Me ei saatu sitä asuntolainaa kun ei onnistuttu säästämään
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu meillä. Syy se ettei olla saatu säästöön yhtään. No ei olla, kun vuokra on melkein tonnin. Eiköhän sillä tonnilla lyhentäisi lainaa melko paljon.
Tämä on tyypillinen kuvitelma, mutta oikeasti siitä tonnista jäisi vastikkeiden ja velan korkojen jälkeen varsinaisiin lyhennyksiin ehkä 300-500euroa kuussa. Jos lainaa on edes 100 000, sen maksuaikataulu tällaisilla lyhennyksillä on 17-27 vuoden välillä. Pankki ei yleensä lähde tämmöiseen mukaan.
Nythän on korot matalalla, 500€/kk lyhenee helposti kun korot vähennetty. Jos vastike on esim. 280€ niin tällä korolla 100000€:n asuntolainaan menee 880€ /kk
Jännittävä matematiikka.
Ei ne korot miinukselle silti painu. Plus että asuntolainan koroista ei saa verotuksessakaan vähentää kuin 75% - jolloin sä saat verotuksessa takaisin sen verran kuin olisi sun veroprosenttisi mukainen osuus tuosta kolmesta neljänneksestä - joten 100 000 euron lainasta maksetaan näillä "nollakoroillakin" jossain viidenkympin ja satasen välillä kuukaudessa ihan pelkkää korkoa kaikki vähennykset huomioon ottaen. Enkä ota mitään kantaa siihen, onko realistista ajatella löytävänsä esim sellaisia kolmioita, joiden vastike olisi alle 300e. Toki, sopuisa suurperhe asuu yksiössäkin, mutta...
Se on toki totta, että JOS onnistuu saamaan halpavastikkeisen asunnon sillä 100 000 eurolla, niin homman voi juuri saada toimimaan. Ellei korot nouse, tule remonttia, tai muuta ongelmaa ennen kuin pääoma on vajentunut huomattavasti.
Millähän ihmeellä aloittaja luulee lainaa lyhentävänsä jos säästäminenkään ei onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te pystytte maksamaan lainaa takaisin, kun yhtään ylimääräistä ei näytä löytyvän?
Varmaan sillä vuokrarahalla.
Jos noin ajattelee, ei talous kestä stressitilannetta eli esimerkiksi korkojen nousua. Päätyy tilanteeseen, jossa se vuokraraha menee vastikkeeseen + korkoihin, eikä pääoma lyhene.
Usein se on huomattavasti halvempaa maksaa asuntolainaa, kun vuokraa.
Esim meilläpäin rivarikolmiosta 800-900, kun jo halvemmalla lyhennämme asuntolainaa yli 200 neliöisestä okt:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te pystytte maksamaan lainaa takaisin, kun yhtään ylimääräistä ei näytä löytyvän?
Varmaan sillä vuokrarahalla.
Jos noin ajattelee, ei talous kestä stressitilannetta eli esimerkiksi korkojen nousua. Päätyy tilanteeseen, jossa se vuokraraha menee vastikkeeseen + korkoihin, eikä pääoma lyhene.
Usein se on huomattavasti halvempaa maksaa asuntolainaa, kun vuokraa.
Esim meilläpäin rivarikolmiosta 800-900, kun jo halvemmalla lyhennämme asuntolainaa yli 200 neliöisestä okt:sta.
Mula on monta asuntoa, enkä mä ole pystynyt yhdenkään niistä lainaa lyhentämään järjesllisellä maksuajalla pelkällä vuokratulolla (ok mun pitää maksaa vuokratulosta verot, joten tilanne on kolmanneksen hankalampi kuin omassa asunnossa asuvalla, muta silti). Niinpä mä en ihan usko sun selitystä. Voisitko kertoa, paljonko sulla on lainaa tuosta 200m2 talosta, mikä sen ostohinta oli, mikä on maksuaikataulu ja kuukausierä (lyhennys ja korot) sekä lämmityskulut ja kiinteistöverot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa asuntolainaa maksavista ei maksa vastikkeita, mutta silti niistä vaan puhutaan. Meillä ei niitä tarvitse huomioida lainanlyhennystä miettiessä, me asutaan omakotitalossa.
