Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko näin nuorella olla reumaa tms?

Vierailija
25.02.2016 |

Eli olen 20 vuotias ja mulla on n. 6kk kestäny nivelkipuja. Pahin kipu on ranteissa ja sormenpäissä. Kipua kuvailisin säryksi ja kolotukseksi, joskus jopa vihloo. Kipua esiintyy ranteiden lisäksi polvissa, nilkoissa ja lonkassa. Välillä sattuu useampaan paikkaan kerralla, ja välillä tiettyyn kohtaan. Esimerkiksi eilen oikeaa rannetta särki monta tuntia ja se oli turvoksissa.

Kävin syksyllä yksityisellä lääkärillä, ja sillä reissulla kuvattiinkin lonkka. Ei näkyvää alkavaa selkärankareumaa ja jalkojen pituusero oli vain 1mm. (Aiemmin on luultu lonkkakipujen johtuva jalkojen pituuserosta.) Eli ei siis ollut lonkassa mitään näkyvää syytä siihen miksi sattuu. Labroihin en mennyt, koska ensinnäkin olisivat maksaneet n. 300e ja silloisena osa-aikatyöntekijänä en halunnut laittaa rahojani labroihin , kun olin varma että ei se ole mitään vakavaa. (Ajattelin jopa,että mitä jos vain kuvittelen kivun ,koska miten voi sattua oletetusti tervettä nuorta näin moneen paikkaan?)

Varasin ensi viikon tiistaille lääkäriajan ja pyydän päästä labroihin, tällä kertaa olen valmis maksamaan mitä tarvitseekaan. Halusin vain teiltä kysyä mitä mieltä te olette,mikä minulla voisi olla? En jotenkaan usko reumaan koska mitä netistä selasin niin täytyisi olla aamujäykkyyttä, ja mulla on vain lievää kankeutta. Päkiätkään eivät ole olleet kipeät, ja luin että usein nivelreuman alussa olisi etenkin ranteet/sormet/päkiät arkoja?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla rapakuntoisuutta.

Vierailija
2/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla joku muukin reumasairaus, esim. nivelpsoriasis. Siis vaikka ei olisi ihottumaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellakin  voi olla reuma

Vierailija
4/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa pienillä lapsilla voi olla reuma:(

Vierailija
5/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgamia

Kilpirauhasen vajis

Liikunnan puute tai yksipuolinen liikunta

Läskit painaa

Jne

Vierailija
6/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia

Nivelrikko

Rakenneviat

Vierailija
7/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, itselläni on lastenreuma johon sairastuin 2-vuotiaana (eri sairaus, mutta oma lastenreumani muistuttaa hyvin paljon ns. tavallista nivelreumaa). Reumassa aika usein juuri nuo pienet nivelet (sormet, varpaat jne) ovat ensimmäisinä kipeitä, tosin minulla oireet alkoivat nilkoista ja polvista. Itselläni näkyvin oire on turvotus, mutta reumaa on niin monenlaista, että aika paha mahdoton pelkästään oireiden perusteella. Oletko menossa yksityisellä reumaan erikoistuneelle lääkärille vai ihan peruslääkärille?

Toivottavasti kipujen syyt selviävät ja saat niihin toimivan hoidon!

Vierailija
8/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumaahan on pikkulapsillakin, mutta ei tuo minusta siltä kuulosta. Siis jos särky kestää "tuntikausia päivässä" mitta kuitenkkin katoaa päivittäin eikä siis ole jatkuvaa. Reumasärky on jatkuvaa, vaikka pahimmillaan yleensä aamulla ja helpottuu vähän päivällä liikkuessa.

Tuonkuuloisia oireita tulee mm. virheasennoista, venyttelyn puutteessä lyhyeksi kiristyneistä jänteistä (ne on kiinni siinä nivelen vieressä, joten kipu tuntuu nivelessä) , pitkittyneestä ahdistuksessta ja masennuksesta.

Vierailija
9/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla joku muukin reumasairaus, esim. nivelpsoriasis. Siis vaikka ei olisi ihottumaa.

Mulla alkoi tuo 20-vuotiaana, iho-oireet jo aiemmin. Alkoi muistaakseni niin että toisen jalan päkiä tuli tolkuttoman kipeäksi.

Voisihan tästä kirjoittaa vaikka kirjan mutta lyhykäisyydessään sanon vaan että oli mulla jossain vaiheessa tuota ns aamukankeuttakin, eikä sen voimakkuus käsittääkseni ole mitenkään yksiselitteistä vaan jokaisella yksilöllistä.

Itse sain diagnoosin sisätautien erikoislääkäriltä diacorilta ja sen jälkeen siirryin julkiseen erikoissairaanhoitoon. Monesta muustakin syystä olen jo lapsihaaveet haudannut mutta toisaalta voin ajatella niinkin että eipähän tämä paska ainakaan siirry eteenpäin.

Niin ja olen kohta 30-vuotias mies jos sillä on jotain väliä.

Vierailija
10/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 173cm pitkä ja painan n. 72kg. Menen työterveyslääkärille tällä kertaa, mutta olen kyllä valmis menemään uudestaan yksityiselle tarvittaessa. En ole ahdistunut enkä masentunut, en ole myöskään rapakunnossa. Mulla kyllä naksuu ja paukkuu selkäranka, varpaat, sormet, lonkka ja polvet, myös nilkat ja ranteet mutta lääkäri sanoi että niillä ei ole mitään merkitystä, ei kuulemma haittaa. Selkä on ainoa mitä naksautan tahallani koska se vetreyttää selkää ja poistaa lukot. ( mulla vetää rintaranka lukkoon ja sen takia pää ja niskat kipeet.) Keliakia testeissä olin muutama vuosi sitten, mutta ei todettu mitään eikä tänä päivänäkään maha kipeydy viljoista. Kilpirauhasia ei ole testattu.

