Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö joku vielä hiilareita terveellisenä?

Vierailija
23.02.2016 |

Syökö kukaan enää vähärasvaista ruokaa ja paljon hiilareita vai ovatko kaikki terveellisesti syövät jo vähintään hyväkarppeja? Olen lukenut muutamia painokeskusteluja täällä ja jokaisessa ketjussa melkein jokainen neuvoo jättämään perunat, riisit ja pastat sekä syömään lisää rasvaa, mutta harvassa ovat neuvot rasvan vähentämiseen ja hiilareiden syömiseen.

Olen itse pyrkinyt karppaamaan viimeiset viisi vuotta. Riisiä ja perunoita olen syönyt ehkä kolme kertaa vuodessa ja pastaa tai leipää sitäkin harvemmin. Sen sijaan paiston pekonitkin öljyssä ja lisäsin kaikkeen rasvaa vapaalla kädellä. Olen näiden viiden vuoden aikana lihonut viisi kiloa. En voi syyttää tästä karppausta, koska mielitekoni ovat olleet kamalat. Olen ollut käytännössä kokisaddikti (limua, ei kokaiinia. :D) ja minulla on vuodessa ollut ehkä pari päivää, jolloin en ole juonut kokista. Karkkien kanssa on sama tarina. En ole syönyt perunoita ruokana, mutta söin pari kolme pussia sipsejä viikossa karkkien, keksien ja muiden herkkujen lisäksi. En vain ole voinut lopettaa, vaikka olisin halunnutkin. Se oli kamalaa.

Puolisen vuotta sitten ryhdyin kasvissyöjäksi eettisistä syistä johtuen. Koska lähes kaikki aiemmat ruokani sisälsivät lihaa, jouduin miettimään ruokavalioni alusta. En olisi halunnut lisätä hiilareiden syöntiä, koska en edes pitänyt niitä ruokana. Niin kuitenkin tein, koska minulla oli vaikeuksia keksiä vähärasvaisia ja vähähiilarisia ruokia, joissa ei olisi ollut lihaa. Voin nykyään paljon paremmin. Olen laihtunut ne karppauksen aikana saamani kilot ja minulla on enemmän energiaa.

Mutta parasta tässä on se, että minun ei enää tee lähes lainkaan mieli limua tai herkkuja! Ostan välillä kokista viikonloppuna, koska se on minulle tapa, mutta en oikeastaan nauti sen juomisesta kovin paljon. Herkkujen syöntini on myös vähentynyt huomattavasti. Minulla ei ole enää samanlaista pakottavaa tarvetta syödä karkkia, mikä ajoi minut ennen viittä minuuttia ennen kaupan sulkeutumista juoksemaan kauppaan, vaikka ulkona satoi räntää vaakasuunnassa.

Olen myös henkisesti vireämpi. Olen opiskelija ja ennen jouduin pakottamaan itseni opiskelemaan. Ei olisi huvittanut, koska oli kivempaa pyöriä vauvapalstalla (olen tainnut relapsata :D). Nyt minä haluan opiskella ja ajatus tuntuu kulkevan paljon paremmin.

Olenko ainut, jolla on tällaisia kokemuksia? Vai onko maailma jo täyttynyt karppaajista ja minulla ei vaan aivot enää toimi kunnolla?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myöskin vaikea sanoa, että mikä ruokavalio on loppuen lopuksi paras, koska edes tutkimuksella se ei näytä selviävän. On tehty ties kuinka paljon tutkimuksia ja lääkäristä riippuen tutkimustulos viittaa ihan eri asiaan. Välillä rasva aiheuttaa sydäntaudit ja välillä hiilarit. Mistä sitä tavallinen ihminen tietää mitä sitä voisi syödä, että pysyisi terveenä?

Paras ruokavalio on sellainen, joka sisältää sopivan määrä energiaa ja tarpeeksi proteiinia, rasvaa,  vitamiineja ja kivennäisaineita. Hiilihydraatteja voi ruokavalioon sisältyä tai olla sisältymättä.

Jos ym ehdot kaikki täyttyvät, ruokavaliosi on hyvä, ellei paras.

Yksittäisten ruoka-aineden paremmuudesta tahi terveellisyydestä/epäterveellisyydestä jankkaaminen on ajanhukkaa. Jos yllämäinitut ehdot täyttyvät, ravinnonlähteetkin ovat automaattisesti hyviä.

Vierailija
22/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myöskin vaikea sanoa, että mikä ruokavalio on loppuen lopuksi paras, koska edes tutkimuksella se ei näytä selviävän. On tehty ties kuinka paljon tutkimuksia ja lääkäristä riippuen tutkimustulos viittaa ihan eri asiaan. Välillä rasva aiheuttaa sydäntaudit ja välillä hiilarit. Mistä sitä tavallinen ihminen tietää mitä sitä voisi syödä, että pysyisi terveenä?

