Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 1 luokan diabetes vakava sairaus?

Vierailija
25.02.2016 |

Tapasin reilu kolmekymppisen miehen kenellä 1 tyypin diabetes. Tai olen hänet "tuntenut" jo vuosia, mutta nyt aloimme seurustella. Sain tietää että hänellä 1 tyypin diabetes. Silti polttaa tupakkaa, välillä käyttää alkoa, ei harrasta pahemmin liikuntaa, syö epäterveellisesti. Ja hänellä masennustaustaa. Kuulostaako huolestuttavalta? Itse olen liikunnallinen ja muutenkin terveellisten elämäntapojen noudattaja, joten lähinnä mietin voiko hänelle tulla herkästi kaikenlaisia sydän ja verisuonisairauksia, näön menetys tms? Mietityttää jos elämänkumppanikseen valitsen miehen kenen terveys repsahtaa jo varhain.. :/

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovinkaan vakava nykypäivänä kunhan saa hyvää ravintoa ja muistaa pistää.uusi lääke tresiba jäljittelee normaalia insuliinintuotantoa ja näin verensokeri voi olla normaali kauan aikaa.toki on henkisesti kuluttavaa mutta onhan se myös monilla menestyvilläkin esim.halle berryllä ja hän sai vanhana lapsenkin. Jotain ongelmia usein tulee kuten silmäongelmii tai jalkakipuja.muut on harvinaisia nykyhoidolla ja seurannassa. Alhainen verensokeri on kuitenkin vaarallinen ja se häiritsee itseäni eniten.olen muuten tosi hyvässä kunnossa nyt 14 vuoden d1 jälkeen ja syön tosi epäterveellisesti joskus ja ei ole mitään vakavaa. Julia kuoli alhaiseen sokeriin mitä kännissä ei pysty tunnistamaan.se on yleinen kuolintapa diabeetikoilla.

Vierailija
22/62 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luoja mitä kommentteja :D v*ttu herätkää tähän päivään..

Itse sairastanut 22 vuotta, ensimmäisiä komplikaatioita tullut jo koska aikoinaan ei vaan kiinnostanut hoitaa. Lääkärit taputti olalle ja sanoi että silmät laaseroidaan, näkö palautui normaaliksi. Lisäksi vasemman jalan tunto pohjasta on kateissa, se hoidetaan ennen kesää kuntoon.

Mutta kuten kirjoitettu - jos hoitaa ei hätää, jos haluat katsoa vierestä kun toinen kärsii sillointällöin niin ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on viime vuosina ollut puhetta tyypin 1 diabeteksen parannuskeinosta, mutta eipä sitä taida olla tulossa...

Vierailija
24/62 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vakava sairaus yksinään ja yhdessä miehesi elintapojen kanssa todella vakava. Kannattaako terveen ja urheilullisen ihmisen alkaa seurustelemaan masentuneen ja huonot elintavat omaavan ihmisen kanssa? Elämäntapa vie sinutkin mukanaan ja huomaat olevasi ylipainoinen ja väsynyt muutaman vuoden päästä. Lapsien tekeminen vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä tuollaisessa suhteessa.

Vierailija
25/62 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi vatsahomma ei oo yhtään hyvä. Isoisälläni oli 2. tyypin diabetes ja muutama vuosi ennen kuin hän kuoli kasvoi hänenkin vatsansa. Iso ja pinkeä vatsa muuten hoikalla miehellä johtui huonosta nestekierrosta - sisäelimet prakasi. Myös Julia Tukiaisella (joka kuoli huonosti hoidettuun diabetekseen) oli merkkejä nestepöhöstä vatsassa ennen kuolemaansa. 1. Tyypin diabetes on tosi vakava tauti, sillä se tappaa jollei sitä hoida. 2. Tyypin diabetes on oikeastaan eri tauti, sillä siitä voi jopa joskus parantua elämäntapoja muuttamalla.

Se on tosiaan vakava tilanne jos askitesnestettä kertyy, yleensä maksan brakaamisen takia, vatsaonteloon ja vatsa on siksi pinkeä. Onneksi useimmat tapaukset pömppömahoista on ihan vaan läskimahoja, ei askitesta. Toki keskivartaloläskikin epäterveellistä on, mutta ei nyt sentään mikään lähiaikoina tapahtuvan kuoleman ennustaja.

miten tämä askites todetaan?

Askites on nestettä vatsaontelossa ja lääkäri varmaan tunnistaa sen painelemallakin. Olen ollut vatsan ultrauksessa ja paperiini kirjoitettiin että ei askitesta, jonka jälkeenpäin piti tarkistin mitä se on. Eli minulla ei ollut nestettä vatsa/suolionteloissa siis elinten ympärillä. Joten asia varmistetaan varmaankin ultraäänellä.

