Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko autismi ja introvertismi sama asia?

Vierailija
25.02.2016 |

Kaveri väittää olevansa introvertti, mutta uskon että hänellä on autismi. Mitä eroa niillä on? Hän ei pärjää sosiaalisissa tilanteissa, hän "käy vähän hitaalla" varsinkin jos on hälinää jne. Onko ero se että introverttiudesta voi parantua?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nykyään hätkähdän yhä useammin siihen, miten huono yleissivistys ihmisillä on, ja sitä pidetään ihan tavallisena asiana. Toinen tämän ketjun aloittajan tyylinen tapaus oli "Haluatko miljonääriksi"-ohjelmassa, jossa luokanopettajaksi esittäytynyt nuori nainen ei tiennyt, kuka oli Florence Nightingale. - "Ei mitään hajuu"...

Vierailija
22/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työssä jossa vaaditaan sosiaalisia kontakteja, olin hyvä potilaiden vaan en henkilökunnan kanssa... Ja olen introvertti... Nykyisessä tilanteessa inhoan kaikkia jotka rikkoo toisen ihmisen yksityisyyden suojan... Nimiä on satoja! Jouduin työssäni suojelemaan toisen ihmisen yksityisyyttä, jotkut  vaan eivät osaa arvostaa sitä että suihkussa, vessassa ja jne ei tarvitse käydä ovi auki! on ammattikuntia joilla ei ole mitään kunnioitusta toisen ihmisen yksityisyyden suojaan ja se on muusikot,  taiteilijat, journalistit!!! 

Kyllä sulla on joku mielenterveyden ongelma introverttiuden lisäksi. Ai että ihan satoja nimiä... Oletko kirjottanut ne pieneen ruutuvihkoon, jossa käyt tuijottelemassa nimiä säännöllisesti ja fantasioimassa keinoilla tappaa niistä jokaisen...?

En ole tuo joka puhui ihmisen oikeudesta yksityisyyteen,mutta tämä vastaus oli kyllä niin tyypillistä av:ta,ylitulkintaaa ja kärjistämistä :D

AV-mamma 1:"Minua ärsyttää,kun töissä on ihmisiä jotka eivät kunnioita yksityisyydensuojaa."

AV-mamma 2:"Ai jaa?Pidät siis kirjaa ja fantasioit niiden tyyppien tappamisesta?!"

Voi elämä! Tuossahan oli ihan järkeviä esimerkkejä siitä,miten ollaan piittaamatta ihmisten oikeudesta yksityisyyteen.Siis nuo:"jotkut  vaan eivät osaa arvostaa sitä että suihkussa, vessassa ja jne ei tarvitse käydä ovi auki!  ja on ammattikuntia joilla ei ole mitään k

kunnioitusta toisen ihmisen yksityisyyden suojaan ja se on muusikot,  taiteilijat, journalistit!"

Ihan fiksua tekstiä,mikä tässä viittasi "mielenterveysongelmiin"?

Se vainoharhaisuus, että ko. tyyppi on ihan mielessään listannut nimiä eli henkilöitä, jotka eivät piittaa toisten yksityisyydestä. Ja vielä kuvittelee, että on olemassa kokonaisia ihmisryhmiä, ammattikuntia, jotka haluavat "muiden käyvän vessassa ovi auki"!

Siis tosissaan?

Mitä tekemistä muusikon, toimittajan tai taiteilijan ammatilla ja vessassa ovi auki käymisellä olikaan? Selitäpä nyt oma tekstisi.

Tai mitä tekemistä niillä ammateilla ja yksityisyyden kunnioittamisella olikaan? Mun mies on toimittaja, ja hienotunteisempaa ihmistä saa hakea. Ei edes toimittajissa ole edes enemmistö ihmisistä mitenkään iholle väkisin tuppautuvia, vaikka joku iltapäivälehden ritatainola onkin.

Noista syistä sanoin, että kuulostaa sekopäiseltä kommentoinnilta. Ja vainoharhaiseltakin jopa, josta juontui ironinen heittoni fantasioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaveri on luultavasti ihan vain introvertti ja/tai sosiaalisesti kömpelö,mutta ap:n,joka ei osaa noin yksinkertaista asiaa selvittää vaan tekee vain  omia olettamuksiaan,diagnosoin heikkomieliseksi.

T:Keittiöpsykologi

Vierailija
24/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työssä jossa vaaditaan sosiaalisia kontakteja, olin hyvä potilaiden vaan en henkilökunnan kanssa... Ja olen introvertti... Nykyisessä tilanteessa inhoan kaikkia jotka rikkoo toisen ihmisen yksityisyyden suojan... Nimiä on satoja! Jouduin työssäni suojelemaan toisen ihmisen yksityisyyttä, jotkut  vaan eivät osaa arvostaa sitä että suihkussa, vessassa ja jne ei tarvitse käydä ovi auki! on ammattikuntia joilla ei ole mitään kunnioitusta toisen ihmisen yksityisyyden suojaan ja se on muusikot,  taiteilijat, journalistit!!! 

