Mies ei "ymmärrä" kuinka paljon pakolliset menot tekee kuukaudessa
Otti herneen nenään kun näytin hälle että pakollisten laskujen jälkeen käytettävissä on x määrä rahaa... Oli siis vähempi kuin mitä hän luuli.
Minä maksan suurimmaksi osaksi laskut yhteiseltä tililtä, mies ei
"osaa" ...
Olemme koittaneet että mies hoitaisi laskut mutta siitä ei tullut mitään, mies ei jaksanut sitä viitenumeroiden tms näpyttelyä...
Se miksi joutuu kaikki tiedot näpyttelee johtuu siitä, että tili on minun mutta miehellä on omat tunnarit siihen, ne e-laskut tulee mun nimellä ja mun tunnareilla.
Pakollisia laskuja on siis asumiskulut, sähkö, autoon liittyvät maksut sekä puhelin +netti.
Kiva katsella kun toinen on myrtsinä...
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä on noin järjettömän vaikea systeemi? En minäkään suostuisi naputtelemaan mitään numeroita, jos laskut on mahdollista saada e-laskuina. Jakakaa laskut tasan tai tulojen mukaan. Me ollaan sovittu mitä kumpikin maksaa ja sitten minä maksan omat hoidettavani omalta tililtäni ja miehen maksettavat miehen tililtä. Hermostuin siihen, kun miehelle tuli niin paljon karhulaskuja, joten käyn pari kertaa kuussa hänen tilillään hoitamassa hänen laskunsa. Se on periaatteessa laitonta, mutta mies ottaa itse minulle kopiot hänen avainlukulistastaan ja tuota "rikostahan" ei pysty kukaan todistamaan kumpi siellä tilillä on käynyt. Meillä tämä systeemi toimii. Mieheni hoitaisi kyllä itsekin laskunsa, mutta myöhässä ja viivästysmaksujen kera ja se harmitti minua.
Voitte antaa virallisestikkin käyttöoikeuden toistenne tileihin. Me näemme ja pystymme käyttämään nettipankissa toistemme tileja omilla tunnuksillamme. Meillä mies hoitaa pääosin laskujen maksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vaan molemmilla olisi käyttöoikeus toistensa tileihin, silloin olisi ihan sama kumpi maksaa ja miltä tililtä. Miksi pitää olla monet eri tilit ja tunnukset sun muut. Ei voi vaan käsittää...
Siksi meillä onkin YHTEINEN tili jonne molemmilla on tunnukset mutta eri tunnarit. Ne pankkitunnarit kun EI ole yhteiset.....
Mies tarvitsee omia tunnareita esim verokortin hakua varten netistä, trafiin autojutuissa yms.
Ja tämän takia mies ei esim näe mitä e-laskuja on tullut minun nimellä minun tunnareilla.Joten miksi pitäisi olla eri tilit molemmilla? Kun suurin osa laskuista tulee kuitenkin minun nimellä? Miehen laskut on puh.lasku ja oman autonsa verot, autovakuutuskin on mun nimissä....
Laatikaa nyt ihmeessä yhdessä budjetti, jossa kaikki laskus näkyvät, samoin edellisten kuukausin ostokset jaoteltuina. Näin se mieskin näkee mihin rahat menevät.
Yksinelävänä lapsettomana näitä juttuja on toisinaan järkyttävää lukea. Kyse on kahdesta aikuisesta, hyvin todennäköisesti normaaliälyisestä ihmisestä, jotka jakavat omat tai perheensä kulut. Summat ja toimintatavat ovat takuuvarmasti kummankin tiedossa. Ongelmaa ei pitäisi mielestäni olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vaan molemmilla olisi käyttöoikeus toistensa tileihin, silloin olisi ihan sama kumpi maksaa ja miltä tililtä. Miksi pitää olla monet eri tilit ja tunnukset sun muut. Ei voi vaan käsittää...
Siksi meillä onkin YHTEINEN tili jonne molemmilla on tunnukset mutta eri tunnarit. Ne pankkitunnarit kun EI ole yhteiset.....
Mies tarvitsee omia tunnareita esim verokortin hakua varten netistä, trafiin autojutuissa yms.
Ja tämän takia mies ei esim näe mitä e-laskuja on tullut minun nimellä minun tunnareilla.Joten miksi pitäisi olla eri tilit molemmilla? Kun suurin osa laskuista tulee kuitenkin minun nimellä? Miehen laskut on puh.lasku ja oman autonsa verot, autovakuutuskin on mun nimissä....
Laatikaa nyt ihmeessä yhdessä budjetti, jossa kaikki laskus näkyvät, samoin edellisten kuukausin ostokset jaoteltuina. Näin se mieskin näkee mihin rahat menevät.
No näinhän juuri tein!
