Apua, miten irti tästä "nälästä"!
Lyhyestä virsi kaunis. Koko kehoni toiminnot on mennyt ilmeisesti ihan sekaisin kun yli kuukausi sitten aloitin uuden, fyysisesti hyvinkin rankan, lajin. Treenaan 3krt viikossa. 2krt tätä uutta lajia ja 1krs käyn tanssitunnilla.
Nyt mua syötättää ihan jatkuvasti! Eikä kyse voi olla edes nälästä sillä esim liha-aterian jälkeen (broilerin fileepihvi, kasviksina paistettua sipulia, porkkanaa ja purjoa ja noin dl riisiä) on pakko saada jotakin lisää. No esimerkissä meni sitten banaani, vartin päästä 2 taatelia, vartin päästä porkkana. On ihan järjetöntä miten haluaisin koko ajan syödä!
Viikonloppuna rankan työviikon kunniaksi annoin periksi ja hain tiskiltä thairuokaa. Söin/ahmin sen lisäksi pikkupussin cheese ballseja, levyn fazerin pähkinä-rusina suklaata ja pussillisen rotan rykäisyjä. Eikä tehnyt edes tiukkaa!! Joinain treenien jälkeisinä aamuina olo niin hutera että oon mennyt töihin kaupan kautta ja ostanut suklaapatukan. Ja syönyt lounaaksi hampurilaisaterian. Mä lihon väistämättä pallukaksi jos tää ei mene ohi.Oudosti kylläkin vkl herkuttelut ei nostanut naamalle edes nesteturvotusta saati finnejä niinkuin yleensä.
Armottoman syömisvimman lisäksi mun vuosikausia 27pv pysynyt kierto floppas totaalisesti ja päästi menkat alkamaan viikon liian ajoissa. Lihakset on kokoajan jumissa hartioista. Oon joka vkl käyny hieronnassa mutta ne ei saa kaikkia lihaksia auki.
Onko kellään nyt mitään ehdotusta miten mun pitäs toimia normalisoidakseni tilanne?
Kommentit (26)
Opettele sietämään nälkää. Aamulla syöt kunnon aamiaisen, etkä mitään suklaapatukkaa.
Pidän lajista ja antaa minulle sen jälkieuforian joten lopettaminen ei tule kyseeseen ennenkuin paikat murtuu ja nivelet hajoo.
Sun kilpirauhanen on ottanut lisäkierroksia. Liikuntahan lisää sen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettele sietämään nälkää. Aamulla syöt kunnon aamiaisen, etkä mitään suklaapatukkaa.
Kuinka tuhti sen aamiaisen oikein oltava? Nyt menee kourallinen pähkinöitä, omena, paksu smoothie tai kreikkalaista gogurttia marjoilla. Puuroja en voi syödä sillä vatsa reagoi savuttelulla.
Vierailija kirjoitti:
Sun kilpirauhanen on ottanut lisäkierroksia. Liikuntahan lisää sen toimintaa.
Aha, täytyy tutkia asiaa. Kai se tasapainottuu ajan kanssa?
Syötkö kunnon aamiaisen mikä sisältää sopivasti proteiinia, hiilihydraatteja ja hyviä rasvoja? Nautitko treenien jälkeen laadukkaan palautusjuoman? Ei mitään sokeriliemijuomia mitä on kauppojen hyllyt pullollaan vaan esim. Skipin palautusjuoma on laadukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tuhti sen aamiaisen oikein oltava? Nyt menee kourallinen pähkinöitä, omena, paksu smoothie tai kreikkalaista gogurttia marjoilla. Puuroja en voi syödä sillä vatsa reagoi savuttelulla.
Pystytkö syömään kananmunaa? Rahkaa, raejuustoa? Chiasiemeniä?
Ja kannattaa lähteä valmentajalta kyselemään vinkkejä.
Oletko laskenut paljonko kulutat kaloreita päivätasolla, ja treenipäivinä? Urheilijana on hyvä muistaa, että ruokaa täytyykin syödä, jos on monta rankkaa treeniä viikossa, etenkin jos haluaa että tulostaso nousee. Et myöskään mainitse onko päiväsi vaikka töiden puolesta kuinka aktiviisia, tuleeko paljon kävelyä jne.
Sinuna menisin sulamo.fi ja laskisin paljonko kulutuksesi on. Urheilijan on hyvä saada Proteiinia 2g per rasvaton painokilo, rasvaa about 1g rasvaa per painokilo ja loput hiilihydraattia.
Siitä alkuun.