Vierailija
26/62 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo parannuksesta ollut puhetta ja varmaan jotain tulee mutta saas nähä...niin ja mä mietin että kun sua toi askarruttaa ap,niin voisitko hellävaraisesti ottaa asian puheeksi?mielestäni sulla on oikeus kysellä mieheltä ihan suoraan sen sairaudesta sen verran kuin haluat tietää.kertoiko hän sinulle sairastavansa vai saitko sattumalta tietää?itseäni kiinnostaa kun tuota sairastan myös että miten sen ottaisi puheeksi?ei ole kovin helppoa puhua noin intiimeistä asioista.mielestäni sairaus ei ole kuitenkaan syy jättää mutta toki tuntematon pelottaa....

Vierailija
27/62 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut jo yli 26 vuotta D1 ja mitään vakavampaa ei ole ilmeentynyt. SIlmäpohjassa pienet muutokset ja siinäpä se. Nuorempana en hoitanut mitenkään hyvin, nyt olen tsempannut. Isällä ollut D1 45 vuotta eikä hänelläkään mitään komplikaatioita. Hoitaa ihan järjettömän tunnollisesti tosin, paremmin kuin minä.

Vierailija
28/62 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä!ihan turhaa hössötystä että lisäsairauksia tulisi, koska ne on nykypäivänä kyllä tosi harvinaisia.tosin silloin kun alkoholismi,tupakointi ja diabetes yhdistetään ja vielä masennus, niin totuushan on se että vaikeaa on :(

Vierailija
29/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä nostan tätä vanhaa keskustelua sillä vähän samantyylisessä tilanteessa olen.

Vierailija
30/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Taitaa keskimääräinen elinikä olla jotain 50v tai vähän alle

Vierailija
31/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko tosiaan näin?

Vierailija
32/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy banaania syövältä yliopistotytöltä.

Vierailija
33/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ja osittain myös perinnöllinen eli jos joskus on lapsia suunnitteilla niin riski diabetekseen on heillä suurempi. Elinikää tauti vähentää hoidettunakin noin kymmenellä vuodella, saati sitten huonolla hoidolla... Juopotteleva diabeetikko on ainakin riesa läheisilleen, sillä kun oma kontrolli katoaa niin läheiset saavat pitää huolta diabeetikon hengestä.

Vierailija
34/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko tosiaan näin?

No ei ole. Jos hoitaa itseään hyvin, voi elää normaalia elämää. Onhan niitä kilpaurheilijoitakin. Mutta. Jos elämäntavat ovat huonot, siis alkoholi, tupakka, ei liikuntaa, syö mitä sattuu, niin silloin ennusta on paljon huonompi.

Puhu suoraan miehelle ajatuksistasi. Mieti, onko teillä samanlaiset arvot.

Vierailija
35/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapamuutos ja hoidon ottaminen tosissaan tulisi aloittaa miehesi tapauksessa nyt. Oletteko miettineet jotakin ulkopuolista apua? Miehen pitäisi saada rutiinit kuntoon ja pitää tarkkaa kirjaa syömisistä ja lääkityksestä. Lisäksi jos mies lopettaisi tupakoinnin ja lähtisi silloin tälllöin kanssasi liikkumaan auttaisi paljon. Alkoholi on haitallista, siitä pitäisi päästä eroon tai hiljalleen vähentää kulutus minimiin. Masentuneella ihmisellä vaan saattaa olla vaikeuksia saada rutiinit kuntoon eli paha yhdistelmä tuon diabeteksen kanssa.

Vierailija
36/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vakava sairaus. Vaikka hoitaisi kuinka hyvin, se vie silti terveyden. Olen sairastanut ihan vauvasta asti ja hoitotasapaino on ollut aina hyvä. Silti tullut silmänpohjamuutoksia, keliakia, kilpirauhasen liikatoiminta ja nyt munuaisarvot vähän vinksallaan. Ja olen siis 25.

Vierailija
37/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
38/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä 1 diabetes ei lapselle periytyvyys ole kuin 6% eli aika matala. Kun joku siitä sanoi

Vierailija
39/62 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä kenenkään läheisellä 1 tyypin diabetesta, esim. Puolisolla?? Jos, niin kertoisitteko miten vaikuttaa arkeen ja onko tullut liitännäissairauksia jne.

40/62 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisen googletuksen perusteella ykköstyypin diabetestä sairastavalla elinajanodote on noin 11-13 vuotta alhaisempi kuin muulla väestöllä (http://www.tohtori.fi/?page=5996716&id=3796370). Tämä perustuu skottilaiseen potilasaineistoon; suomalaisista olen nähnyt jossain käytettävän lukua 15 vuotta. Normaaliväestön syntymävuoden mukaisen elinajanodotteen näkee esim. Findikaattorin sivuilta: http://www.findikaattori.fi/fi/46

Kertomasi perusteella miehen tilanne on huolestuttava: tupakointi DB:n ja epäterveellisten elintapojen kanssa edistää tehokkaasti ASO-taudin syntymistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan