te jotka tiedätte laivalla työskentelystä!
Moikkamoi,
Olen siis aloittamassa laivalla sijaisena, teen aluksi sairasloma tms  sijaisuuksia mutta toivon että kaikki menee hyvin ja saisi pidempi aikaisen paikan sitten.
Minulla olisi muutama kysymys mielessä:
Laivalla syöminen tapahtuu siis messissä, onko mahdollisuutta tuoda omia ruokia yhtään mukanaan? jos vaikkapa treenaa ja syö tietyn ruokavalion mukaan.
Kuinkas laivalla netin/puhelimen käyttö? tarvitsee aina sammuttaa mobiilidata kun ei olla suomen puolella?
Saako yhtään vaikuttaa siihen kenen kanssa hyttinsä jakaa, katsotaanko niitä yhtään että olisi edes suunnilleen samaa ikäluokkaa samassa hytissä?
Poikkeavatko hytit yhtään siitä mitä ovat kun olet matkustajana?
Mitähän palkka voisi näin alkuunsa olla?
Pääsen itsekin kyselemään näitä kyllä kunhan selviää päivämäärä koska aloitan, mutta ei malttaisi odottaa näiden kysymysten kanssa :) 
Onko täällä ketään joka olisi aloittanut sijaisena mutta päässyt siitä pidemmälle?
Kommentit (18)
En osaa kaikkeen vastata, koska en itse ole ollut laivalla töissä. Äitini kuitenkin oli kun olin lapsi (ei ollut kuitenkaan öitä poissa), ja muistan monet risteilyt kun syötiin messissä työntekijöiden ja rekkakuskien kanssa. Ihan hyvää perusruokaa. Isot kylmätilat, mutta en tiedä omien eväiden mahdollisuudesta.
Vietettiin monesti aikaa yhden äidin työkaverin hytissä. Hänellä oli ainakin oma hytti, jonka oli sisustanutkin makunsa mukaan. Asui aina pari viikkoa laivalla, viikon kotona-systeemillä.
Voi toki olla että systeemit on muuttunut, tämä joskus -90-luvun alussa. 
Ja kannattaa vaihtaa liittymäksi Sonera sopiva ( baltian ja pohjolan maat samaan hintaan) tai käyttää laivan omaa yhteyttä, muuten saattaa lasku yllättää... Ja laittaa automaattinen kellon siirto pois päältä ettei tarvii ekana aamuna olla tuntia myöhässä :-D
Et kertonut mille varustamille olet menossa töihin, etkä edes mitä tekemääb, joten palkasta yms. on vaikea tehdä arviota.
Omia eväitä voit toki ottaa laivalle, mutta kaikissa hyteissä ei ole jääkaappia eikä niitä eväitä ole suotavaa säilyttää messin rajallisissa kylmätiloissa. Laivoilla on wifi, mutta toimii huonodti merellä. Joissakin laivoissa on yhden hengen hytit, toisissa kahden. Hyttikaverin valintaan et pääse vaikuttamaan. Hyteissä on vaatekaappeja ja pöytä, tuoli tai sohva sekä yleensä tv. Sijaisia eli extroja on paljon, vakituiseksi on nykyisin aika vaikea päästä. Ei toki mahdotonta.
Tässä nyt alkuun. Sori jos on kirjoitusvirheitä, kirjoittelen puhelimella laivalta! 😊
Kyllä on vakijobit nykyään tiukassa ainakin suomen lipun alla. Tiedän muutamankin tyypin jotka tehneet samaa työtä esim 7 vuotta mutta vakinaisteta ei kun ei ole pakko. Minimimiehitys on vakinaisia ja loput vikarieeraa.
Henkilökunnan hyteissä on usein jääkaappi ja sinne voi tietty omis eväitä laittaa.
Hytit jaetaan sen mukaan mikä työ on eli tarjoilijat omisssa hyteissään, kokit omissa, taxfree omissa. Ei siinä kyllä todellakaan kysellä mitään mieltymyksiä, eikä kannata alkaa valittamaan myöskään.
Palkka riippuu siitä mitä työtä menet tekemään ja kuinka pitkiä törnejä teet. 2 viikon töistä tulee varmaan vajaa 2000.
Henksuhytit poikkeaa matkustaja hyteistä paljonkin, koska on suunniteltu pidempää asumista varten..
