Siis pitääkö joku vielä proteiineja terveellisinä?!
Kommentit (34)
Aiheuttavat myös elämää, sillä ilman proteiineja ihminen kuolee. Mutta liikaa niitäkään ei kannata suuhunsa tunkea.
Ilman proteiineja ihminen ei elä. Ihminen tarvitsee proteiineja ravinnostaan jotta solut voisivat uusiutua.
Proteiinit ovat kaikkien solujen rakennusaineita. Niitä on useimpien solujen kuivamassasta yli 50 %. Rakennusaineina olemisen lisäksi proteiinit suorittavat lähes kaikki solun toiminnot ja ovat siten välttämättömiä elintoiminnoille.
Kuulostaa ihan sairaan EPÄTERVEELLISELTÄ!
Proteiinia ei voi käytännössä saada liikaa ravinnosta.
En pidä ainakaan maitoproteiinia. Mulle alkoi noin 3 viikkoa sitten ihan kummallinen vaihe ruokavaliossa. Yhtäkkiä kaikki juusto ja muut maitotuotteet jotenkin ällöttää. Tänään söin viipaleen juustoa ja pitsan päällä olen juustoa syönyt, se ei tuntunut siinä niin pahalta. Mutta niin, asiaan. Musta konkreettisesti aivan yhtäkkiä alkoi tuntua että juusto, maito ja kerma on jotenkin ällöttäviä ja ehkä jopa vähän haitallisia. Olen aina rakastanut juustoja ja kaikkia maitotuotteita. Nyt se ajatus maidosta minkäänlaisessa muodossa ällöttää. Luulen sen liittyvän siihen, että maitoproteiinit ovat oikeasti haitallisia ja VIIMEIN mun kehoni viestii siitä itse minulle kun en muuten niiden tuotteiden käyttöä lopeta. Omalla kohdalla uskon että ne ylläpitää tulehdusta ja aiheuttaa suolisto-ongelmia. Nyt on mennyt tosiaan 3 viikkoa ilman sen kummempia juustoja (ennen söin juustoa varmaan 100g päivässä), maitoa vain kahviin mutta sekin ällöttää, tuntuu väärältä laittaa maitoa alas kurkusta. Kerman lisääminen ruokaan tuntuu idioottimaiselta. Join välillä jopa mustaa kahvia. Olen miettinyt, mistä tämä yllättävä maitoviha pystyi alkamaan, todella outoa! Raskaanakaan ei pitäisi kyllä olla :)
Ikääntyneet tarvitsevat runsaammin proteiinia, mutta muilla monipuolinen ruokavalio takaa yleensä proteiinin saannin. Proteiinin osuutta ruokavaliossa ei kannata ylikorostaa, sanovat suomalaiset ravitsemustutkijat Ruokatieto-sivuston mukaan.
Voi rasittaa munuaisia
Proteiinit imeytyvät ruuansulatuskanavasta muualle elimistöön erittäin tehokkaasti.
Yli tarpeen saatava proteiini ei suoraan muutu massaksi lihaskudoksiin, vaan ylimääräisistä aminohapoista tulee aineenvaihduntareaktioissa glukoosia ja rasvaa.
Elimistön tarpeen ylittävä typpi eritetään pääosin munuaisten kautta virtsaan. Runsaasta proteiinin saannista voi tulla rasite munuaisille etenkin, jos munuaisten toiminnassa on häiriöitä tai henkilö sairastaa munuaistautia.
Sekoittaa sokeriaineenvaihduntaa
Runsas proteiinin määrä sekoittaa myös elimistön sokeriaineenvaihduntaa, sillä se lisää insuliinin eritystä ja heikentää insuliinin tehoa kudoksissa.
Lihottaa lapsia
Laajojen kansainvälisten tutkimusten mukaan runsas proteiinin syöminen varhaislapsuudessa voi altistaa ylipainolle.
Etenkään pikkulapsille ei tulisi säännöllisesti tarjota tuotteita, jossa on perusruokaa runsaampi proteiinin määrä.
Ensimmäisten elinvuosien aikana kannattaa välttää erityisesti hyvin runsasta eläinproteiinin käyttöä.
Tyypillisiä kasviperäisiä proteiinin lähteitä ovat esimerkiksi palkokasvit, pähkinät, siemenet ja täysjyvävilja.
Eläinproteiinista kohonnut diabetes-riski
Proteiinin lähteelläkin on väliä. Runsaasti eläinperäistä proteiinia sisältävä ruokavalio näyttää tutkimusten mukaan olevan terveydelle epäedullisempaa. Tutkimuksissa se on yhdistetty muun muassa kohonneeseen tyypin 2 diabeteksen riskiin.
Tosin ei ole selvää, liittyvätkö terveysriskit eläinperäisen rasvan vai eläinperäisen proteiinin saantiin vai molempiin.
- Eläinperäiset proteiinitkaan eivät ole proteiinilähteenä yhtenäisiä. Tutkimukset osoittavat, että terveyden kannalta punainen liha ja lihavalmisteet ovat ongelmallisempia kuin maitovalmisteet, kertoo ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistosta.
