä kestää ja parane pian!