Omakotitalossa asuminenhan on ilmaista. Ei maksuja lämmöstä, vedestä, jätehuollosta, kiinteistöveroa, ei sitten mitään?
Mukavaa matkaa sinullekin, tie on pimeä.
En ole tuo jolle vastasit, mutta..
Ihmiset haluavat elämältään eri asioita, joiden mukaan sitten valitaan asuinalua ja -muoto.
Ei kumpikaan ole ihan aikuisten oikeasti "pimeä tie"😁.
Meillä omakotitalo landella. Kiinteistöverö 400€/vuosi. Vesi omasta kaivosta, joka on tämän kymmenen täällä asuttua vuotta ollut huoltovapaa, eli toistaiseksi ilmainen vesi. Sähkö alimmillaan 80€/kk ja kalleimmillaan 240€/kk, eli kylmä talvi voi tulla todella kalliiksi.
Joutuu myös ihan itse hoitamaan kaikki piha/lumityöt, eli aikaakin varmasti menee enemmän kuin osakkeenomistajalla.
Mutta minä rakastan asua täällä. Pääsen suoraan takapihalta metsään lenkille ja pellolle hiihtämään😊 Aamulla voi koiran päästää pihalle ja juoda kahvit rauhassa ennen kävelylle menoa. kesällä voi kaikessa rauhassa kitkeä kukkapenkkiä puolialasti, ilman että järkyttää kenenkään mielenterveyttä.
Minä haluan elää näin, mutta ymmärrän että kaikki todellakaan eivät, enkä oidä heitä yhtään sen huonompana.
Se mikä ärsyttää on suvaitsemattomat ihmiset, jotka eivät suostu hyväksymään muiden erilaista tapaa elää.
Erittäin hyvä, ellei.. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa asuntolainaa maksavista ei maksa vastikkeita, mutta silti niistä vaan puhutaan. Meillä ei niitä tarvitse huomioida lainanlyhennystä miettiessä, me asutaan omakotitalossa.
Omakotitalossa asuminenhan on ilmaista. Ei maksuja lämmöstä, vedestä, jätehuollosta, kiinteistöveroa, ei sitten mitään?
Mukavaa matkaa sinullekin, tie on pimeä.En ole tuo jolle vastasit, mutta..
Ihmiset haluavat elämältään eri asioita, joiden mukaan sitten valitaan asuinalua ja -muoto.
Ei kumpikaan ole ihan aikuisten oikeasti "pimeä tie"😁.
Meillä omakotitalo landella. Kiinteistöverö 400€/vuosi. Vesi omasta kaivosta, joka on tämän kymmenen täällä asuttua vuotta ollut huoltovapaa, eli toistaiseksi ilmainen vesi. Sähkö alimmillaan 80€/kk ja kalleimmillaan 240€/kk, eli kylmä talvi voi tulla todella kalliiksi.
Joutuu myös ihan itse hoitamaan kaikki piha/lumityöt, eli aikaakin varmasti menee enemmän kuin osakkeenomistajalla.
Mutta minä rakastan asua täällä. Pääsen suoraan takapihalta metsään lenkille ja pellolle hiihtämään😊 Aamulla voi koiran päästää pihalle ja juoda kahvit rauhassa ennen kävelylle menoa. kesällä voi kaikessa rauhassa kitkeä kukkapenkkiä puolialasti, ilman että järkyttää kenenkään mielenterveyttä.
Minä haluan elää näin, mutta ymmärrän että kaikki todellakaan eivät, enkä oidä heitä yhtään sen huonompana.
Se mikä ärsyttää on suvaitsemattomat ihmiset, jotka eivät suostu hyväksymään muiden erilaista tapaa elää.