Kiitos tsempeistä nro 7! :) Ap

Vierailija
11/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, toi naksuna viittaa siihen, että ongelma on jänteissä tai virheasennoissa, koska jänteet on on juuri se, mikä naksuu, ja ne naksuu silloin kun jänne jumittaa kireällä jossain, missä ei pitäisi, ja vapautuu sitten.

Vierailija
12/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi?

Vierailija
13/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani sai reumadiagnoosin 10-vuotiaana. 

Vierailija
14/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä hyvä, jos olet pienissä rahoissa, niin toki voit käyttää julkisia terveyspalveluja. Sieltä saat ne labrat ilmaiseksi. Ei ne terveyskeskuksen lääkäritkään ihan idiootteja ole. Soitat ajanvaraukseen, selität vaivasi ja että sitä on jo yksityisellä alettu ihmetelläkin, mutta nyt tarvitset terveyskeskuslääkärin ajanvarauksen koska rahat meinaa loppua. Ja saat sen lääkärinajan, ja sitten selität saman asian lääkärille. Padam.

Vierailija
15/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kyllä ole rahat loppumassa, kun sain vuoden alussa vakipaikan ja tottakai menen ensiksi työterveyslääkärin kautta, eihän ketään halua huvikseen ylimääräisiä maksella vaikka varaa olisikin. Mutta kiitos silti neuvoista, ethän tietenkää voinu tietää mun tämän hetkistä rahatilannetta kun en sitä kertonut! :) ja siis mulla on jo ensi viikon tiistaille varattu lääkäriaika klo 11, eli se homma on jo hoidossa. :) ap

Vierailija
16/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta, että julkisella puolellakin on fiksuja lääkäreitä, jotka osaavat tunnistaa reuman oireet ja laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon. Itsekin olen aikoinani saanut lähetteen reumapolille julkiselta puolelta.

7

Vierailija
17/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta, että julkisella puolellakin on fiksuja lääkäreitä, jotka osaavat tunnistaa reuman oireet ja laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon. Itsekin olen aikoinani saanut lähetteen reumapolille julkiselta puolelta.

7

Samoin meidän poika. Itse asiassa joku toinen lääkäri laittoi kirurgille ja vaikka mihin lähetteitä, eikä tullut selvyyttä, mutta tk-lääkäri sitten, kun niveliä turposi lisää ja varasimme taas ajan, epäili heti ja osui oikeaan, turvonneet nivelet. Pitkä tarina, miten oireet alkoivat. 

Vierailija
18/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niveloireet on hyvin yleisiä. Moni suomalainen, jolla on tietty geeniperimä, reagoi helposti nivelillään.

Jos ei ole ennestään ihopsoriaasia, ei nivelpsoriaasi ole ehkä ensimmäinen mieleen tuleva diagnoosi. Reumataudeissa löytyy enemmin tai myöhemmin positiivinen tulos reumatekijöistä, siis labroista näkyy. Fibromyalgia on vaikeampi diagnosoida, pitäisi olla muitakin oireita ja pitäisi labroilla sulkea pois muut nivelkipuja aiheuttavat sairaudet kuten tulehdukselliset reumat, borrelioosi, jne.

Mietipä sinne 6 kk taakse jolloin kivut alkoivat, sairastitko kenties jotain vatsatautia ennen oireita, tms.? Voisiko olla kyse reaktiivisesta niveltulehduksesta?

Vierailija
19/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairastanut tavallista flunssaa kummempaa moneen vuoteen, vatsataudissakin viimeksi lapsena. :o inhottavaa kun kaikkialle sattuu, eikä syytä ole ainakaan vielä ole tiedossa. Siskokin kutsuu mua mummoks kun valitan, että joka paikkaan kolottaa ja särkee :D toivottavasti tää homma etenee tiistaina ja sit kun sais labratulokset, ni eipähän tarvis enää arvuutella että mikä on vai onko mitään. Tietenkää en toivo, että olis mitään mut toisaalta olis kiva jos sais jonkun selityksen. Kolmen kk aikana oon syöny yhteensä 5 vkoa arcoxiaa kuuriluontosesti (eli viikko ja tauko ja taas viikko ja tauko.) Se on auttanu aina sen viikon verran mut ei kyl pitempään. :/ ap

Vierailija
20/33 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelpsoriasis ei näy verikokeessa, eivätkä muutkaan reumat aina. Onko kynsissäsi näkynyt tai tuntunut mitään tavallisesta poikkeavaa? Entä päänahassa, hilseileeko tai kutiaako? Minun nivelpsoriasiskivut eivät myöskään aina ole varsinaista särkyä, ehkä vihlonta tai kirvely olisivat kuvaavampia ilmaisuja.

Psoriasisliitosta minulle kerrottiin, että nivelpsoriasista on yhtä montaa erilaista kuin on sitä sairastaviakin, eli ei kannata tuijottaa yhteen oireeseen, joka jollakin on, jollakin toisella oireet taas ovat toisenlaiset.