Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syrjäkylillä asuvien valitus julkisesta liikenteestä

Vierailija
23.02.2016 |

Miksi syrjäkylillä asuvat valittavat siitä kun julkinen liikenne on huonoa ja kallista? Eikö ole itsestäänselvyys että pienissä paikoissa ei ole kannattavaa ylläpitää samanlaista julkista liikennettä kuin muualla? Onhan se ikävää jos esimerkiksi ainoa bussilinja lakkautetaan, mutta kannattaisiko tämäkin mahdollisuus ottaa muuatessa huomioon? Elämä on valintoja täynnä eikä kaikkea voi saada.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan valita.. mistä tuollaisia olet kuullut. Kylätaksi hakee vanhukset kaupoille ja apteekkiin omalta ovelta ja palauttaa samaan paikkaan, kantaa vielä kassinkin sisälle. Muut kulkevat omalla autolla. 

Minä ole julkisilla kulkenut sen jälkeen  kun yläasteen lopetin..enkä valita.

Vierailija
2/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse asua missään syrjäkylällä, niin julkinen liikenne on olematonta ja kallista. Useimmissa kaupungeissa kiertää ne pari dieselinhajuista vanhaa kotteroa eikä julkiseen liikenteeseen ole satsattu penniäkään ylimääräistä vuosikymmeniin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sapettaa. Pikku kuntamme liitettiin taannoin naapurikaupunkiin. Nyt jos haluaa mennä bussilla kyseisen kaupungin keskustaan lukioon (kuten lapsi suunnittelee) niin sinne menee tasan yksi pikkubussi aamuin illoin. Muuten pääsee kakski kertaa vaihtaen välillä 5km päässä pikavuoroon. Matkaa kuntamme keskustaan on 30km. Naapurikunnan lukioon on matkaa 5km mutta sinnekään ei järjestetä bussikuljetuksia kuten ennen kun pikkukylämme ihmiset kävivät siellä lukion (kuntayhteistyö). Ei tämä ole oikein.

Vierailija
4/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä valitin silloin, kun huomasin, että julkinen liikenne (käytännössä koulukyydit) eivät kuljekaan sitä kautta tai siihen aikaan, joka aikataulussa ilmoitetaan.

Vierailija
5/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tänään pilkattiin helsinkiläisiä, kun ihmeteltiin pienen omakotitalon kallista hintaa. Tässä on nyt vähän asian toista puolta.

Tyhmät maalaiset kun muuttaa pois palvelujen luota ja joutuu tuhlaamaan rahaa autoihinsa!

Vierailija
6/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suomalaiset eivät asu eivätkä edes voi asua pääkaupunkiseudulla. Kai heilläkin on oikeus edes joihinkin palveluihin kuten julkiseen liikenteeseen edes pari kertaa päivässä. Enkä nyt edes puhu mistään syrjäkylistä, vaan pienemmistä paikkakunnista, joista ei välttämättä ole mitään pääsyä ihmisten ilmoille julkisilla kulkuneuvoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan valita julkisesta liikenteestä pienemmillä paikkakunnilla, sehän on itsestäänselvyys että ei voi odottaa samanlaista julkista liikennettä kuin vaikka Helsingissä. Enemmänkin ärsyttää nämä stadisankarit, jotka valittavat yksityisautoilusta ja käskevät käyttää julkista liikennettä pienemmillä paikkakunnilla, kun heillä ei ole tietoakaan mitä se julkinen liikenne on muualla kuin Helsingissä tai suurimmissa kasvukeskuksissa.

Vierailija
8/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... mutta kannattaisiko tämäkin mahdollisuus ottaa muuatessa huomioon?

Vanhemmat eivät minulta paljoa kyselleet, kun me muutettiin + 100 000 asukkaan kaupungista alle 5 000 ihmisen paikkakunnalle. Bussit kulkevat kolmesti päivässä kaupunkiin ja kolmesti takaisin, lauantaina bussi menee kaupunkiin tyyliin klo.6 ja lähtee takaisin klo.10 ja muita busseja ei sitten lauantaina kuljekkaan. Sunnuntaina menee yksi vuoro kaupunkiin, mutta takaisin ei tule yhtäkään.

