Pohjalliset vei kivut
Minulla on jo pitkään ollut jalkavaivoja. Olen käynyt lääkäreillä, he määräävät buranaa ja cortisonipistoksia sekä fysioterapeutille.
No tämä taas määrää jumppaa. Ei mitään apua buranasta eikä jumpasta, kuin hetkeksi.
Selasin nettiä ja vastaan tuli tukipohjalliset.
Kävin teetättämässä itselleni ja voi taivas, kaikki kivut jaloista on kaikonneet.
Kun olisin tajunnut jo vuosia sitten. Miksi yksikään lääkäri ei puhu näistä, mittojen mukaan tehdyistä pohjallisista? Ne tuo minulle avun heti.
Kommentit (31)
"Meillä on mielehllä kamalat lättäjalat." Mitä ihmellistä tuossa ilmaisussa on? "Meillä on pojalla kamalat lättäjalat" tai "Meidän pojalla on kamalat lättäjalat". Ihan tavallista kieltä.
Mutta noista lättäjaloista ja tukipohjallisista. Ei se ihan niin yksinkertaista ole, että kengästä vain pohjallinen pois. Eihän nyt esim. miesten kunnollisissa nauha- tai pukukengissä ole mitään irtopohjaa. Ja uskokaa tai älkää, on niitä lättäjalkoja myös miehissä, joilla työssä on aina puku päällä ja nauhakengät jalassa!
Minulle oli pojallisista suuri apu kun sääressä oli rasitusvamma. Poljin vain jalan massaan ja pohjalliset tulivat seuraavana päivänä. Viikon sisällä jalka rupesi paranemaan kun itsekseen. Maksoi silloin n. alle 100€. Nythän ne maksavat tuplasti enemmän.
Mutta aikaa parikymmentä vuotta. Ei niitä pohjallisia teetetä kun n. 20v välein. En Minä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli pojallisista suuri apu kun sääressä oli rasitusvamma. Poljin vain jalan massaan ja pohjalliset tulivat seuraavana päivänä. Viikon sisällä jalka rupesi paranemaan kun itsekseen. Maksoi silloin n. alle 100€. Nythän ne maksavat tuplasti enemmän.
Mutta aikaa parikymmentä vuotta. Ei niitä pohjallisia teetetä kun n. 20v välein. En Minä ainakaan.
Öh, no ei ne nyt sentään vuosikausia kestä, saati kymmeniä vuosia. Sama kuin käyttäisit samoja kenkiä 20 v. Hygieniakin vaatii niitä vaihtamaan.
Eikä niitä mistään netistä voi tilata, jos kunnolliset haluaa. Ne todellakin tehdään mittojen mukaan. Minä kävin koko kevään kontrolleissa jalkaterapeutin luona, ja yleensä joka kerta joko lisättiin tai vähennettiin jostain kohtaa, kunnes ne nyt tuntuvat todella mukavilta ja sopivilta.
Ja joku sanoi, ettei kengän numeroa tarvitse kasvattaa - silloin on kyllä kyse aika miedosta vaivasta. Minulla on niin voimakas tuki jalan kaaren alla, että mikään avokas tai muu normaali kenkä ei käy, kantapää nousee pois. Lisäksi varpaiden ja päkiän välissä ja toisessa myös päkiän alla. Ainoa mahdollinen on nauhakenkä, jossa vielä korkea kantapää. Ja vaikka kuinka ottaa kengän oman pohjallisen pois. Puolikkaat tukipohjalliset vielä käy talvisaappaisiin jne.
Mutta käytän pääosin tukipohjallisia lenkkareissa, golf-kengissä ja tukevissa nauhakengissä. Sitten voi vähän irroitella tanssikengissä silloin tällöin (ja kärsiä seuraavana päivänä).
Jos on paha latuskajalka, niin voi hakea suoraan XXL:stä 52bones-merkkisten pohjallisten high-version. Niitä on kolmea eri holvikorkeutta, ja tossa high:ssa on todella jyrkästi nouseva pronaatiotuki. Ne voi saksilla leikata oikeankokoisiksi. Ovat myös tukevat, eivätkä lässähdä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain avun näistä, kolmas pari menossa: https://www.feetlet.fi/tuote/viva-nahkainen-tukipohjallinen
Haa, kiitos linkistä! Jospas nyt löytäisin apuja omille jaloilleni (antilättäjalka eli hyvin korkea holvikaari). Normaalit tukipohjalliset on yhtä tyhjän kanssa, koska semmoisillakin oma jalkapohja seilaa ilmassa, mutta tuolta näemmä löytyy pohjalliset "erittäin korkealle" holvikaarelle. :-)
Oletteko ikinä kuulleet jalkaterapeutista? Alaraajojen ammattilainen joka osaa valmistaa pohjallisia ja tehdä tarvittavat pohjalliset.
Minä teetätinparilla sadalla pohjalliset. Eivät tuoneet apua, tosi kovat., tykkäsin enemmän prisman geelipohjallisista. Nyt tilasin netistä jotkut halpispohjalliset tähän vaivaan, katsotaan:)))
Välttäkää Norelie yritystä ostaessanne mitää tukia tai apuvälineitä. Asiakaspalautus ei toimi ja eivät vastaa tiedusteluihin. Yrityksellä ei y-tunnusta, oikeaa osoitetta tai puhelinnumeroa mihin vastataan.
aika tyhmää maksaa liikaa kirjoitti:
Schollin active gel-pohjallisia saa toki stokkaltakin, ihan vähän yli 20e suositushinta. Tai sitten ostaa ebaysta, postikuluineen noin 5 euroa.
Minulle fysioterapeutti suositteli ottamaan käyttöön pohjalliset heti. Näytti esimerkkejä sopivista malleista ja toisaalta huonoista. Missä kohdassa pitää olla tukea ja mistä ei saa olla liian jäykkä. Geeli-pohjallisista sanoi, ettei missään nimessä sellaisia, niistä ei minun vaivaani ole mitään apua, ne eivät tue mitään. Ja ohjeeksi, että myöhemmin saattaa olla syytä hankkia ne tilauksesta tehdyt tukipohjalliset. Se paras malli oli vaan poistumassa kokonaan, satuin löytämään poistomyynnistä.
Mä kysyin apua Www.avunhuuto.fi ja sain ainakin hyviä vastauksia. Sieltä voi siis maksutta löytää terveysalanalan ammatillisen mihin vaan vaivaan. Vissiin aika uus palvelu kun ei ollut mun alueella vielä hoitajaa mutta palvelu toimii hyvin.
Mies osteopaatille. Minulla oli myös lättäjalat.
Karmeita kiputiloja lonkissa. Kävin kahdesti osteopaatilla ja sinne jäi lättäjalat. Nyt liikunta, venyttely, ravinto, riittävästi vettä ja lonkat eivät vaivaa :)