Asumiskuluihin kuuluu muutkin asiat kuin vesi ja pihatyöt. Vuokralla ei ole asunnon/talon kunnostuskuluja, ei multaa pihaan, ruohonleikkurin bensaa ja kaikkia sellaisia pikkukuluja joita omistusasunnossa ja etenkin talossa tulee. Tässä keskustelussa kyse oli kuluista vuokra vrt omistusasuminen. Vuokra kattaa kaiken, asuntolainan korot ja lyhennytset kattavat ainostaan asunnon ostoon otetun lainan, kaikki muut kulut tulevat siihen päälle.
Ps. mielestäni sinun asumistyylisi kuullostaa idylliseltä :) sellainen punainen tupa perunamaa tyyliltä.
Ap:n vuokra on 1000e/kk, joten tuskin löytävät sopivaa omistusasuntoa 100000e:lla! Miehen pienen sijoitus kaksionkin arvo on reilusti yli 100000e ja vuora vain 600e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu meillä. Syy se ettei olla saatu säästöön yhtään. No ei olla, kun vuokra on melkein tonnin. Eiköhän sillä tonnilla lyhentäisi lainaa melko paljon.
Tämä on tyypillinen kuvitelma, mutta oikeasti siitä tonnista jäisi vastikkeiden ja velan korkojen jälkeen varsinaisiin lyhennyksiin ehkä 300-500euroa kuussa. Jos lainaa on edes 100 000, sen maksuaikataulu tällaisilla lyhennyksillä on 17-27 vuoden välillä. Pankki ei yleensä lähde tämmöiseen mukaan.
Meillä asuntolaina 270 000€. Asuntolainan korot tällä hetkellä 400€/kk ja yhtiövastike 550€/kk. Krs-talo 130 m2. LVIS- remppa tehty pari vuotta sitten ja maksettu se käteisellä säästöistä (perinteinen putkiremppa 45000€). Parvekeremppa tulossa 3 v sisään, meille yli 10 000€. Silti kuukausittain säästetään muutama satanen vararahastoon ylläreitä varten.
Hulluna on yritetty, on opiskeltu akateemiset loppututkinnot, syöty vuosikaudet makaronitonnikalaa, tehty montaa työtä yhtä aikaa, maksettu opintolainaa, Säästetty asp:ia opiskelijan kesäduuneista ja yo-lahjoista alkaen, kierretty kirpparit ja nettimarkkinat, venytetty penniä vuosikausia. Raadettu töissä ja vietetty lomat ulkomaiden sijaan mummoloissa. Luovuttu autosta. En sano, että tämä on oikein ja näin pitää tehdä. Joku haluaa samoilla tuloilla elää leveämmin ja asuu siksi vuokralla pysyvästi, eikä edes suunnittele omistusasunnon hankintaa. Meille tämä koti oli niin iso haave, että itse valittiin tuo vuosien säästöliekillä elely. Mutta kaikille se ei varmaan sovi, ja voi olla Suomessa yliarvostettukin tuo omistusasumisen ajatus.
Ei oo tästä maailmasta AP: ajatukset. Toi sun vuokra eli tonni kuussa menee hyvinkin omistusasujan perheasunnon kustannuksiin ilman, että siinä on vielä penniäkään lyhennystä.
Niin, mä ajattelin jotain sellaista 75 neliön kolmiota jossain pikkukauungin ei-ihan-keskustassa, jonka hinta ois ehkä noin 100 000- 150 000e, ja jossa neliöperusteiset vastikkeet ja lainan määrään suhteessa olevat korotkin jäisi tietty pienemmäksi kuin teillä. Silloin jäis toi 300-500e lyhennyksiin. Ja siis tavallaan, JOS aapeellä olisi jotain omaisuutta, jolla lainan takuut saisi katettua, se 500e lyhennyksiä kuussa riittäisi noin sadantuhannen euron lainan saamiseksi.
Lainasumma 150 000 € ja lyhennyksen osuus 300 € ??
Tuolla suunnitelmalla laina-aika olisi 41.7 vuotta !
Suomalaisilla pankeilla yleensä maksimaalinen laina-aika on 20 vuotta.
Ap erittele teidän tulot ja menot niin voitaisiin saisit neuvoja kulujen vähentämiseen.
