Mies ei "ymmärrä" kuinka paljon pakolliset menot tekee kuukaudessa
Otti herneen nenään kun näytin hälle että pakollisten laskujen jälkeen käytettävissä on x määrä rahaa... Oli siis vähempi kuin mitä hän luuli.
Minä maksan suurimmaksi osaksi laskut yhteiseltä tililtä, mies ei
"osaa" ...
Olemme koittaneet että mies hoitaisi laskut mutta siitä ei tullut mitään, mies ei jaksanut sitä viitenumeroiden tms näpyttelyä...
Se miksi joutuu kaikki tiedot näpyttelee johtuu siitä, että tili on minun mutta miehellä on omat tunnarit siihen, ne e-laskut tulee mun nimellä ja mun tunnareilla.
Pakollisia laskuja on siis asumiskulut, sähkö, autoon liittyvät maksut sekä puhelin +netti.
Kiva katsella kun toinen on myrtsinä...
Kommentit (50)
Ongelma on siinä, että yleensä miehen ja naisen käsitys pakollisista kuluista eroaa toisistaan. Miehelle pakolliset kulut on sellaiset joilla pysyy hengissä ja pystyy hoitamaan yhteydenpidon. Naiselle voi "pakollinen" kulu olla esim. se kallein Libero -paketti, vähärasvaisin (lue kallein) jauheliha ja lista jatkuu loputtomiin.
Meillä minä (mies) maksoin laskut ja hirvitti miten eksä ei tajunnut rahan arvoa yhtään. Että kauan siellä konttorilla joutuu raatamaan tienattua nettosummaa kohden. Kyllä eksä välillä yritti säästää hankinnoissa, en sitä sano, mutta ihmisillä raja menee eri kohdissa. Siinä missä toinen paastoaa ja käyttää paikattuja vaatteita niin toiselle pitää olla vähintään ne luomutuotetut broiskufileet ja kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Tee selvä kirjanpito ja tulosta edes yhden kuukauden kaikki laskut kansioon. Valitse sellainen kuukausi, kun maksuja on paljon eli erääntyvät niin vakuutukset kuin autoverot.
Kai laskuista voi tallentaa maksupohjat , ainakin osuuspankissa voi. Silloin ei tarvitsel kaikkia numeroita näpytellä erikseen vaan vain tarkistaa ja muuttaa mahdollisen viitteen numerot, maksu ja päiväys.
Eikä samalle tilille tulevat e-laskut näy kaikille käyttäjille, vai miten on mahdollista että vain sinä pääset ne laskut näkemään omilla tunnuksillasi vaikka miehelläkin on käyttöoikeus tilille? Eikö niitä voi saada näkyviin molempien tunnuksilla?
E-lasku ei tule tilille, vaan henkilölle, ihan niin kuin kaikki laskut. Eli jos e-lasku on tilattu apn nimissä, veloittumaan yhteiseltä tililtä, se näkyy vain apn verkkopalvelussa. Mies toki näkee tilin ja sen tapahtumat ja voi maksaa laskun, mutta vain syöttämällä sen tiedot uudestaan.
Helpointa olisi siis olisi laittaa e-laskut veloittumaan automaattisesti, niin kummankaan ei tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että yleensä miehen ja naisen käsitys pakollisista kuluista eroaa toisistaan. Miehelle pakolliset kulut on sellaiset joilla pysyy hengissä ja pystyy hoitamaan yhteydenpidon. Naiselle voi "pakollinen" kulu olla esim. se kallein Libero -paketti, vähärasvaisin (lue kallein) jauheliha ja lista jatkuu loputtomiin.
Meillä minä (mies) maksoin laskut ja hirvitti miten eksä ei tajunnut rahan arvoa yhtään. Että kauan siellä konttorilla joutuu raatamaan tienattua nettosummaa kohden. Kyllä eksä välillä yritti säästää hankinnoissa, en sitä sano, mutta ihmisillä raja menee eri kohdissa. Siinä missä toinen paastoaa ja käyttää paikattuja vaatteita niin toiselle pitää olla vähintään ne luomutuotetut broiskufileet ja kasvikset.
Apn tapauksessa ei ole kyse kauppalaskusta tms vaan siitä että ne PAKOLLISET kulut on isommat kuin mitä mies oli päässään ajatellut. Siis ihan LASKUISTA. Tuskin kuitenkaan mistään tuhansien heitoista on kyse vaan muutamasta satasesta.
Mä oletan että olette kilpailuttaneet vakuutukset, sähkön ja puhelinkulut?
Asumisesta voi olla hankalampi tinkiä, riippuen onko lapsia ja asuuko vuokralla.