Ja tulos oli myrtsi ukko....
Siis hän kyllä tietää nuo menot mutta ei "haluaisi" tietää..
Vierailija kirjoitti:
Olet taas yksi niistä naisista, jotka maksavat laskut, pesevät pyykit, vaihtavat lakanat ja tekevät
Jos miehelläsi on peruskoulun päästötodistus ja ajokortti, hän kyllä osaa suoriutua laskujen maksamisesta ja ymmärtämisestä, jos vain haluaa.
Toisaalta ajokortin olemassaolo ei ole edellytys sujuvalle nettipankin käytölle. :)
Jos kaikkia laskuja ei saa nopeasti e-laskuiksi niin meillä on helpottanut viivakoodin lukija ☺ poistaa näpyttelyn niistä laskuista jossa on viivakoodi. Yhteinen taloustili on huippujuttu ja mahdollisimman moni lasku suoraveloitukseen/e-laskuksi. Henkilökohtaiset laskut kumpikin maksaa itse omalta tililtä. Tsemppiä ☺
Ap on aivan oikeassa, e-laskun voi tilata vain yhden ihmisen nimellä. Ja hyvä pitää mieskin kartalla menoista. En kyllä tajua miten tuosta voi suuttua. Kai mies nyt ainakin vuokrasta oli tietoinen?
Yhteinenhän se tili on, ei toisen tilille voi tunnareita saada.
Meillä yksi yhteinen käyttötili, yksi yhteinen säästötili ja molemmilla vielä omat tilit.
Lähes aina kun joku väittää ettei kumppani "ymmärrä" jotakin, on kyse siitä, että kumppania ei kiinnosta tai hän ei hyväksy jotain. Niin tässäkin. Jos kerran mies on normaalijärkinen ihminen, joka vielä tekee työkseen jotain laskemiseen liittyvää, niin hän ihan tasan varmasti YMMÄRTÄÄ. Hän vaan ei VÄLITÄ, tai sitten hän ei HYVÄKSY.
Eli ts. mies perustelee turhuuteen tuhlaamisensa (?) sillä, että ei muka ymmärrä, kun oikeasti hän ei vaan välitä siitä että ap joutuu sitten maksamaan pakollisia menoja suhteettoman paljon, tai hän ei hyväksy sitä, että aikuisena ihmisenä on vastuussa pakollisista kuluista eikä voi vain hurvitella palkkaansa. Sitten kun äiti.. anteeksi puoliso, sanoo että soosoo pitää ensin maksaa laskut, ollaan naama nurinpäin. Ja äiti.. eikun puoliso, selittelee asian parhain päin muka ymmärryspuutteeksi, kun ei voi myöntää edes itselleen, että puoliso on vain lapsellinen itsekäs mulkku.
TLDR: Mies ymmärtää, se vaan ei välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani siitä, että sinulla on yksinkertainen mies.
Vastaavaa näkee monissa perheissä, joissa nainen hoitaa kaupassakäynnin ja usein vielä kantaa raskaat kauppakassit kotiin kävelleen. Mies syö vähintään puolet perheen ruoista ja narisee kauppalaskuista. Kun hän menee itse kauppaan, niin tilanne valkenee ja hänen rahoillaan kotiin ostetaan pussi pakasteranskalaisia ja tarjouslenkkimakkara. Koko perheelle.
* Väsyneen äidin vuodatus, taas.
No, kyllä mun täytyy tätä kompata. Mulla on pankkiiri aviomiehenä, eli olettaisi että jotain ymmärtää rahasta. No kuopuksen kotihoidon (2v) ajan mä kävin kerran viikossa ruokakaupassa ja ostin koko viikon safkat. Yhden kerran sit mies tuli mukaan ja HeVi- osasto jälkeen alkoi sellainen tuhannen mutina, että "meillä on jo nyt mennyt 80e rahaa näihin ostoksiin" ja kaikki muu olisi siis vielä ostamatta. Eli kyllä ruuan hinta tuli mun miehelle ihan yllärinä, enkä ihmettele, kun ei ollut vuosiin sitä joutunut ihmettelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani siitä, että sinulla on yksinkertainen mies.
Vastaavaa näkee monissa perheissä, joissa nainen hoitaa kaupassakäynnin ja usein vielä kantaa raskaat kauppakassit kotiin kävelleen. Mies syö vähintään puolet perheen ruoista ja narisee kauppalaskuista. Kun hän menee itse kauppaan, niin tilanne valkenee ja hänen rahoillaan kotiin ostetaan pussi pakasteranskalaisia ja tarjouslenkkimakkara. Koko perheelle.
* Väsyneen äidin vuodatus, taas.
