KELA:n takaisinperintä
Mistä syystä KELA perii rahaa takaisin? Mistä syystä teiltä on peritty?
Itse valmistun keväällä, mutta opintoihini meni neljä vuotta kolmen vuoden sijaan. Nyt pelkään, että keväällä pamahtaa postiluukusta joku tajuttoman kokoinen takaisinperintälasku ylimääräisen vuoden takia. Voiko niin käydä? Olen kuitenkin toimittanut kaikki pyydetyt tiedot sinne, joten tietävät kyllä ylimääräisestä vuodestani.
Kommentit (29)
Multa perittiin asumistukia takaisin, kun muutin uuteen asuntoon. Vaikka jouduin jopa maksamaan vähän aikaa kahta vuokraa yhtäaikaa. Eipähän siinä, laitoin heidät itse maksamaan omat perintänsä takaisin tulevista asumistuista hiljalleen vähentämällä ja periaatteessa en maksanut itse yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Teitkö paljonkin töitä yli rajan?
Olen ollut työtön koko opiskelujeni ajan. (Kesätöitä lukuunottamatta)
Vierailija kirjoitti:
Multa perittiin asumistukia takaisin, kun muutin uuteen asuntoon. Vaikka jouduin jopa maksamaan vähän aikaa kahta vuokraa yhtäaikaa. Eipähän siinä, laitoin heidät itse maksamaan omat perintänsä takaisin tulevista asumistuista hiljalleen vähentämällä ja periaatteessa en maksanut itse yhtään mitään.
Mä en kestä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa sinulta sitten perittäisiin jotain takaisin?
Yksityisen hoidon tuesta perittiin liikamaksua takaisin. Aloittavana yrittäjänä en ymmärtänyt kunnolla yel-maksuja ja tilasin vahingossa liian korkean vuosimaksu, jonka selvittämiseen meni useita kuukausia. Kelan mielestä tienasin sen ajan kuitenkin korkeampaa luokkaa, enkä sitä mitä olen ilmoittanut todellisiksi kuluiksi. Jatkossa olen tarkempi... Opintotukeen perintöä odottelemaan myös, kun en ole ihan varma teinkö tarpeeksi kursseja, kun ne vaihtelivat juuri silloin sitä määrää kun opiskelun, mitä täytyi tehdä jotta tuet ansaitsi. No, onneksi yritys pyörii hyvin, niin on sitten varaakin maksella. Ajattelen sitä korkea kokoisena lainana, jos menee takaisin perintään, sillä ilman tukia en olisi selvinnyt sitä aikaa ja nyt on kuitenkin varaa maksaa takaisin.
Niin, nämä menneisyyden toivothan ei onneksi missään paperiasiassa ikinä olleet epävarmoja tai toimineet vääriin :D on suomi vielä hyvä paikka elää, kiitos teidän, mutta auta armias, mihin tämä maa menee meidän alle 30 vuotiaiden tullessa kypsään ikään, missä nyt esimerkiksi Soini ja Sipilä jo on :D
Pari kertaa on tullut asumistuen liikamaksua. Olen toimittanut aina vaadittavat paperit heti kun olen ne saanut, mutta kelan käsittelyssä kestänyt sen verran kauan että seuraava asumistuki on ehditty maksamaan vanhoilla tiedoilla. Olin kyllä molemmilla kerroilla varautunut takaisinperintään.
Ekalla kerralla liikamaksua oli 150e, kelan selvityspyyntöön kirjoitin kuten asia on, eli paperit toimitettu välittömästi tilanteeni muututtua, mutta päätös ei tullut ajoissa. Takaisinperinnästä luovuttiin.
Viimeksi liikamaksua oli 70e, tästä yllättäen ei tarvinnut lähettää edes selvityspyyntöä, vaan uudessa asumistukipäätöksessä luki ettei liikamaksua peritä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, nämä menneisyyden toivothan ei onneksi missään paperiasiassa ikinä olleet epävarmoja tai toimineet vääriin :D on suomi vielä hyvä paikka elää, kiitos teidän, mutta auta armias, mihin tämä maa menee meidän alle 30 vuotiaiden tullessa kypsään ikään, missä nyt esimerkiksi Soini ja Sipilä jo on :D
Niin ei velkaannuttu yhtään ja ei myyty sähköverkkoja ja tv-verkkoja ulkomaalaisille yms. Hyvin tää vanhempi sukupolvi meille asiat järjesti. EU:kin on niin kiva, kun sieltä nyt tulee noita pakolaisia ja meidän täytyy kaikki vaan kiltisti ottaa vastaan ja laittaa Kreikalle rahaa loputtomia määriä. Ja kohta kun vapaankaupansopimukset menee EU-tasolla läpi, niin sitten kaupataan vielä kaikki pohjavedetkin ja luonnonrikkaudetkin pois, eikä siitä ole mitään vastaansanomista enää.
Kyllä tältä pohjalta on varaa arvostella nuoria.
Itse olen kerran maksanut Kelalle takaisin kotihoidontukea, kun ekan lapsen kohdalla en tajunnut saavani lomarahaa enkä sitten ollut ilmoittanut sitä tulosidonnaista hoitorahaa hakiessani.
