Milloin raskaus alkaa näkyä?!
Tämä on varmaan kovin yksilöllistä, mutta kysyisin kuitenkin, missä vaiheessa teillä alkoi olla vaikea salata raskauttanne (=mahaanne) ulkopuolisilta? Tarkoitan tässä nimenomaan ensimmäistä raskautta, kun se ilmeisesti vaikuttaa asiaan.
Ajattelin pitkittää kertomista töissä niin pitkään kuin mahdollista. Onnistuukohan esim. viikolle 15..? Lähtötilanne on hoikka, pientä pömppöä tosin jo valmiiksi.
Kommentit (8)
Itsellä alkoi näkymään rv 12 aikoihin niin että alkoi olla jo vaikea peitellä. Olen tosiaan hoikka. Kerroin sitten rv 13 koska kyllästyin peittelemään ja pukeutumaan " kaapuihin" . ;)
Red_Cat & Möykky 25+6
Itselläni maha on pullahtanut molemmissa raskauksissa myöhään. Ensimmäistä odottaessani kerroin töissä rv 20, mutta olisin voinut salata sitä helposti noin rv 25 asti. Nyt on toinen raskaus rv 17 alussa, eikä se päälle päin näy. Tai siis minulla on jo alavatsassa sellainen pieni pömppö, joka varmasti näkyisi, jos pukeutuisin kireään pooloon tms. Mutta paitapuseroissa, jakuissa, neuletakeissa yms. pullotus jää vielä mukavasti piiloon. Omat housutkin mahtuu vielä hyvin. Ajattelin yrittää piilotella tätä rv 20-22 asti.
Olen itse ruumiinrakenteeltani hoikka (pieni pömppö ihan omasta takaa).
Minä olen hoikka ja urheilullinen, joten vatsa pitkälle näytti vain " normaalilta" naisen alavatsalta eikä enää treenatulta pyykkilaudalta, kuten ennen raskautta. Itse huomasin vatsan kasvun ja/tai turvotuksen jo viikolta 12 alkaen, vaikka tuskin se ulospäin näkyi. Oikea vauvamaha pongahti esiin siinä 20rv paikkeilla. Tämän jälkeen en enää voinut asiaa piilotella :)
Naana rv 23+2
että niihin " kaapuihin" pukeutuminen juuri sen mahan paljastaakin. Ja varsinkin, jos päälleen heittää äitiysvaatteet. Jos laittaisin jonkun äitiysneulepaidan tms. nyt päälleni, niin eipä olisi kovin vaikea kenenkään arvata, että olisin raskaana. Ne kuin oikein korostaa vatsaa.
Pienillä vaatekikoilla mahan pystyy hyvinkin piilottamaan. Esim. nyt on muotia ponchot ja huivit yms. Hyvin istuvan paitapuseron alle pömppö jää kivasti piiloon. Oikeasti, ei sitä raskautta ole heti pakko kertoa, vaikka maha vähän pömpöttäisikin. Eikä tosiaankaan tarvitse pukeutua mihinkään kaapuihin, vaikka salata haluaisikin.
Nyt meneillään 18+1 eikä kyllä asiasta tietämätön raskautta huomaa. Töissä kerroin viime viikolla. Olen aika hoikka tavallisesti ja ilmestyneen pömpön olen saanut onnistuneesti peitettyä käyttämällä reilusti navan alle jääviä housuja. Kun laittaa tarpeeksi isosolkisen vyön housuihin niin paitapuseron " pömpötyksen" voi helposti laittaa vyön piikkiin. Konstit on monet :)
Töissä kerroin viikko sitten pomolle eikä hän ollut aavistellut mitään. Muille työntekijöille ajattelin kertoa tuossa kuun vaihteessa.
Niin, kuten jo todettukin, niin mammavaatteet korostavat pientäkin mahaa aika huomattavasti. Kotona olen pari kertaa pitänyt resorivyötäröisiä housuja ja niiden kanssa kyllä paljastuisi melko varmasti. Malli on niin erikoinen tavallisiin housuihin verrattuna.
Terv. Suippo 18+1
yhtään mitään ei näy ja 30. raskausviikko menossa. Ei siis yhtään mitään muutosta. Kohdun tuntee kyllä käsin vatsan päältä etenkin seistessä mutta mitään ei näy, ei edes omalle miehelle alasti ollessa.
Sf-mitta kuitenkin kasvaa joten kai se lapsikin siellä kasvaa...;) Taitaa olla aika paljon ruumiinrakenteesta kiinni nämä jutut...
Br1t ja Mercedes 29+2
rv:llä 8. Täysin varmasti se alkoi näkymään rv:llä 10. Olen hoikka ja kohtuni on työntynyt ulospäin koko raskausajan. Joten Pystyin pitämään salassa viikkoon 10 asti. Tosin työvaatteeni oli sellaiset että niistä näkyy tosi helposti. Nyt maha on TODELLA iso. RV:tä kasassa 25+2. Moni on luullut,että tulossa on enemmän kuin yksi. Vaikka näin ei ole.
Mulla tuli just täyteen rv 16 ja ei näy vaatteiden päälle yhtään mitään. Se johtuu varmasti paljolti siitä, että olen valmiiksi ylipainoinen ja makkaraa on tasaisesti joka puolella. Vauvamaha hukkuu muihin kurveihin ja läskeihin tosi hyvin ;) Enkä mä siinä itsekään ole ilman vaatteita peilatessa mitään eroa huomannut kuin ihan vasta viimeisen viikon aikana.
En usko, että hoikemmallakaan huomaa raskautta ainakaan viikolla 15 vielä. Riippuu varmasti vähän vaatteista. Jos ei pidä mahan kohdalta tiukkoja paitoja, niin ei sitä pientä pömpötystä paljon huomaa, vaikka vähän sellaista jo olisikin. Itse en esim. tajunnut selvästi pidemmällä olevasta tytöstä odottavien jumpassa, että mahaa oli, koska hänellä oli collegepaita päällä. Vasta kun siinä jumppaili ja paita pääsi liikkumaan mahan päällä, niin tajusin, että vähän rintojen alta lähti ihan hieno kumpu.