Miten eroon kiltteydestä?
Olen usein liian myöntyväinen asioihin toisten mieliksi mitä en oikeasti haluaisi tehdä ja en osaa sanoa asioissa vastaan. Miten te olette oppineet olemaan itsekkäitä ja sanomaan ei?
Kommentit (9)
Mä opettelin aloittamalla sanomaan kaikkeen ei. Vaikka jokin asia olisi mulle sopinutkin, sanoin silti ei.
Harjoittelemalla.
- Hei, voitko töiden jälkeen tulla katsomaan meidän pikku Matiasta, kun lähtisin elokuviin uuden ihastuksen kanssa?
- En.
- Mut hei ihan oikeesti nyt, mä tarvin sua.
- Ei käy. Hei hei.
- ???
^^^ näin mä se opin. Useita toistoja vaan, kyllä se siitä.
En oikeastaan tiedä, jossain vaiheessa huomasin vaan pystyväni pitämään puoleni paremmin ja siitä seurasi onnistumisen elämys toisensa jälkeen, koska pystyin vihdoin tekemään kuten itse haluan :D muistaakseni kaikkien miellyttäminen oli vaan tosi vaikeaa ja vaivalloista ja tunsin oloni helpottuneeksi aina, kun osasin pitää puoleni. Aloitin tunnistamalla ongelman ja pohdin mistä se voisi johtua, ja sen jälkeen harjoittelin käytännössä (en hakenut alaikäisille kaljaa vaikka kinusivat pitkään, en jutellut epämiellyttävälle ulkomaalaiselle miehelle jne.). Sitten se homma alkoi vaan helpottaa, ja nykyään tunnen itseni paljon onnistuneemmaksi ja itsevarmemmaksi, koska en alistu kynnysmatoksi :) siitä tulee positiivinen "noidankehä" ja nykyään luen itsevarmuuden ja sen, että osaan pitää puoleni, osaksi persoonaani.
Kyllä se elämä lopulta opettaa, kun tuska ja ahdistus kynnysmattona toimimisesta käy ihan liian raskaaksi kestää. Silloin sitä sanoo kyllä sen EIn yllättävälläkin raivolla, ja sen jälkeen kun on alkuun päässyt, voi harjoitella lisää.
Kiltteys on hyvä asia, ei siitä tarvitse päästä eroon. Tuhmako sitten pitäisi olla?
Jos joku käyttää kiltteyttäsi hyväksi, niin hän ei arvosta sinua ja ominaisuuksiasi. Miksi haluaisit olla sellaisen ihmisen seurassa, joka ei arvosta sinua? Kasvata etäisyyttä.
Voit harjoitella ilkeilyä turvallisesti täällä av:lla.
Kun kerran teet sen, eli suutut kun sua kohdellaan väärin tai kieltäydyt kun et halua, on olo niin voimakas ja hyvä, että haluat jatkaa. Kokeile!
Ei sinusta ole siihen. Podet kieltäytymisen jälkeen omatunnon tuskia ja jatkossa annat ihmisten käyttää itseasi röyhkeämmin hyväksi. Hyväksy kohtalosi ja alistu.