Paljonko lahjoitatte rahaa hyväntekeväisyyteen?
Entä paljonko lahjoitus on suhteessa tuloihinne? Mille järjestöille lahjoitatte?
Itse lahjoitan 30 euroa kuukaudessa, mikä on noin 0,7 % bruttotuloistani. Tähän asti olen lahjoittanut Tukikummit-säätiölle, mutta haluaisin lahjoittaa myös luonnonsuojeluun. Olisiko tähän ehdotuksia hyvistä lahjoituskohteista?
Kommentit (25)
Mä olen Greenpeacen ja SPR:n kuukausilahjoittaja, mutta lahjoittelen välillä muutenkin. En kyllä valitettavasti muista, millä summalla olen kuukausilahjoittajana.
En senttiäkään, tuloni ovat niin pienet, ettei niistä voi antaa mitään hyväntekeväisyyteen. Jos voisin antaa, antaisin suoraan jollekin eläisuojeluyhdistykselle, kuten Hesy tms. Näin rahat eivät menisi byrokratian pyörittämiseen, vaan eläinten ruokiin jne. Tai sitten ostaisin eläinten ruokia ja veisin ne suoraan yhdistykselle.
Vierailija kirjoitti:
Palsta on täynnä hyvätuloisia, mutta kukaan ei lahjoita hyväntekeväisyyteen?
Hyvätuloiset eteläsuomalaiset viettävät parhaillaan talvilomaa perheidensä kanssa. Me köyhät roikumme AV:lla päiväsaikaan.
Maksan veroni Suomeen ja olen sitä mieltä, että sen pitäisi osaltani riittää "säännölliseksi hyväntekeväisyydeksi." Toki uskoni välillä horjuu siihen, että mitä ihmettä oikein verovaroilla Suomessa tehdään kun mm. lastensairaalaa varten kerätään ihmsiltä almuja...
Mutta muuten lahjoitan enempi vähempi satunnaisesti "hyväntekeväisyyteen."
Toisaalta viime aikoina on alkanut hieman enempi tympiä tai oikeammin tullut hieman ennakko luuloja "kaiken maailman" lippaiden heiluttajia etc. kohtaaan, että mieluummin yritän itse osallistua ja tehdä ja siten toteuttaa, jotain (ns.) hyvää, kuin antaa suoraa rahaa. Puhelin keräyksiin, joissa joku soittaa ja pyytää rahaa en osallistu lainkaan.
Mulla on Planin kautta kummipoika Intiassa, lisäksi avustan Venäjällä, Espanjassa ja Romaniassa kodittomia koiria noin 300-400 €/kk. Keskimäärin 10% nettotuloistani menee näihin lahjoituksiin.
En lahjoita järjestöjen kautta, mutta tuen rahallisesti sotaveteraani isoisääni joka vielä asuu yksin kotona 96v iässä.
Joulun aikaan 20-30€ joulupataan tai sit ostan johonkin keräykseen lahjan...on pikkiriikkinen osuus tuloista,mut maksan ihan tarpeeksi veroja..
Joulupataan satasen ja muutoin menee rayn kautta lahjoitukset.
Mikrolainaan Kivan kautta ja samalla lahjoitan sinne välillä pieniä summia.
Tuen Kreetan kodittomia koiria ja kissoja -yhdistystä.
Tosi vähän tulee kyllä annettua. Nuorempana annoin enemmän, köyhänä opiskelijanakin oli pieni kuukausilahjoitus Pelastakaa lapsille tms. Nykyään työssäkäyvänä annan vain pieniä roposia joulupataan tai lipaskeräyksiin, ja Hesylle parikymppiä n. kerran vuodessa. Osin johtuu kyynistymisestä mutta suurin muutos tapahtui omien lasten myötä: aina olisi rahanreikiä ja jos on ylimääräinen kymppi niin tuntuu mielekkäämmältä ostaa omalle lapselle ne vähän paremmat ja varmemmin vettä pitävät lämminvuorikumpparit kuin antaa se kymppi jollekin kasvottomalle vieraalle. Ja myös puhdas turhuus, kuten etelänmatkat, tuntuu jotenkin "ansaitulta" ankean työssäkäynti- ja perhearjen vastapainona. Asuntosäästöönkin pitää jotain saada. Lopputulos on se, ettei nuoruuteen nähden moninkertaisista tuloista tunnu riittävän vähäisaisille kuin murto-osa aiemmasta. Hmm.
Lahjoitan laittamalla käteistä suoraan lippaisiin jotka ovat mielestäni hyvän asian puolesta, yleensä muutamia kolikoita, en osaa arvioida mitään vuosittaista tai kuukausittaistakaan summaa. Mielummin lahjoitan ihan suoraan sinne missä avun tarve on, tavarana jos mahdollista.
Todellakaan en anna rahaa SPR:lle enkä mihinkään nälkäneekerien avustamiseen. Enkä HESYlle enää, kehtasinkin tehdä vapaaehtoistyötä kerran heille kunnes luin uutisia mihin nekin rahat menevät.
Vierailija kirjoitti:
Paljon sinä lahjottaisit työttömyyskorvauksesta?
15 e kuukausittain ja satunnaisia pikkulahjoituksia. Kotihoidontuella nyt, nettopalkka 1500 kun takas töihin. Miehellä oma lahjoitus. Teinipomo-ohjelmassa oli eräässä perheessä ihana tapa viettää yksinkertaisen ruuan "paastoviikkoa" ja lahjoittaa sitten säästynyt raha, tällaisen meinasin pääsiäisen alla myös toteuttaa vaikken uskonnollinen olekaan.
Lahjoitan vaatteita ja tavaroita SPR:lle, olen myös työskennellyt SPR:llä vapaaehtoisena. Lahjoitan lipaskerääjille muutaman kolikon jos sattuu käteistä olemaan.
Jokunen päivä sitten kasasin vanhoja pyyhekitä, peittoja ja tyynyjä jotka ajattelin lahjoittaa paikalliseen löytöeläinkotiin.
Itse opiskelijana ei ole varaa säännöllisesti lahjoittaa, joten teen vapaaehtoistyötä vanhusten ja vammaisten parissa. Ajoittain annan pieniä summia SPR:n kautta.
Vuodessa noin 500 euroa. Olen Unicefin ja Punaisen ristin kuukausilahjoittaja, lisäksi annan pieniä summia satunnaisesti muille järjestöille.
Myönnän, että se on liian vähän. Olen yksineläjä, jonka bruttotulot ovat noin 40 000 euroa vuodessa, ja voisin antaa paljon enemmän.
Pääosan "hyväntekeväisyydestäni" annan kuitenkin lähipiirille eli sukulais- ja kummilapsilleni, joista osa on vielä pieniä, osa koululaisia, osa jo opiskelijoita. Summat menevät iän mukaan. Lisäksi avustan pienituloista yksinhuoltajaserkkuani ja iäkästä äitiäni, jolla on hyvin pieni eläke. Tähän kaikkeen menee noin 10 000 euroa vuodessa.
Tämä kalvaa kyllä omaatuntoani jatkuvasti. Miksi noin paljon läheisille, miksi niin vähän "ulkopuolisille". Mutta ihminen on itsekäs laji.
En lahjoita rahaa vaan vien käyttökelpoiset vaatteet asunnottomille.