No, kyllä mun täytyy tätä kompata. Mulla on pankkiiri aviomiehenä, eli olettaisi että jotain ymmärtää rahasta. No kuopuksen kotihoidon (2v) ajan mä kävin kerran viikossa ruokakaupassa ja ostin koko viikon safkat. Yhden kerran sit mies tuli mukaan ja HeVi- osasto jälkeen alkoi sellainen tuhannen mutina, että "meillä on jo nyt mennyt 80e rahaa näihin ostoksiin" ja kaikki muu olisi siis vielä ostamatta. Eli kyllä ruuan hinta tuli mun miehelle ihan yllärinä, enkä ihmettele, kun ei ollut vuosiin sitä joutunut ihmettelemään.
Ei pitäisi ikinä päästää itseään eikä kumppaniaan sellaiseen tilaan, että elämisen realiteetit unohtuu. Jos mies ei itse hoksannut ikinä käydä kaupassa tai seurata ruoan hintaa muutoin, olisi sinun pitänyt jo aikoja sitten ottaa mies mukaan kauppaan tai ainakin keskustella säännöllisesti ruoan hinnasta vaikka kauppakuitin kera. Ihan siksi, että jokainen perheen aikuisista pysyy kärryillä näistä perusasioista.
Ihan liikaa on vielä nykyaikanakin ihmisiä, jotka eivät tiedä miten nettipankki toimii / kuinka auto huolletaan ja mitä se maksaa / paljonko lämmityskulut tekevät / jne jne kun annetaan puolison hoitaa ja puoliso antaa toisen olla hoitamatta/tietämättä.
Vierailija kirjoitti:
Lähes aina kun joku väittää ettei kumppani "ymmärrä" jotakin, on kyse siitä, että kumppania ei kiinnosta tai hän ei hyväksy jotain. Niin tässäkin. Jos kerran mies on normaalijärkinen ihminen, joka vielä tekee työkseen jotain laskemiseen liittyvää, niin hän ihan tasan varmasti YMMÄRTÄÄ. Hän vaan ei VÄLITÄ, tai sitten hän ei HYVÄKSY.
Eli ts. mies perustelee turhuuteen tuhlaamisensa (?) sillä, että ei muka ymmärrä, kun oikeasti hän ei vaan välitä siitä että ap joutuu sitten maksamaan pakollisia menoja suhteettoman paljon, tai hän ei hyväksy sitä, että aikuisena ihmisenä on vastuussa pakollisista kuluista eikä voi vain hurvitella palkkaansa. Sitten kun äiti.. anteeksi puoliso, sanoo että soosoo pitää ensin maksaa laskut, ollaan naama nurinpäin. Ja äiti.. eikun puoliso, selittelee asian parhain päin muka ymmärryspuutteeksi, kun ei voi myöntää edes itselleen, että puoliso on vain lapsellinen itsekäs mulkku.
Mistä sait päähäsi että mies tuhlaa turhuuteen????
Tai että ap joutuu maksamaan pakollisia menoja suhteettoman paljon? Heillähän on YHTEINEN tili, silloin ne pakolliset menot on myös YHTEISIÄ.
Ja kyllä minuakin vituttaa kun laskujen maksun jälkeen kattoo tilin saldoa. Ja ihan yksin maksan menot, sinkku kun olen...
Tavallaan siis ymmärrän apn miestä tuosta käytettävissä olevasta rahasta.
Laskujen maksun vaikeutta en....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai että ap joutuu maksamaan pakollisia menoja suhteettoman paljon? Heillähän on YHTEINEN tili, silloin ne pakolliset menot on myös YHTEISIÄ.Ja kyllä minuakin vituttaa kun laskujen maksun jälkeen kattoo tilin saldoa. Ja ihan yksin maksan menot, sinkku kun olen...
Laskujen maksun vaikeutta en....
Niin, no jos rahaa piisaa kaikkeen, niin mitä se sitten haittaisi vaikka miehellä ei olisi mitään käsitystä pakollisista menosta? Eli oletin, että jokin ongelma nyt rahankäytössä on, jos/kun sitä pitää miehelle perustella ja laskea.
Ei se ole sukupuolesta kiinni. Meillä vaimo on se, joka ei ole koskaan osannut huolehtia talousasioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet taas yksi niistä naisista, jotka maksavat laskut, pesevät pyykit, vaihtavat lakanat ja tekevät miljoona muuta tylsää rutiinityötä, kun mies on sanonut, että sinä olet niiiin hyvä siinä, ja tehnyt työt tahallaan niin väärin, että sinun on ns. helpompi tehdä itse kuin korjata huonoa jälkeä.
Jos miehelläsi on peruskoulun päästötodistus ja ajokortti, hän kyllä osaa suoriutua laskujen maksamisesta ja ymmärtämisestä, jos vain haluaa. Tai jos hänet siihen pakotetaan antamalla kärsiä seuraukset tekemättömyydestään.