Lähimpään kauppaan on +30km ja sekin on sellainen pieni kämäinen. Kaupunkiin on +150km ja alaikäisenä en lain mukaan saa ajaa autoa ja edes mopokorttia ja mopoa eivät vanhemmat ole minulle hankkineet, joten kävelen tai pyöräilen, jos jonnekkin haluan.

Lähimmälle bussipysäkille on sellainen 20km. Sinne vanhemmat heittävät aamuisin ja hakevat koulun jälkeen, mutta muuten saan kävellä, tai pyöräillä.

Muutan täältä pois heti, kun ikä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sapettaa. Pikku kuntamme liitettiin taannoin naapurikaupunkiin. Nyt jos haluaa mennä bussilla kyseisen kaupungin keskustaan lukioon (kuten lapsi suunnittelee) niin sinne menee tasan yksi pikkubussi aamuin illoin. Muuten pääsee kakski kertaa vaihtaen välillä 5km päässä pikavuoroon. Matkaa kuntamme keskustaan on 30km. Naapurikunnan lukioon on matkaa 5km mutta sinnekään ei järjestetä bussikuljetuksia kuten ennen kun pikkukylämme ihmiset kävivät siellä lukion (kuntayhteistyö). Ei tämä ole oikein.

Kuten sanoin aloituksessa, elämä on valintoja täynnä. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa bussikuljetukset kun itse olette valinneet muuttaa pikkupaikkaan? Onhan tuo toki ikävää, en sitä kiellä.

Vierailija
10/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täälläkään valiteta ja ymmärretään hyvin että julkisen järjestäminen muutaman asiakkaan takia ei ole kannattavaa. Mutta se harmittaa, että autoilun kuluja nostetaan koko ajan, koska syrjäseuduilla yksityisautoilulle ei ole halvempaa tai ekologisempaa vaihtoehtoa. Joten ei auta kuin maksaa citypiiperöiden ekohörhöilyä.

Kaikki eivät voi asua kaupungeissa, ja osa on asunut maalla ikänsä, perinyt maata ja talon, jne. Ei niistä noin vaan eroon pääse, vaikkka kaupunkiin haluaisi muuttaa. Ei käy kaupaksi. Asua voi tietty missä vaan, mutta kiinteistön omistaminen esim. minulla maksaa jo sen tonnin vuoteen (kiinteistövero, vakuutus, tiemaksu, sähkön perusmaksut...)vaikken asuisi siellä päivääkään. Joten kaupunkikämppä tämän pakkokulun päälle ei olisi ainakaan säästöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syrjäkylillä asuvat valittavat siitä kun julkinen liikenne on huonoa ja kallista? Eikö ole itsestäänselvyys että pienissä paikoissa ei ole kannattavaa ylläpitää samanlaista julkista liikennettä kuin muualla? Onhan se ikävää jos esimerkiksi ainoa bussilinja lakkautetaan, mutta kannattaisiko tämäkin mahdollisuus ottaa muuatessa huomioon? Elämä on valintoja täynnä eikä kaikkea voi saada.

Millä lailla se on itsestään selvää? Esim. HSL tekee vuosittain n. 300 miljoonaa euroa tappiota, joka sitten katetaan kuntaosuuksilla. Kuntien valintoja nämä ovat, halutaanko joukkoliikenteeseen panostaa.

Vierailija
12/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... mutta kannattaisiko tämäkin mahdollisuus ottaa muuatessa huomioon?

Vanhemmat eivät minulta paljoa kyselleet, kun me muutettiin + 100 000 asukkaan kaupungista alle 5 000 ihmisen paikkakunnalle. Bussit kulkevat kolmesti päivässä kaupunkiin ja kolmesti takaisin, lauantaina bussi menee kaupunkiin tyyliin klo.6 ja lähtee takaisin klo.10 ja muita busseja ei sitten lauantaina kuljekkaan. Sunnuntaina menee yksi vuoro kaupunkiin, mutta takaisin ei tule yhtäkään.