Ei sitä kai voi tietää, tosin jos seuraa tarkkaan ravitsemustieteen julkaisuja ja osaa myös tulkita ja arvioida niitä, voi saada jonkinlaisen kuvan.

Sen tiedämme kuitenkin, että tietynlaisella ravinnolla elävät väestöryhmät ovat muita terveempiä. (Esim juuri tuo Okinavan saaren väestö ja Välimeren ruokavaliota noudattava väestö sekä kasvisruokaa syövät ns. neljännen päivän adventistit Yhdysvalloissa.) Nämä kaikki syövät vain vähän tai ei ollenkaan lihaa (kalaa lukuunottamatta), suht paljon jalostamattomia hiilihydraatteja ja paljon kasviksia/hedelmiä ja pehmeää rasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä AP voit sanoa karpanneesi, jos ahmit kokoajan karkkia?? Haloo, ihme ettet ole enempää lihonut. Hiilarit + rasva on pahin yhdistelmä. Toinen pois, niin laihtuu. 

Vierailija
24/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiskehon ensisijainen ravinnonlähde ovat hiilihydraatit. Keho kykenee kyllä muodostamaan hiilareita myös rasvasta ja proteiineista, mutta lopulta tuloksena on ketoosi. Jos olisimme lihansyöjiä meidän kehomme ei menisi ketoosiin. Ketoosi on siis erittäin epäluonnollinen tila ihmiselle ja en voi kun ihmetellä tätä jo liian kauan kestänyttä karppausbuumia. Kyllähän karpatessa ensin laihtuu, mutta se ei ole ylläpidettävä tila, sillä aivot ja keho tarvitsevat glukoosia. Tämän vuoksi myös AP koki karppauksen aikana halua syödä ruokia, mitkä sisältävät paljon energiaa (esim. perunalastut) ja juoda juomia, jotka stimuloivat aivoja, kuten kahvi ja energiajuomat ja limsat. 

Mulle kävi ihan samalla tavalla, kun AP:lle kasvissyöntiin vaihdettuani. Nyt saan suurimman osan päivän energiasta hiilareista (ja kun puhun hiilareista niin tarkoitan hedelmiä, juureksia, vihanneksia, täysjyväviljoja yms.) ja olo on mahtava! En enää himoitse karkkeja tai sipsejä ja mielikin on tasaisempi :) Mahtavaa, että AP:kin on löytänyt itselleen hyvän elämäntyylin!

Kiva, etten ole ainoa. Valitin lääkärillekin siitä herkkujen ja limun himosta ja hän sanoi, että kannattaisi kokeilla hiilareiden lisäämistä. En silloin uskonut, koska karppaus vaikutti hyvältä. Kai se kroppa kuitenkin yritti kertoa jotain sillä hiilari- ja stimulanttihimollaan. Nyt kun saan tarpeeksi hiilareita muualta, on se herkku- ja kokishimo lähes kadonnut.

Enkä yritä tällä tekstillä paasata kasvissyönnin tai hiilareiden hyödyistä. Minullakin on kavereita, jotka voivat hyvin karppaamalla ja heille se jotenkin tuntuu sopivan. Mutta ei hiilareiden vähentäminen ole automaattisesti se autuaaksi tekevä asia, vaikka sitä täälläkin jatkuvasti toitotetaan. :)

Ap

Mitä karppausta se sellainen on, jossa vedetään limua ja karkkeja kaksin käsin? Ap jätti terveelliset hiilarit (kasvikset, täysjyvävilja) pois ja korvasi ne kaiken maailman sokereilla ja paskahiilareilla.

On hiilihydraatteja, ja on hiilihydraatteja. Valkoinen sokeri, valkoinen vehnä jne. ovat turhia ja epäterveellisiä. Täysjyväviljojen ja kasvisten hiilarit taas ovat hyviä hiilareita.

Katsokaapa maapallon väestöä, kyllä siellä (valkoinen) riisi on yksi niistä perusruoka-aineista, joka pitää miljardit ihmiset hengissä. Ja näyttäkää sivilisaatio, joka on selvinnyt ja kukoistanut ilman hiilareita.

Vierailija
25/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön harvardin ruokapyramidin mukaan. Juoksen myös nelisen puolimaratonia vuodessa ja liikun n. 4 krt viikossa http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate/

Vierailija
26/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä syön edelleenkin hiilareita. Marjat ja hedelmät kuuluvat ihan oleellisena osana ruokavaliooni. Jos jättäisin ne pois, mulla olisi takuulla makeannälkä. Olen kuitenkin jättänyt pois ruokavaliostani pastan, riisin ja perunan siltä osin kuin ne ovat aterialla lisukkeena. Ja korvannut ne kasviksilla. Sen sijaan, jos peruna, pasta tai riisi on keskeinen osa koko ateriaa (esim katkarapurisotto, tryffelipasta, uuniperuna), niin silloin käytän niitä.