Lähde: Ruokatieto, asiantuntijoina ravitsemusfysiologian professori Marja Mutanen ja ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistosta.
Proteiinit, rasva, suola ja sokerit ovat oikeasti kaikki ihan oikeasti välttämättömiä kohtuullisina määrinä hengissä säilymisen kannalta.
Proteiinien saantiin ei oikeastaan tarvitse kiinnittää hirveästi huomiota, jos syö monipuolisesti lihaa ja kalaa. Kasvissyöjänä sitten täytyy varmistaa, että ravinnossa on sopivasti proteiininlähteitä, esim. soija ja pähkinät.
Proteiinit eli aminohapot ovat erilaisia ja ihmisellä on 10, lapsella 12 aminohappoa, joiden saaminen ravinnosta on välttämätöntä.
Mitään proteiinilisiä ei tavallinen tallaaja pahemmin tarvitse, ainoastaan, jos olet huippu-urheilija, kehonrakentaja, tms.
Itseasiassa proteiinia voi todellakin saada liikaa ravinnosta :) Syö liikaa proteiinia tarpeeks pitkään niin varmasti menee maksa ja munuaiset paskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinit ovat kaikkien solujen rakennusaineita. Niitä on useimpien solujen kuivamassasta yli 50 %. Rakennusaineina olemisen lisäksi proteiinit suorittavat lähes kaikki solun toiminnot ja ovat siten välttämättömiä elintoiminnoille.
Muuten oikein paitsi vika lause.
Vierailija kirjoitti:
En pidä ainakaan maitoproteiinia. Mulle alkoi noin 3 viikkoa sitten ihan kummallinen vaihe ruokavaliossa. Yhtäkkiä kaikki juusto ja muut maitotuotteet jotenkin ällöttää. Tänään söin viipaleen juustoa ja pitsan päällä olen juustoa syönyt, se ei tuntunut siinä niin pahalta. Mutta niin, asiaan. Musta konkreettisesti aivan yhtäkkiä alkoi tuntua että juusto, maito ja kerma on jotenkin ällöttäviä ja ehkä jopa vähän haitallisia. Olen aina rakastanut juustoja ja kaikkia maitotuotteita. Nyt se ajatus maidosta minkäänlaisessa muodossa ällöttää. Luulen sen liittyvän siihen, että maitoproteiinit ovat oikeasti haitallisia ja VIIMEIN mun kehoni viestii siitä itse minulle kun en muuten niiden tuotteiden käyttöä lopeta. Omalla kohdalla uskon että ne ylläpitää tulehdusta ja aiheuttaa suolisto-ongelmia. Nyt on mennyt tosiaan 3 viikkoa ilman sen kummempia juustoja (ennen söin juustoa varmaan 100g päivässä), maitoa vain kahviin mutta sekin ällöttää, tuntuu väärältä laittaa maitoa alas kurkusta. Kerman lisääminen ruokaan tuntuu idioottimaiselta. Join välillä jopa mustaa kahvia. Olen miettinyt, mistä tämä yllättävä maitoviha pystyi alkamaan, todella outoa! Raskaanakaan ei pitäisi kyllä olla :)
Hauskaa mutuilua.
Nautihan kalsiumin ja jodin puutostiloista valitsemallasi tiellä!
No siis en itse lihaa syö juuri lainkaan, siltä osin samaa mieltä. Suomessa syödään todella todella paljon prossoituja lihatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten oikein paitsi vika lause.
Okei, mainitaan nyt soijaproteiini. Jos se on jonkun AINOA proteiininlähde niin sitten kyllä, proteiinia voi saada liikaa ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen proteiininsaanti rasittaa munuaisia ja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa proteiinia voi todellakin saada liikaa ravinnosta :) Syö liikaa proteiinia tarpeeks pitkään niin varmasti menee maksa ja munuaiset paskaksi.
Urbaanilegenda, jossa on osatotuus takana.
Käytänössä et proteiinia ruoasta nauttimalla pysty elimiäsi vahingoittamaan, jos ei ole perinnöllisitä maksa / munuaissairautta taustalla.
Liika proteiini ei olisi ongelma kenellekään, jos lihat syötäisiin rasvaisena. Nykyihmiset haluavat lihat fileenä ilman rasvaa. Näin syötäessä proteiinin osuus siinä lihassa on liian suuri verrattuna rasvaan. Rasvan ja proteiinin suhde on kuitenkin tärkeä ravinteiden saamisen takia.
Ruoka ylipäätään on epäterveellisiä. En ymmärrä miten jotkut on niin tyhmiä, että syövät!
Eläinproteiini ei ole kyllä missään mielessä terveellistä. En tiedä, kuka niin nykyään ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Eläinproteiini ei ole kyllä missään mielessä terveellistä. En tiedä, kuka niin nykyään ajattelee.
Voisitko perustella?
Vähän ohiksena, mutta kertokaapa mistä maidoton saa kalkkia. Eikös senkin tarve vanhemmiten lisäänny?
Mikä tahansa on epäterveellistä liiallisina annoksina.