Ja palkkahan riippuu mitä teet, itse sain hanttihommista noin 2700 e / kk Brutto mut provikkahan vaikuttaa paljon. Kiirettä kun on saa enempi... :)
Nii ja toi 2700 e / kk on karkee arvio kuukaudesta ilman lomarahoja viikko - viikko systeemillä...
Olen hyttisiivojana ruotsin lipun alla. 2 viikkoa töissä ja 2 vkoa vapailla. Tiliklr tulee kerran kuukaudesss 2400-2500 euroa varustamolta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyttisiivojana ruotsin lipun alla. 2 viikkoa töissä ja 2 vkoa vapailla. Tiliklr tulee kerran kuukaudesss 2400-2500 euroa varustamolta palkkaa.
On aika hyvä palkka siivoojalla. Noinko on tosiaan?
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16049.0
Laivasiivooja taitaa hiukkasen liioitella...
Vierailija kirjoitti:
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16049.0
Laivasiivooja taitaa hiukkasen liioitella...
Taikka sitten ei. Sun taulukko näyttää minusta suomalasten laivojen miehistön palkoilta ilman ikälisiä. Oliko tuo laivasiivooja kuitenkin ei-suomalaisessa aluksesa? Taisi siinä niin lukea.
Kaveri kassalla taxfreessä ja kyllä sillä kaljanmyynnillä 2300 käteen tulee talvella. Kesällä enemmän.
kiitos paljon vastauksia, näitä on kiva nyt lueskella kun pian on lähtö eessä :) vieläkin saa kirjotella jos juttua löytyy :)
jätin tarkoituksella tekstin vajaaksi, mutta kerronpa nyt kuitenkin.viking linelle keittiöpuolelle olen menossa.
Olen valmis kyllä ottamaan kaiken työn mitä tarjotaan ja tekemään parhaani. toivotaan et se riittäis! Ruotsin kielessä minulla on parantamista ja ruotsin laiva kyseessä, mutta en välttämättä aspa hommiin joudu, mutta aion kieltäkin opetella paremmin ja olen kuullut että työssäkin oppii ja että laivalla on muitakin jotka eivät osaa ruotsia kunnolla.
-ap
Kannattaa selvittää verotusasiat. Merityötuloa verotetaan eri tavalla, kuin maissa tienattua palkkaa.
Hei, Kertokaapa mistä voin hakea laivalle töihin ?
Up!
Laivalle haetaan varustamon kautta, töihin sinne pääsee jos tuntee jonkun joka suosittelee.
Vakipaikkaa ei saatavilla mutta sijaisuuksia koko ajan.
Aukusti kirjoitti:
Hei, Kertokaapa mistä voin hakea laivalle töihin ?
Ottamalla yhteyttä varustamon ja siellä heidän merihenkilöstöpäällikköön, tai millä nimikkeellä se sitten kulkeekin. Noilla massatyönantajilla on nettilomakkeella joka täytetään. Sitä en tiedä,miten sen jälkeen töihin kutsutaan, jos kutsutaan.
Toki jos sinulla on suhteita laivalle niin sitä kautta toki.
Aina pääsee kokeilemaan jotain viikon-kahden vilaeerausta. Jos sujuu hyvin niin jatkoja on tiedossa vaikka miten paljon. Vakkarit yllättäen aika paljon sairastelee ja niille tarvitaan sijaisia.
Voiko ostaa oman hytin jos ei halua jakaa hyttiä viking linellä.
Jos kerrot mille laivalle meet nii helpompi auttaa? Ruoka syödään messissä, maksu otetaan palkan yhteydessä ja huomioivat allergiat yms. Tosin rahkaa marjoja, kanaa, siemeniä yms on kokoajan tarjolla että saa treenaavakin tarpeeksi energiaa. Saat toki tuoda omat eväät jos haluat.
Hyttikaveria et saa valita, samaa sukupuolta kyllä, muuten voi olla mi vaan, kuorsaa, haisee pahalle tai muuta vastaavaa. Monesti tosin joku aivan ihana ihminen. Jos teet sairasloma sijaisuuksia nii saat todennäköisesti oman hytin, koska vakkareilla on omat hytit kaikilla ja yleensä asut sen hytissä,jonka paikkaa teet.
Etenemään pääsy riippuu sinusta, kielitaidoistasi ja siitä oletko oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Aluksi kannattaa yleensä tehdä kaikki mitä pystyy ja ajaa itsensä sisään, sen jälkeen on helpompi käydä valikoivasti...