Esimerkiksi tälläisiä toimia: 1) lopettakaa kaikki kuukausimaksulliset palvelut nettiä ja puhelimia lukuunottamatta kuten netflix, maksutv, lehtitilaukset 2) ruokailun etukäteen suunnittelu, jotta ruokaa ei mene hukkaan, ei ulkonasyömistä 3) lasten harrastusmaksujen minimointi, jotain ei niin tärkeää voi lopettaa ja katsokaa löytyykö halvempi vaihtoehto (meillä lapsi musiikkiopistoon yksityisten soittotuntien sijaan) 4) lapsille vain välttämättömät vaatteet, muita voivat toivoa lahjaksi 5) aikuisille ei vaatteita 6) ei sisustustuotteita tai elektroniikkaa 7) ja tärkein EI KULUTUSLUOTTOJA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiöni vuokra oli säästämisen aikaan vuokrani oli 850€. Hyvin sain 2500€ tuloista 1000€ kk:ssa säästettyä, kun käytin rahaa niin minimaalisesti muuten. Meni viikkoja, joita elin satasella. Hyvin voi olla ihminen kuukausia ostamatta elektroniikkaa, sisustuskamaa, vaatteita ja kosmetiikkaa. Kirpparilta löytyy kaikki tarpeellinen. Ja lapset nauttii yhdessäolosta vanhempien kanssa paljon enemmän kuin uusista leluista ja tavaroista. " mutta kun on lapset" . Lainaa kirjastosta kirjoja, istu sohvalla ja lue heille, takuuvarmasti uppoaa. Mene leikkipuistoon, laske mäkeä. Pulkka riittää, ei lapsi tarvii Stigaa.
Muuttakaa halvempaan asuntoon. Jos on tonnin vuokra, niin saatte ehkä asumistukea, jos on niin huonot tulot, ettei voi yhtään säästää.Ja minulla ei ollut silloin vuokralla asuessa yhtiövastiketta, vesimaksuja, eikä varsinkaan lainan korkoja. Enimmillään asuntolainan korko oli kuitenkin minun lainaa maksaessani liki 6%. Ja tosta on kymmenisen vuotta aikaa.
Toi sun aloitus on vähän huolestuttava. Oot pahoillasi, kun ette saa lainaa. Se tarkoittaa, että teillä ei ole maksukykyä ja olisi aivan vastuutonta pankilta teille lainaa silloin tarjota.
Ei kyllä edelleenkään mene noi summat järkevästi. Siis 2500 brutto? Tuostahan jää vain 1800-1900 euroa kuussa käteen! Eli se sun vuokra 800 + säästöön 1000 =1800. Millä sitten elit?
Kyllä nyt puhuu peetä tämä säästäjä. 2 500 euron bruttotuloista jää käteen noin 2 000 euroa. Jos siitä laittaa säästöön tonnin ja vuokraan 850 euroa, niinhän eihän siitä jää elämiseen kuin 150 euroa kuussa. Ei sellaisella summalla kukaan pysty elämään. Pelkkä bussilippu maksaa ainakin Helsingissä noin 50 euroa. Siihen lisäksi ruokaostokset, puhelin- ja nettilaskut, kotivakuutus, sähkö, mahdolliset lääkärikäynnit + lääkkeet jne. Vaikka kaikki vaatteet ostaisi kirpparilta, niin 150 euroa ei vain riitä kuukaudessa elämiseen, ihan höpönlöpöä koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on tulonne ja pakolliset menot ? Minulla oli 23-vuotiaana toive omasta asunnosta. Olin vastavalmistunut,määräaikainen työ, ei penniäkään säästöjä ja opintolaina. En saanut lainaa . Kehotti pankkivirkailija säästämään. Tulot oli 2500€/kk. Lainatoive ja asunnon hinta 150 000€. Aloitin mielettömän säästökuurin :1000€/kk säästöön. Kaiken ruoan tein itse, isoja annoksia pakkaseen, ei eineksiä. Jogurtti vaihtui puuroon, kaikessa pieniä päivittäisiä valintoja. En ostanut meikkejä, vaatteita, ei juuri ravintolareissuja, ei karkkeja, ei liika, ei kahviloita, eikä tosiaan ulkomaanmatkoja, luovuin maksullisista harrastuksista, mm. kuntosalikortista. Ja aloin harrastaa ilmaista juoksua. Juoksin 1-1,5 h illassa. Ja olin ahkera töissä.