Vierailija kirjoitti:
Tämän maan alamäki alkoi jo -70 luvulla niin miten esim. Sipilä on voinut jo silloin vaikuttaa harjoitettavaan politiikkaan, joka on tuolloin ollut siinä kymmenvuoden paikkeilla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei velkaannuttu yhtään ja ei myyty sähköverkkoja ja tv-verkkoja ulkomaalaisille yms. Hyvin tää vanhempi sukupolvi meille asiat järjesti. EU:kin on niin kiva, kun sieltä nyt tulee noita pakolaisia ja meidän täytyy kaikki vaan kiltisti ottaa vastaan ja laittaa Kreikalle rahaa loputtomia määriä. Ja kohta kun vapaankaupansopimukset menee EU-tasolla läpi, niin sitten kaupataan vielä kaikki pohjavedetkin ja luonnonrikkaudetkin pois, eikä siitä ole mitään vastaansanomista enää.
Sähköverkon rakentaminen? Lasten kurituslaki? Lääketieteen kehittyminen? Tasa-arvo? Naisten äänioikeus? Naisen oikeus koulutukseen? Päivähoito-oikeus? Listaa voisi jatkaa, mutta mitkä ovat ne teidän innovaatiot, jolla te tätä maata kehitätte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ehkä se suurin aikamme ongelma. Nähdään ne negatiiviset asiat ja todetaan ongelmat, mutta mitään ratkaisuja ei esitetä.
Joku tämän tukijärjestelmäkin on kehittänyt, että te voitte esim. opiskella tai tehdä lapsia. Nyt on teidän harteilla miten näitä asioita voidaan jatkossa ylläpitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköverkon rakentaminen? Lasten kurituslaki? Lääketieteen kehittyminen? Tasa-arvo? Naisten äänioikeus? Naisen oikeus koulutukseen? Päivähoito-oikeus? Listaa voisi jatkaa, mutta mitkä ovat ne teidän innovaatiot, jolla te tätä maata kehitätte?
Niin, velaksi rakensitte kaikkea kivaa, mitä muiden pitäisi nyt maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän maan alamäki alkoi jo -70 luvulla niin miten esim. Sipilä on voinut jo silloin vaikuttaa harjoitettavaan politiikkaan, joka on tuolloin ollut siinä kymmenvuoden paikkeilla :D
70-luvulla? 70-luvulla meillä oli vielä kaikki hyvin, ilmainen terveyskeskus (tuolloiselta nimeltään avohoitokeskus), halvat bussiliput (lastenlippu muutamankymmenen penniä) ja äänilevyt maksoivat 28 markkaa ja kaikkea muuta kivaa. Minä muistan hyvin 70-luvun, 1965 syntynyt kun olen. Minun muistini mukaan Suomi alkoi mennä täysin päin peetä ollessani reilun kaksikymppinen, siinä 80-luvun loppupuolella. Ensin tulivat jupit ja ahneus alkoi vallata niin nuorten kuin vanhempien ihmisten mieliä, sitten Neuvostoliitto hajosi ja Suomen idän- ja samalla kaiken muun kauppa seisahtui kuin seinään, ja tuli lama ja ihmiset olivat yhtäkkiä kahden asunnon loukussa. 90-luvulla liityttiin EU:hun ja tuli kaiken pelastava Nokia - kunnes suomalaiset - tapansa mukaan - mokasivat sen(kin) amerikkalaisten syliin. Tuossa periaatteessa Suomen lähihistoria yhdessä minuutissa. 70-luvulla oli kaikki hyvin, sen jälkeen on ollutkin täyttä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin aloituksessa kysyä, että mitkä ovat ne syyt, että KELA perii takaisin. En niitä itse tiedä, siksi kyselin.
Ja lisäksi olin epävarma, että olenko saanut ''liikaa'' opintotukea, kun opinnot ovat venyneet. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin aloituksessa kysyä, että mitkä ovat ne syyt, että KELA perii takaisin. En niitä itse tiedä, siksi kyselin.
Ja lisäksi olin epävarma, että olenko saanut ''liikaa'' opintotukea, kun opinnot ovat venyneet. -AP
Tuskin olet :) omat opinnot venyi myös kolmesta vuodesta neljään vuoteen ja mitään ei ikinä takaisin karhuttu. Kunhan näistä asioista pitää Kelan ajantasalla, ei pitäisi ongelmaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä ovat sitten niitä tulevaisuutemme toivoja...
Vähän ihmetyttää tämä. Viimeksi kun tarkistin, oli hyvä asia, että opiskelee.
Se että minulla on pieni epäselvyys jonkin asian suhteen, ei minun mielestäni kaada tätä maailmaa. Mieluummin kysyn ''tyhmiä kysymiksiä'', ja varmistan, että kaikki on kohdillaan. Parempi selvittää kaikki mutkat suoriksi nyt, ettei tule mitään ikäviä ylläripommeja silloin keväällä, kun pitäisi keskittyä työelämään siirtymiseen. -AP