1 dl riisiä ja yksi pihvi? 2 taatelia? porkkana? Eihän tuolla elä. Jos treenaat lujaa, tarvit enemmän proteiinia. Palautusjuoma treenin jälkeen ja sit kunnon ruoka. Ihan normaalia että on nälkä kun aloittaa uden kuluttavan lajin. Syöt sen verran kun tuntuu mut muista se proteiini/palautusjuoma treenin jälkeen, se auttaa lihaksia palautumaan. Nälkä on kehon tapa sanoa että tarvit lisää energiaa. Nälkä kyl tasoittuu jonkin verran ajan kanssa mutta mielestäni syöt todella vähän (kunnon aterioita) jos trenaat lujaa. Jätä ne mässyt ja roskaruoka pois.
Ei ole ylikuntoa trust me. Oon lopun ajan sohvaperuna. -ap
Pidin Rotan rykäisyjä -kommentista. :D
Enemmän proteiinia ja säännölliset ateriat. Älä syö koko ajan, vaan pidä vaikka kolmen tunnin tauko aterioiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
1 dl riisiä ja yksi pihvi? 2 taatelia? porkkana? Eihän tuolla elä. Jos treenaat lujaa, tarvit enemmän proteiinia. Palautusjuoma treenin jälkeen ja sit kunnon ruoka. Ihan normaalia että on nälkä kun aloittaa uden kuluttavan lajin. Syöt sen verran kun tuntuu mut muista se proteiini/palautusjuoma treenin jälkeen, se auttaa lihaksia palautumaan. Nälkä on kehon tapa sanoa että tarvit lisää energiaa. Nälkä kyl tasoittuu jonkin verran ajan kanssa mutta mielestäni syöt todella vähän (kunnon aterioita) jos trenaat lujaa. Jätä ne mässyt ja roskaruoka pois.
Olen vähän hämmentynyt nyt sen suhteen kuinka paljon enemmän mun olis nyt syötävä jos harrastan vain 2h viikossa enemmän liikuntaa (vaikkakin rankahkoa. Kyse on nyt siis taistelulajista eikä bodauksesta). Olen herkkä lihomaan ilman liikuntaa jopa terveelliselläkin ruokavaliolla ja olen lyhyt 157cm. Mun perusaineenvaihdunta koon perusteella kuluttaa jotain...mitä?...1200-1400kcal. Miten nää voi olla niin monimutkaisia nämä ravitsemusasiat. Argh...
Kuulostaa että syöt aika vähän aterioilla ja ylipäätään. Tuplaa vaikka ruuan määrä lounaalla tai päivällisellä ja hiilaria saat kyllä syödä aterialla paljon reilummin kuin desin verran riisiä, varsinkin treenin jälkeen. Ja joku "2 taatelia ja porkkana" ei ole kyllä mitään. Oot tainnut tottua syömään päivässä tyyliin salaatin ja omenan ja rahkan, ja nyt kun oot lisännyt treenien myötä päivään (vaan) lämpimän aterian ja ihmettelet miksi on jatkuva nälkä. Muutenkin kuulostaa kummalliselta noi sun ateriat, suklaapatukka ja heseateria.
Vierailija kirjoitti:
Oletko laskenut paljonko kulutat kaloreita päivätasolla, ja treenipäivinä? Urheilijana on hyvä muistaa, että ruokaa täytyykin syödä, jos on monta rankkaa treeniä viikossa, etenkin jos haluaa että tulostaso nousee. Et myöskään mainitse onko päiväsi vaikka töiden puolesta kuinka aktiviisia, tuleeko paljon kävelyä jne.
Sinuna menisin sulamo.fi ja laskisin paljonko kulutuksesi on. Urheilijan on hyvä saada Proteiinia 2g per rasvaton painokilo, rasvaa about 1g rasvaa per painokilo ja loput hiilihydraattia.
Siitä alkuun.
Kiitos kiitos kiitos. Tutustun linkkiisi. En taida tietää muunlaisesta valiosta kuin laihduttavasta ja ylläpitävästä. Teen toimistotyötä. En liiku juurikaan muutoin mutta seison välillä kun on sähköpöytä. Kun en oo töissä tai liikkumassa, hoidan kotia tai loikoilen sohvalla. Enimmäkseen sohvailen Netflixin ääressä. En pidä itseäni urheilijana, harrastukseni luonteeseen vaan kuuluu kuntoa kohottavat osuudet jotka rankkoja ja tekniikkaosiot.
Sinä sentään treenaat. Minulla on jatkuva nälkä vaikka olen täysi soffaperuna...vain hyötyliikuntaa.
Ja voin syödä miten paljon vaan ilman normaalia kylläisyyden tunnetta. Toki lopuksi tulee ähky olo ja väsymys iskee mutta silti pää vetäisi vielä lisää herkkuja ja ruokaa.
Olen aina syönyt paljon mutta nuorena olin silti hoikka. Aloin lihomaan vasta 2.lapsen jälkeen n.35 vuotiaana.
Lopeta se treenaaminen ja ala vaikka käveleskellä iltoisin hissukseen.