17 kk kuluttua eli vajaassa puolessatoista vuodessa oli kasassa
17 000 euroa ja sain pankkilainaa
130 000, joka on nyt 10 vuoden aikana maksettu.Pari vuotta tiukkaa säästämistä on lyhyt aika ihmiselämässä, kun rahaa karttuu tilille, tulee siitä paljon kivempi olo kuin lyhytkestoisesta shoppailun, ravintolareissujen ja lomamatkojen tuottamasta nautinnosta. Ja mulla tosiaan noi edellämainitut oli tauolla vain 17 kk. Lyhyt aika, tosi lyhyt. Rahaa kertyy nopeasti, kun ei sitä juuri lainkaan käytä. Ja homman kestää, kun tietää tilanteen olevan väliaikainen.
AI niin, ja lainan saadessani olin myös köyhäilijän lenkkeilyharrastuksen myötä 5 kg laihtunut. Ja tunsin olevani rikas ja hoikka tehdessäni asuntokaupat!
Onneksi olkoon sitkeydestäsi! :) Teit hyvän ja toimivan päätöksen.
kävittekö jossain muussakin pankissa? laina jäi siis vakuuksista kiinni? onko vanhemmillanne jotain kiinteää omaisuutta, jota käyttää lisävakuutena? ostettava kohde arvostetaan pankista riippuen esim. 70%. sen päälle voi valita omatakauksen tai valtiontakauksen jolla prosenttia saadaan nostettua ja ulkopuolista vakuutta tarvitaan vähemmän. osa pankeista myöntää edelleen 25 vuoden lainoja. me myytiin joku aika sitten meidän rivarikolmio, joka hankittiin 100% lainalla. lainaa oli alussa 132000, laina-aika 25, lyhennys+korot 630eur/kk + 250 eur vastike ja käyttösähkö 60eur siirtoineen/kk. neliöitä 80m2, jkl keskustasta 15km päässä. rak. 1980. pienen vastikkeen eteen kyllä joutui tekemään vuodessa n. 1kk verran talonmiehen töitä per huoneisto ja sen lisäksi kerran vuodessa pihatalkoot joissa kaadettiin puita, leikattiin aitoja ym.
säästöön pystyttiin pistämään tuon ohella ja nyt rakennetaan ok taloa, jossa valintojemme mukaan vuoden "vastikekustannuksen sisältävät asumiskulut" on 250-350 /kk maalämmöllä, neliöitä reilu 100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiöni vuokra oli säästämisen aikaan vuokrani oli 850€. Hyvin sain 2500€ tuloista 1000€ kk:ssa säästettyä, kun käytin rahaa niin minimaalisesti muuten. Meni viikkoja, joita elin satasella. Hyvin voi olla ihminen kuukausia ostamatta elektroniikkaa, sisustuskamaa, vaatteita ja kosmetiikkaa. Kirpparilta löytyy kaikki tarpeellinen. Ja lapset nauttii yhdessäolosta vanhempien kanssa paljon enemmän kuin uusista leluista ja tavaroista. " mutta kun on lapset" . Lainaa kirjastosta kirjoja, istu sohvalla ja lue heille, takuuvarmasti uppoaa. Mene leikkipuistoon, laske mäkeä. Pulkka riittää, ei lapsi tarvii Stigaa.
Muuttakaa halvempaan asuntoon. Jos on tonnin vuokra, niin saatte ehkä asumistukea, jos on niin huonot tulot, ettei voi yhtään säästää.Ja minulla ei ollut silloin vuokralla asuessa yhtiövastiketta, vesimaksuja, eikä varsinkaan lainan korkoja. Enimmillään asuntolainan korko oli kuitenkin minun lainaa maksaessani liki 6%. Ja tosta on kymmenisen vuotta aikaa.