Lähimpään kauppaan on +30km ja sekin on sellainen pieni kämäinen. Kaupunkiin on +150km ja alaikäisenä en lain mukaan saa ajaa autoa ja edes mopokorttia ja mopoa eivät vanhemmat ole minulle hankkineet, joten kävelen tai pyöräilen, jos jonnekkin haluan.

Lähimmälle bussipysäkille on sellainen 20km. Sinne vanhemmat heittävät aamuisin ja hakevat koulun jälkeen, mutta muuten saan kävellä, tai pyöräillä.

Muutan täältä pois heti, kun ikä riittää.

Tuo on erittäin ikävää ja ymmärrän itsekin pikkukylän kasvattina harmituksesi. Aloituksella kuitenkin viittasin lähinnä aikuisiin jotka ovat itse valintansa tehneet.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syrjäkylillä asuvat valittavat siitä kun julkinen liikenne on huonoa ja kallista? Eikö ole itsestäänselvyys että pienissä paikoissa ei ole kannattavaa ylläpitää samanlaista julkista liikennettä kuin muualla? Onhan se ikävää jos esimerkiksi ainoa bussilinja lakkautetaan, mutta kannattaisiko tämäkin mahdollisuus ottaa muuatessa huomioon? Elämä on valintoja täynnä eikä kaikkea voi saada.

Kuka valittaa? Asun pienessä kylässä jossa ei kulje kuin koulubussi kerran aamulla ja kerran iltapäivällä.  En ole koskaan valittanut julkisten puutetta. Olen ehkä mainunnut että julkisia ei kulje. Mutta mitä siten? Tiedetiin asia kun tänne muutettiin. On kaksi autoa ja kohta kolmas kun lapsi saa ajokortin.

Enkä valita kaupan, postin, pankin, kirjaston, koulun, terkkarin, katuvalojen yms. puutetta.

Vierailija
14/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sapettaa. Pikku kuntamme liitettiin taannoin naapurikaupunkiin. Nyt jos haluaa mennä bussilla kyseisen kaupungin keskustaan lukioon (kuten lapsi suunnittelee) niin sinne menee tasan yksi pikkubussi aamuin illoin. Muuten pääsee kakski kertaa vaihtaen välillä 5km päässä pikavuoroon. Matkaa kuntamme keskustaan on 30km. Naapurikunnan lukioon on matkaa 5km mutta sinnekään ei järjestetä bussikuljetuksia kuten ennen kun pikkukylämme ihmiset kävivät siellä lukion (kuntayhteistyö). Ei tämä ole oikein.

Kuten sanoin aloituksessa, elämä on valintoja täynnä. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa bussikuljetukset kun itse olette valinneet muuttaa pikkupaikkaan? Onhan tuo toki ikävää, en sitä kiellä.

Miten niin muuttaneet? 

Maalla on kyllä asuttu iät ajat, maailmaa ja sääntöjä vaan muutetaan ympäriltä isompien kasvukeskusten ehdoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihana iso 9000 neliön tontti järven rannalla omassa rauhassa. Naapurit eivät häiritse. Julkiset eivät kulje tästä ohi muuta kuin yksi yleinen bussilinja perjantai-iltana toiseen suuntaan ja sunnuntai-iltana toiseen suuntaan ja sen lisäksi lapset haetaan kouluun ja tuodaan kotiin pikkubussilla. Omalla autolla matkaa kauppaan 5km. En valita, itse olen tästä unelmoinut ja tämän saanut.

Ymmärrän kyllä niitä jotka valittavat. Esimerkiksi mummollani ei ole ajokorttia. Ajokortillinen vaarini kuoli 2v sitten. Kyläkauppaan matkaa 1 km, jonka hän on kulkenut rollaattorilla. Nyt kyläkauppa lopetti ja julkiset eivät kulje lainkaan mummoni asuinpaikan ohi. Rollaattorilla on vähän pitkä matka seuraavaan kauppaan, joka sijaitsee 9 km päässä. Auttaisin itse, mutta asun 80 km päässä, joten vähän hankala käyttää mummoa jatkuvasti asioilla. Kerran viikossa siellä on järjestetty joku tilauskyyti kylän vanhuksille, mutta se kiertää kaikki mahdolliset paikat (sairaala, terveyskeskus, apteekki, pari kauppaa jne.) joten kyyti lähtee aamulla klo 8 ja palaa illalla klo 18. Vanhuksille vähän pitkä aika istua bussissa. Eikä kaikille ole varaa syödä ja kaffitella kylillä pitkän pv aikana.