Kyllä sulla on joku mielenterveyden ongelma introverttiuden lisäksi. Ai että ihan satoja nimiä... Oletko kirjottanut ne pieneen ruutuvihkoon, jossa käyt tuijottelemassa nimiä säännöllisesti ja fantasioimassa keinoilla tappaa niistä jokaisen...?

En ole tuo joka puhui ihmisen oikeudesta yksityisyyteen,mutta tämä vastaus oli kyllä niin tyypillistä av:ta,ylitulkintaaa ja kärjistämistä :D

AV-mamma 1:"Minua ärsyttää,kun töissä on ihmisiä jotka eivät kunnioita yksityisyydensuojaa."

AV-mamma 2:"Ai jaa?Pidät siis kirjaa ja fantasioit niiden tyyppien tappamisesta?!"

Voi elämä! Tuossahan oli ihan järkeviä esimerkkejä siitä,miten ollaan piittaamatta ihmisten oikeudesta yksityisyyteen.Siis nuo:"jotkut  vaan eivät osaa arvostaa sitä että suihkussa, vessassa ja jne ei tarvitse käydä ovi auki!  ja on ammattikuntia joilla ei ole mitään k

kunnioitusta toisen ihmisen yksityisyyden suojaan ja se on muusikot,  taiteilijat, journalistit!"

Se vainoharhaisuus, että ko. tyyppi on ihan mielessään listannut nimiä eli henkilöitä, jotka eivät piittaa toisten yksityisyydestä. Ja vielä kuvittelee, että on olemassa kokonaisia ihmisryhmiä, ammattikuntia, jotka haluavat "muiden käyvän vessassa ovi auki"!

Siis tosissaan?

Mitä tekemistä muusikon, toimittajan tai taiteilijan ammatilla ja vessassa ovi auki käymisellä olikaan? Selitäpä nyt oma tekstisi.

Tai mitä tekemistä niillä ammateilla ja yksityisyyden kunnioittamisella olikaan? Mun mies on toimittaja, ja hienotunteisempaa ihmistä saa hakea. Ei edes toimittajissa ole edes enemmistö ihmisistä mitenkään iholle väkisin tuppautuvia, vaikka joku iltapäivälehden ritatainola onkin.

Noista syistä sanoin, että kuulostaa sekopäiseltä kommentoinnilta. Ja vainoharhaiseltakin jopa, josta juontui ironinen heittoni fantasioista.

Eiköhän tuo ollut vain yleistys,että "nämä ammattikunnat eivät piittaa yksityisyydestä",ei kai voi sanoa että "jokainen tähän ammattikuntaan kuuluva sopii tähän stereotypiaan".Tuo oli vain kirjoittajan kokemus taiteilijoista,muusikoista ja toimittajista.

Tuo suihku ja vessahomma taas liittyi todennäköisesti vanhainkodin tai muun laitoksen henkilökunnan tökeröön toimintaan.

Nämä asiat eivät siiss liittyneet toisiinsa muuta kuin että jotkut ihmiset eivät kunnioita toisten yksityisyyttä.Siis vanhainkodin hoitajat käyttävät mummoja vesssassa ovi auki ja jotkut  roskajuorulehtien toimittajat tonkivat toisten yksityiselämää.

Vierailija
25/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tosissaan?

Eiköhän tuo ollut vain yleistys,että "nämä ammattikunnat eivät piittaa yksityisyydestä",ei kai voi sanoa että "jokainen tähän ammattikuntaan kuuluva sopii tähän stereotypiaan".Tuo oli vain kirjoittajan kokemus taiteilijoista,muusikoista ja toimittajista.

Tuo suihku ja vessahomma taas liittyi todennäköisesti vanhainkodin tai muun laitoksen henkilökunnan tökeröön toimintaan.

Nämä asiat eivät siiss liittyneet toisiinsa muuta kuin että jotkut ihmiset eivät kunnioita toisten yksityisyyttä.Siis vanhainkodin hoitajat käyttävät mummoja vesssassa ovi auki ja jotkut  roskajuorulehtien toimittajat tonkivat toisten yksityiselämää.

Ahaa, siis että on ihan ok heitellä negatiivisia ja älyttömiä yleistyksiä, ja sitten itkeä, että voi voi kun mulle vittuillaan eikä mua ymmärretä.

Ok.

No, edelleen se, että joku pitää pääkopassaan listaa ilmeisen inhoamistaan ihmisistä, jossa on satoja nimiä, kuulostaa minusta pahasti vainoharhaiselta. Ihan kuin tuollaisten yleistystenkin teko.

Vierailija
26/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttius ei suoranaisesti liity sosiaalisiin ongelmiin tai epäsosiaalisuuteen. Kannattaa lukea Hiljaiset - introverttien manifesti, jos haluaa käsitteestä todenmukaisen kuvan saada. Muuten, Suomea on mainostettu inrtoverttien valtiona, sillä kuulemma yli puolet (jotain 70%?) suomalaisista olisi introvertteja. (Maailmassa keskimäärin heitä arvellaan olevan noin kolmasosan väestöstä.) Ja introvertille sosiaaliset suhteet voivat olla rasitteen sijasta nautinto - seuran laatu ja määrä vaikuttavat rasittavuuteen. 

