MITEN SAAN RAHAT RIITTÄMÄÄN? AUTTAKAA!
Haluaisin jäädä kotiäidiksi, mutta miten ihmeessä pärjäisimme mieheni palkalla 1200 ja lapsilisillä 210 kuukaudessa? Onko se mahdollista nelihenkiselle perheelle ja asuntolainaiselle sellaiselle? Mistä tingitte?
Teen osa-aikatyötä, mutta palkka on hyvä. Alan olla vaan niin lopen väsynyt työn koviin vaatimuksiin, etten meinaa jaksaa. Haluaisin olla enemmän lasteni kanssa nyt kun ovat vielä pieniä 7v. ja 4v. Olin molempien aikana koko hoitovapaan kotona. Ja haluaisin jatkaa kotiäitinä oloa. Onko se rahallisesti mahdollista? Tulomme putoisivat puolella. Kertokaa mikä raha riittää elämiseen.
Kommentit (3)
ei kai ole muuta vaihtoehtoa tienaamiseen. Yhdestäkin lapsesta saa jo käteen pari sataa kuukaudessa, onhan se vähän eteenpäin...
Tässä muutama vaihtoehto:
- Ottaa asuntolaina pelkille koroille. Maksimi aika taitaa olla 2v. Itse pidimme lainaa pelkillä koroilla 1v ajan kun opiskelimme yhtäaikaa.
eihän se laina silloin lyhene, mutta mahdollisti tuollaisen poikkeuksellisen vähätuloisen kauden.
- Hakea asumistukea. Me ainakin saimme sitä opiskeluajaltamme. Omistusasunnossa siihen huomioitiin osa koroista, sähkölasku (meillä suora sähkölämmitys), vesimaksut ja yhtiövastike.
- Olisiko sinulla mahdollisuus tehdä keikkaa vaikka viikonloppuisin, jos mies on silloin kotona. Itse tein keikkaa miehen kanssa koko opiskelujen ajan muutaman päivän kuussa kumpikin (yhteensä noin 2-5 päivää kuussa). Oli kuitenkin noin 300e kuukaudessa lisärahaa ja sillä rahalla jo syötiin kuukausi. Sunnuntaitöistä maksettiin ihan hyvin ja niistä jäi käteenkin iso osa pienen veroprosentin takia.
- Niinkuin joku ehdotti muutama hoitolapsi voisi olla hyvä. Esim itse kysyin jo kaveria tyttären iltapäivähoitajaksi ekalle luokalle. Silloin sinulla olisi aamupäivät vapaata omien kanssa ja iltapäivällä hoitolapsi. Minä ja luulen että moni muukin maksaisi mielellään lapsen turvallisesti iltapäivästä.
- Kannattaa tosiaan miettiä mikä on tärkeää. Itse esim lopetin kaikki lehtitilaukset ja lasten kirja- ja videokerhot. Niihin oli huomaamatta mennyt iso rahasumma jopa kuukaudessa.
Samoin ruuassa voi säästää paljon, jos kerkiää itse tekemään kaiken alusta loppuun.
Vaatekustannukset on suuret ja niissäkin voi kierrättämällä säästää ison summan. Kotiäitinä olisi ehkä enemmän aikaa etsiä tarjouksia ja kiertää kirppareita.
Kilpailuta vakuutukset ym. Meille sekin toi ison säästön ja huomattiin samalla maksavamme päällekäisiä vakuutuksia, tarkastuksella vakuutussummat laski huomattavasti.
Meillä pelkkiin velkoihin (asunto+opinto) menee n 1000 euroa kuussa, ja lisäksi n 100 euroa / vk jo ruokaan. Ja lisäksi puhelin, sähkö, vesilaskut, paikallisverot ym..
Sinun kannattaisi ihan ensiksi ottaa kynä ja paperia esille, ja listata kaikki oman perheesi " vakio" menot (mm nuo yllä mainitut), jotta saat jo jonkinlaisen idean siitä, että paljonko rahaa sitten jäisi yli, jos jäisi ollenkaan.
Oletko muuten harkinnut, että voisit ryhtyä kotipäivähoitajaksi?? Saisitte hieman lisää tuon miehen palkkapussin lisäksi, ja saisit kumminkin olla kotona.