Vierailija
16/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syrjäkylillä asuvat valittavat siitä kun julkinen liikenne on huonoa ja kallista? Eikö ole itsestäänselvyys että pienissä paikoissa ei ole kannattavaa ylläpitää samanlaista julkista liikennettä kuin muualla? Onhan se ikävää jos esimerkiksi ainoa bussilinja lakkautetaan, mutta kannattaisiko tämäkin mahdollisuus ottaa muuatessa huomioon? Elämä on valintoja täynnä eikä kaikkea voi saada.

Jokaisella pitää olla oikeus asua missä haluaa ja on yhteiskunnan velvollisuus järjestää yleiset kulkuyhteydet joka paikasta. Sitä varten me maksetaan veroja tähän yhteiskuntaan. Yhteiskunnan tulee pitää verovaroin tiet hyvässä kunnossa ja kuuluisi kyllä järjestää myös julkinen toimiva liikenne. Olen sitä mieltä ( vaikka ei tähän kuulukkaan) että pitäisi olla tievero jotta saataisiin tiet kuntoon. On ihan väärin että sellaiseten ihmisten verovaroja käytetään teidän ylläpitoon jotka ei niitä koskaan käytä. Myös ulkomaalaisten rekka- ja henkilöautoilu pitää laittaa tieveron alle. Näin on Norjassa ja toimii hyvin. Se maksaa joka käyttää niin kauan että kyseinen tien-, sillan- tai tunnelin pätkä on maksettu.

Vierailija
17/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sapettaa. Pikku kuntamme liitettiin taannoin naapurikaupunkiin. Nyt jos haluaa mennä bussilla kyseisen kaupungin keskustaan lukioon (kuten lapsi suunnittelee) niin sinne menee tasan yksi pikkubussi aamuin illoin. Muuten pääsee kakski kertaa vaihtaen välillä 5km päässä pikavuoroon. Matkaa kuntamme keskustaan on 30km. Naapurikunnan lukioon on matkaa 5km mutta sinnekään ei järjestetä bussikuljetuksia kuten ennen kun pikkukylämme ihmiset kävivät siellä lukion (kuntayhteistyö). Ei tämä ole oikein.

Kuten sanoin aloituksessa, elämä on valintoja täynnä. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa bussikuljetukset kun itse olette valinneet muuttaa pikkupaikkaan? Onhan tuo toki ikävää, en sitä kiellä.

Kuka täällä on muuttanut mihinkään pikkupaikkaan? Yleensä siellä he ovat asuneet koko elämänsä ja syntyneetkin siellä. Saako he nyt paremman julkisen liikenteen, kun eivät ole sinne erikseen muuttaneet?

Vierailija
18/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä kuullut ett kukaan valittaisi syrjäkylien julkisesta liikenteestä tai edes olettaisi sellaista. Mutta pienempien kaupunkien (koko luokkaa Rovaniemi ja Hämeenlinna) jullkisesta liikenteestä olen kuullut valitettavan ja ihan aiheesta. Tarjonta on olematonta ja se vähänkin kallista.

Vierailija
19/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän syrjäkylillä asuvia sapettaa, kun autoilusta tehdään koko ajan kalliimpaa vedoten yksityisautoilun saastuttavuuteen ja sitten sanotaan, että voihan sitä käyttää julkisia. No ei voi, kun niitä ei ole!

Vierailija
20/32 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valita, kuljen omalla autolla, ymmärrän kyllä niitä ketkä valittavat sillä täältä on lopetettu viimeisen 10 vuoden aikana lähes kaikki palvelut pientä kyläkauppaa lukuunottamatta. Eli ihmiset jotka ennen pärjäsivät hyvin ilman omaa autoa joutuvat nyt käyttämään olemattomia julkisia tai menemään taksilla. Täältä on lähtenyt mm. Neuvola, pankki, posti, automaatti ja kahvila.