Vierailija
27/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tosissaan?

Ahaa, siis että on ihan ok heitellä negatiivisia ja älyttömiä yleistyksiä, ja sitten itkeä, että voi voi kun mulle vittuillaan eikä mua ymmärretä.

Ok.

No, edelleen se, että joku pitää pääkopassaan listaa ilmeisen inhoamistaan ihmisistä, jossa on satoja nimiä, kuulostaa minusta pahasti vainoharhaiselta. Ihan kuin tuollaisten yleistystenkin teko.

En sanoisi että se on ok,mutta yllättävän yleistä,erityisesti netissä.

Vierailija
28/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa autisteista on myös introverttejä, eivät kaikki. Mutta kaikki introvertit eivät ole autisteja. Tässäpä sulle tyhjentävä selitys.

Esimerkkinä ei introvertistä autistista on hyvätasoinen autisti nuori aikuinen, jonka tiedän. Hän on jopa ylisosiaalinen, erittäin kohtelias, tykkää käydä kylässä, viihtyy ihmisten kanssa, hänellä on ystäviä, sieltä omasta erityiskoulustaan tutustunut, muita kuin autisteja käsittääkseni. Mutta asiat pitää tehdä samalla tavalla, muutoksiin pitää sopeuttaa, on aikoja, jolloin vain jää jumiin sinne omaan maailmaansa, mihin ei sitten pääse kukaan käsiksi. Yleensä näitä tilanteita edeltää joku stressi tai jännittäminen. 

Vierailija
29/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introverttius ei suoranaisesti liity sosiaalisiin ongelmiin tai epäsosiaalisuuteen. Kannattaa lukea Hiljaiset - introverttien manifesti, jos haluaa käsitteestä todenmukaisen kuvan saada. Muuten, Suomea on mainostettu inrtoverttien valtiona, sillä kuulemma yli puolet (jotain 70%?) suomalaisista olisi introvertteja. (Maailmassa keskimäärin heitä arvellaan olevan noin kolmasosan väestöstä.) Ja introvertille sosiaaliset suhteet voivat olla rasitteen sijasta nautinto - seuran laatu ja määrä vaikuttavat rasittavuuteen. 

Juuri näin! Mä sanoisin,että olen valikoivasti sosiaalinen :D  Mulla on vain muutama ystävä,mutta heidän seurastaan nautin aidosti.

Vierailija
30/31 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyypä etsiä tuo kirja käsiini,kuulostaa mielenkiintoiselta :)

Ja aika jännä tuo että introverttejä on maailmassa 1/3 ihmisistä,suomalaisista sellaisia on 70%.En ole tullut ajatelleeksi tuota,miten introvertit ja ekstrovertit jakaantuvat,tai sitten olen ajatellut että niitä on tyyliin puolet ja puolet ihmisistä.

Vierailija
31/31 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin törmää enään ihmiseen kuka olisi yhtäpihalla asioista. Ei millään pahalla, mutta looginen päättelysi on pätevää kuin "kaverini vaittää olevansa ekstrovertti minusta hän on vain narsisti, mitä eroa näillä on?"

Intovertismi on luonteen piirre. Suurin eron inron ja ekstron välillä on kuinka he ns. "lataavat akkuja". Introvertti lataa akkujaan yksin ollessaan, kun taas ekstrovertit lataavat akkujaan ihmisten ympärilla ja eivät kykene toimimaan hyvin yksin.

Siinäkin on hurjia eroja kuinka personallisuustyypit ilmenee. Suurin osa ihmisistä on jotain näiden välimaastosta, mutta heillä on kuitenkin selvästi enemmän piirteitä toiseen suuntaan.  Suhdeluku Suomessa näiden välillä on n. 45-55 ekstroverttien hyväksi.

Introvertismi ei ole missään nimessä sairaus. Jos luulet näin niin se on yhtä loukkaavaa kuin kokisit, että homoseksuaalisuus on sairaus.

Yleisen käsityksen mukaan ulospäinsuuntautuneisuus on jonkinainen hyve, vaikka näin ei todellakaan ole. Moni introvertti jotuu elämään kaapissa, sinunlaisten ihmisten takia jotka joiden ylestieto on sinun kanssa samalla tasolla.

Toivon, että et loukkaantunut. Toivon sinun sen sijaan perhetyvän asijaan enemmän, vaikka vain ystäväsi takia. Suosittelen lukemaan Linus Jakosbsonin kirjan Introvertit. Siinä on hyvin kansan kielisesti esitelty introverttien ja ekstroverttien erot. 

Kirjasta käy hyvin ilmi molempien piirteiden hyvätpuolet, sekä  ne ei ehkä niin mairittelevat.