Toi sun aloitus on vähän huolestuttava. Oot pahoillasi, kun ette saa lainaa. Se tarkoittaa, että teillä ei ole maksukykyä ja olisi aivan vastuutonta pankilta teille lainaa silloin tarjota.
Ei kyllä edelleenkään mene noi summat järkevästi. Siis 2500 brutto? Tuostahan jää vain 1800-1900 euroa kuussa käteen! Eli se sun vuokra 800 + säästöön 1000 =1800. Millä sitten elit?
Kyllä nyt puhuu peetä tämä säästäjä. 2 500 euron bruttotuloista jää käteen noin 2 000 euroa. Jos siitä laittaa säästöön tonnin ja vuokraan 850 euroa, niinhän eihän siitä jää elämiseen kuin 150 euroa kuussa. Ei sellaisella summalla kukaan pysty elämään. Pelkkä bussilippu maksaa ainakin Helsingissä noin 50 euroa. Siihen lisäksi ruokaostokset, puhelin- ja nettilaskut, kotivakuutus, sähkö, mahdolliset lääkärikäynnit + lääkkeet jne. Vaikka kaikki vaatteet ostaisi kirpparilta, niin 150 euroa ei vain riitä kuukaudessa elämiseen, ihan höpönlöpöä koko juttu.
Kyllä se brutto on lähempänä 1900 kuin 2000 tuolla tulolla. Minulla on 2440 euroa kk palkka ja siitä jää 1800 e. Enkä maksa edes kirkollisveroa. Onkohan ap huomioinut jotain kotitalousvähennyksiä tossa tulossaan, ei muuten voi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se brutto on lähempänä 1900 kuin 2000 tuolla tulolla. Minulla on 2440 euroa kk palkka ja siitä jää 1800 e. Enkä maksa edes kirkollisveroa. Onkohan ap huomioinut jotain kotitalousvähennyksiä tossa tulossaan, ei muuten voi pitää paikkaansa.
Sori kyseessä olikin jonkun muun kuin ap:n tulot.
-edellinen
Säästäminen on valintoja. Täällä moni kertonut elävän elämän esimerkkejä miten niitä säästöjä kyllä saa tehtyä halutessaan. Meillä mies normaalissa keskituloisessa duunissa vastavalmistuneena eli käteen jää verojen jälkeen se n. 2000 euroa, minulla opinnot kesken ja sairauslomalla sekä esikoinen tuloillaan.
Rahaa on siis palanut vaikka mihin vauvanhankintoihin. Oikeastaan mitään ei olla saatu käytettynä ihan siitä syystä että kenellekään lähipiirissä ole pieniä lapsia. Rahaa palaa asumiskuluihin 900 euroa kuussa. Ei siis todellakaan ole juurikaan ylimääräistä rahaa tällä hetkellä. Silti joka kuukausi revimme jostakin ihan minimissään 100 euroa säästöön asp-tilille, että joku päivä saisimme sen oman asunnon. Joskus säästöön jää enemmän, tällä hetkellä tullut taas yllättäviä menoja, joten säästöön jää taas välillä vähän vähempi. Säästöjä saa kun ostaa halvempaa, käytettynä, vähentää ulkona syömistä, ei osta mitään turhaa jne. Ihan siis valinnoista kiinni. Jos talous on vedetty valmiiksi niin tiukille ettei säästöönkään jää yhtään niin miten sitten kävisi lainan kanssa.
En ole ikinä itse ymmärtänyt sitä, että ihan nollasäästöillä pitäisi saada asuntolaina. Pankki sen päätöksen ja riskin tietysti tekee mutta minusta on ihan ymmärrettävää vaatia jonkinlaista omarahoitusosuutta. Ei se yleensä kenellekään tule (tai ainakaan pitäisi tulla) yllätyksenä että haluaa ostaa lähitulevaisuudessa oman asunnon. Onhan henkilölle itsekin kivempi nostaa vähemmän lainapääomaa.