Miten peruskoulusta saa päästötodistuksen? Olen vissiin minäkin liian vajaa kun en ole moista saanut :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai että ap joutuu maksamaan pakollisia menoja suhteettoman paljon? Heillähän on YHTEINEN tili, silloin ne pakolliset menot on myös YHTEISIÄ.Ja kyllä minuakin vituttaa kun laskujen maksun jälkeen kattoo tilin saldoa. Ja ihan yksin maksan menot, sinkku kun olen...
Laskujen maksun vaikeutta en....Niin, no jos rahaa piisaa kaikkeen, niin mitä se sitten haittaisi vaikka miehellä ei olisi mitään käsitystä pakollisista menosta? Eli oletin, että jokin ongelma nyt rahankäytössä on, jos/kun sitä pitää miehelle perustella ja laskea.
Älä oleta... Olettamuksilla kun on taipumus muuttua todeksi toisten "suussa"
Edelleenkin kyse oli siitä että miestä vituttaa kun käyttöön jää x määrä rahaa...
Joka siis hänen mielestään on liian vähän.
Ap, onko miehesi valmis luopumaan jostain että rahaa jäisi enempi muuhun käyttöön?
Tee selvä kirjanpito ja tulosta edes yhden kuukauden kaikki laskut kansioon. Valitse sellainen kuukausi, kun maksuja on paljon eli erääntyvät niin vakuutukset kuin autoverot.
Kai laskuista voi tallentaa maksupohjat , ainakin osuuspankissa voi. Silloin ei tarvitse kaikkia numeroita näpytellä erikseen vaan vain tarkistaa ja muuttaa mahdollisen viitteen numerot, maksu ja päiväys.
Eikä samalle tilille tulevat e-laskut näy kaikille käyttäjille, vai miten on mahdollista että vain sinä pääset ne laskut näkemään omilla tunnuksillasi vaikka miehelläkin on käyttöoikeus tilille? Eikö niitä voi saada näkyviin molempien tunnuksilla?
Vierailija kirjoitti:
Otti herneen nenään kun näytin hälle että pakollisten laskujen jälkeen käytettävissä on x määrä rahaa... Oli siis vähempi kuin mitä hän luuli.
Minä maksan suurimmaksi osaksi laskut yhteiseltä tililtä, mies ei
"osaa" ...
Olemme koittaneet että mies hoitaisi laskut mutta siitä ei tullut mitään, mies ei jaksanut sitä viitenumeroiden tms näpyttelyä...
Se miksi joutuu kaikki tiedot näpyttelee johtuu siitä, että tili on minun mutta miehellä on omat tunnarit siihen, ne e-laskut tulee mun nimellä ja mun tunnareilla.
Pakollisia laskuja on siis asumiskulut, sähkö, autoon liittyvät maksut sekä puhelin +netti.Kiva katsella kun toinen on myrtsinä...
No jo on nautinnot sinullakin.
Mutta noistakin voi säästää. Jos miehesi mielestä ne on liian suuret. Ehdota
- halvempaa asuntoa
-sähkön kulutuksen karsimista
- auto käyttöön vain pakollisiin ajoihin
- puhelin ja netti halvempaan liittymään (vaikka teho laskisikkin)
Aina voi säästää, se on valinnoista kiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskujen maksun vaikeutta en....Niin, no jos rahaa piisaa kaikkeen, niin mitä se sitten haittaisi vaikka miehellä ei olisi mitään käsitystä pakollisista menosta? Eli oletin, että jokin ongelma nyt rahankäytössä on, jos/kun sitä pitää miehelle perustella ja laskea.
Älä oleta... Olettamuksilla kun on taipumus muuttua todeksi toisten "suussa"
Edelleenkin kyse oli siitä että miestä vituttaa kun käyttöön jää x määrä rahaa...
Joka siis hänen mielestään on liian vähän.Ap, onko miehesi valmis luopumaan jostain että rahaa jäisi enempi muuhun käyttöön?
Jos näin on, niin sitten en ymmärrä miten se on ap:n ongelma. Jos joku tuollainen absurdi "ongelma" vituttaa äijää, niin antaa vituttaa. Ei ap ole vastuussa hänen vitutuksistaan. Kyllä munkin puolisoa vituttaa esim. se jos sataa vettä eikä hän pääse lenkille, mutta ei se ole mun vastuulla korjata asiaa...
Ja tämän takia mies ei esim näe mitä e-laskuja on tullut minun nimellä minun tunnareilla.
Joten miksi pitäisi olla eri tilit molemmilla? Kun suurin osa laskuista tulee kuitenkin minun nimellä? Miehen laskut on puh.lasku ja oman autonsa verot, autovakuutuskin on mun nimissä....