Vaikka muuttaisi kauemmaksi halvempaan niin jo työmatkakulut saattaa haukata asumisen säästön. Verotus kun ei kuitenkaan kaikkea tasaa.
Vai onko miehelläsi muuten vain ollut huono päivä duunissa tms ja ja tuo x raha ei yhtään helpottanut vitutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apn tapauksessa ei ole kyse kauppalaskusta tms vaan siitä että ne PAKOLLISET kulut on isommat kuin mitä mies oli päässään ajatellut. Siis ihan LASKUISTA. Tuskin kuitenkaan mistään tuhansien heitoista on kyse vaan muutamasta satasesta.
No en ole ajatustenlukija, joten en voi tietää millaisista summista on kyse. Nykyään vaan pystyy laskulle tilaamaan monia tuotteita, joten lasku ei kerro juurikaan mitään. Esimerkiksi erilaiset "pakolliset" lisävakuutukset on nykyään kalliita, samaten jäsenyydet yhdistyksissä, harrastusmaksut jne. Lista jatkuu jälleen...
Mutta olen samaa mieltä, että noita kiinteitä kuluja kannattaa yrittää höylätä ennen kuin tulee ero. Ainakin miehen reaktion perusteella.
.
Tuntuu että melkein puolella on ongelmia laskujen kanssa
- etenkin yhteen ja vähennyslaskujen kanssa.
.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se meni toisinpäin. Mies halusi ostaa aina kalleinta, harkitsi esim.ihan tosissaan fillarin uusiksi hammasrattaiksi kullattuja kilpapyörän vehkeitä. Kauluspaidat eivät koskaan saaneet maksaa alle 60 euroa jne.
Kun erosimme, minulle jäi hurjasti enemmän rahaa käytettäväksi itseeni ja lapsiin, mies näyttää käyttävän samoja vaatteita kuin avioliittomme aikana. Toki hän osti ylikalliin auton osamaksulla myös, en suostunut siihen investointiin liittomme aikana.
Ottakaa yhteinen tili ja älykännykkään pankin sovellus, jossa yhtenä vaihtoehtona on maksaminen viivakoodilla. Kännykän kamera kuvaa viivakoodin ja itse ei tarvitse muuta kuin antaa tunnusluvulla luvan velottaa ko. lasku tililtä. Nopea ja ei tule näppäilyvirheitä.
Ja jos on ongelmia siinä, että toinen ei ymmärrä miten paljon rahaa menee laskuihin, kannattaa kerätä kuukauden laskut yhteen, kirjoittaa pöydän ääressä laskujen nimet ja summat ruutupaperille alakkain. Jos joku maksu maksetaan esim. neljä kertaa vuodessa tai kerran vuodessa, jaa tuo summa 12. Lisää summa ruutupaperille. Laske summat yhteen. Kerro samalla myös koko ajan ääneen, mikä lasku on kyseessä, mikä sen summa on. Vastaa toisen kysymyksiin, jos ne koskevat kodin taloutta, ei muihin tällä kertaa. Mukaan voi ottaa myös lapset.
Vierailija kirjoitti:
Olet taas yksi niistä naisista, jotka maksavat laskut, pesevät pyykit, vaihtavat lakanat ja tekevät miljoona muuta tylsää rutiinityötä, kun mies on sanonut, että sinä olet niiiin hyvä siinä, ja tehnyt työt tahallaan niin väärin, että sinun on ns. helpompi tehdä itse kuin korjata huonoa jälkeä.
Jos miehelläsi on peruskoulun päästötodistus ja ajokortti, hän kyllä osaa suoriutua laskujen maksamisesta ja ymmärtämisestä, jos vain haluaa. Tai jos hänet siihen pakotetaan antamalla kärsiä seuraukset tekemättömyydestään.
Niin
Vierailija kirjoitti:
Yhteinenhän se tili on, ei toisen tilille voi tunnareita saada.
Meillä yksi yhteinen käyttötili, yksi yhteinen säästötili ja molemmilla vielä omat tilit.
Väärin. Jos tili on nimellä "Matti ja Maija Meikäläinen" tai "Matti tai Maija Meikäläinen", se on yhteinen tili. Mutta on myös täysin mahdollista, että tili on nimellä "Matti Meikäläinen", eli se on aivan Matin ikioma tili, ja Matti antaa Maijalle viralliset käyttöoikeudet tiliin. Tällöin Maijan on mahdollista esimerkiksi tarkastella Matin tilitietoja ja maksaa Matin tililtä laskuja ikiomilla pankkitunnuksillaan.
Mikä miesviha? Päivittelyä miehestä joka ei osaa maksaa laskuja ja toisesta jonka vaimo kantaa kauppatavarat ja mies ihmettelee rahanmenoa.