Työnteko työttömänä. Voiko joku selittää tuosta systeeistä hieman?
Eli eikö niin, että nykyään työtön saa tienata 300 euroa ilman että työttömyyskorvauksesta lähtee mitään?
Entäs jos tienaa enemmän kuin 300 euroa? Lähteekö sitten koko työttömyyskorvaus vai vain osa siitä? Miten se lasketaan?
Kommentit (22)
mutta siis tärkein pointti on nyt se, että lähteekö koko etuus jos tienaan sen yli 300 euroa kuussa? Mietin, kannattaako minun ottaa yhtä työtä vastaan.
300 euroa saa tienata ilman että työttömyyskorvaus pienenee. Sen jälkeen jokainen tienattu euro pienentää työttömyyspäivärahaa 50 sentillä. Jos siis esim. saat palkkaa kuukaudessa 400 euroa, niin työttömyyspäivärahasta leikataan 50 euroa. Itse olen työtön, ja teen myös satunnaisia työkeikkoja vuokratyöfirman kautta ja homma toimii.
Ok. Eli ymmärsinkö oikein?
Tienaan kuussa 600 euroa.
työttömyyskorvauksesta vähennetään tämän seurauksena 150 euroa?
ap
..eli toisin sanoen kannattaa tehdä töitä! :D
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
_aina_ kannattaa ja pitääkin tehdä töitä ......
Mikä tuohon 300 euroon vaikuttaa? Itse omistan metsää, josta lasketaan tuloa jotain 100 euroa. Työmarkkinatukeen tämä ei vaikuta, mutta asumistukeen on vaikuttanut, kun ennen asuin vuokralla.
Kyllä. Muista myös että kopiot palkkatodistuksista pitää toimittaa kelalle, kun palautat työttömyyspäivärahahakemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hurraa puhelinmyyjille!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Muista myös että kopiot palkkatodistuksista pitää toimittaa kelalle, kun palautat työttömyyspäivärahahakemuksen.
entä jos ei ole saanut niitä vielä silloin? voiko ne toimittaa jälkikäteen tai voiko ne edes toimittaa jälkikäteen?
Lue tämä. Näin voi käydä Suomessa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
entä jos ei ole saanut niitä vielä silloin? voiko ne toimittaa jälkikäteen tai voiko ne edes toimittaa jälkikäteen?
Tietysti toimitat jälkikäteen koska korvausta et saa ennen kuin olet ne paperit toimittanut. Eli soviteltuapv rahaa ei makseta heti vaan vasta kun kaikki tarvittavat liitteet on toimitettu....
Vierailija kirjoitti:
Lue tämä. Näin voi käydä Suomessa:
siis apua. mitä tämä käytännössä meinaa?
Mitä toi ilta-sanomien juttu tarkoittaa? Miten tuota lakia voi soveltaa? Siis että menettää kaiken korvauksesta jos tienaa muutaman sentin yli 300 euroa? hähä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
haha, hauska vitsi.
Suomi ei todellakaan ole mikään työntekoon motivoiva valtio.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuohon 300 euroon vaikuttaa? Itse omistan metsää, josta lasketaan tuloa jotain 100 euroa. Työmarkkinatukeen tämä ei vaikuta, mutta asumistukeen on vaikuttanut, kun ennen asuin vuokralla.
Toinen pienmetsänomistaja täällä? Onko tietoo?
Vierailija kirjoitti:
Mitä toi ilta-sanomien juttu tarkoittaa? Miten tuota lakia voi soveltaa? Siis että menettää kaiken korvauksesta jos tienaa muutaman sentin yli 300 euroa? hähä?
Syynä on työttömyysturvalaki, jonka mukaan päivärahan ja tilapäisansioiden yhteismäärä voi olla enintään työttömyyttä edeltävän palkan suuruinen, eli tässä tapauksessa 992 euroa. Tämä sääntö otetaan huomioon välittömästi, jos 300 euroa ylittyy.
Ja eihän tuossakaan keississä työtön kaikkia korvauksia menettänyt, suuren osan kuitenkin...
Minä putosin kelan kassalle ja sen jälkeen pääsin osa-aikatyöhön. Palkka on 1600 euroa ja saan reilun satasen käteen soviteltua päivärahaa. Entä kun työssäoloehto täyttyy, niin haenko sitten liitosta soviteltua vai edelleen kelalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä on työttömyysturvalaki, jonka mukaan päivärahan ja tilapäisansioiden yhteismäärä voi olla enintään työttömyyttä edeltävän palkan suuruinen, eli tässä tapauksessa 992 euroa. Tämä sääntö otetaan huomioon välittömästi, jos 300 euroa ylittyy.
Ja eihän tuossakaan keississä työtön kaikkia korvauksia menettänyt, suuren osan kuitenkin...
Miten se minuun vaikuttaa kun olin ennen työttömyysaikaa opiskelja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se minuun vaikuttaa kun olin ennen työttömyysaikaa opiskelja?
Enpä tiedä, tuo työttömyysturva-laki lainaus oli jutusta...
Kelaan/kassaan yhteyttä ottamalla, mieluiten kirjallisesti, selviää parhaiten...
kela tai kassa laskee ja saat soviteltua etuutta