Oletko lukenut Sofian maailman?
Onko se sopiva kovin nuorelle? 10-vuotiaani oli lainannut sen kirjastosta, mutta en tiedä onko se vielä liian raskas hänelle? Filosofista pohdintaa, jota koulussakin aletaan opettaa vasta lukiossa. Pelkään, että hän alkaa pohtimaan aikuisten asioita liian varhain.
Kommentit (43)
Luin kys. kirjan 5 vuotiaana ja meillä annetaan vapaasti lasten lukea mitä kirjallisuutta tahansa.
Tän täytyy olla provo. Ei kai kukaan oikeasti takavarikoi nuorten romaania?
Nietzschestä on kirjassa n. 1,5 sivun pätkä. Aika vaaraton vielä.
Ymmärrän aloittajaa paremmin jos hän edustaa erittäin kristillistä ajatusmaailmaa itse, jolloin tietenkin uskonnollisuuden kyseenalaistaminen tuntunee todella pelottavalta ajatukselta.
Sofian maailma ei ole mikään Hitlerin Mein Kampf. Kyllä sen voi vähän nuorempikin lukea. Meillä oli yläasteen kirjastossa Dostojevskin Rikos ja rangaistus, jonka sitten joskus 14-vuotiaana luin. En ole vielä viisitoista vuotta myöhemminkään käynnyt iskemässä mummoja kirveellä päähän ja kuvitellut, että minulla on oikeus tappaa huonompia ihmisiä.
Mielestäni kirjan takavarikoiminen on muutenkin huono idea. Se antaa kuvan, että kirjat olisivat vaarallisia. Sitä paitsi lapsihan voi vain mennä kirjastoon lukemaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tän täytyy olla provo. Ei kai kukaan oikeasti takavarikoi nuorten romaania?
No saattaahan AP olla vaikka harras uskovainen. "Sofian maailmassa" olla nimittäin myös uskontokriittisiä, vaikka aika vahvasti se kristinusko sieltä läpi tulee. Gaarderhan on itse uskonnonopettaja ja kristitty.
Kenellä on aikaa enää lukea tylsiä kirjoja? Hyvä, että otit pois. Tekeepähän jotain järkevämpää.
Kyllä olen. Palstapsykon kirjahyllystä löytyy kyseisen teoksen lisäksi myös Nietzschen homokirja. Sivistyneitä valintoja siis :)
Mutta en usko, että tyttäresi saa kirjasta kovinkaan paljon irti vielä tuossa iässä. Se on erittäin suositeltavaa luettavaa, mutta on harmi, jos tyttäresi pitää sitä nyt kuolettavan tylsänä, eikä tule palanneeksi siihen enää vanhempana. Ehkä voisit kertoa hänelle tämän? Jos pitää nyt tylsänä, niin kannattaa palata kirjan pariin ehkä 5-10 vuoden kuluttua.
Palstapsyko kirjoitti:
Kyllä olen. Palstapsykon kirjahyllystä löytyy kyseisen teoksen lisäksi myös Nietzschen homokirja. Sivistyneitä valintoja siis :)
Mutta en usko, että tyttäresi saa kirjasta kovinkaan paljon irti vielä tuossa iässä. Se on erittäin suositeltavaa luettavaa, mutta on harmi, jos tyttäresi pitää sitä nyt kuolettavan tylsänä, eikä tule palanneeksi siihen enää vanhempana. Ehkä voisit kertoa hänelle tämän? Jos pitää nyt tylsänä, niin kannattaa palata kirjan pariin ehkä 5-10 vuoden kuluttua.
Poika kyseessä, eikä tytär. En anna lukea vielä ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Palstapsyko kirjoitti:
Mikset? Lue nyt itse ensin se kirja ja tee päätös vasta sitten.
Sain rippilahjaksi ja vaikka tykkään lukemisesta kovasti ei tuo jaksanut kiinnostaa kyllä yhtään. Luin vaan kehystarinan (joka sekin oli ihan sekava muistaakseni) ja skippasin ne filosofiosuudet kun oli niin tylsiä.
T. Kolmekymppinen ope
Kunnon wt-mamma taas vauhdissa. Anna se kirja lapselles takasin. Ehkä edes siitä voi kasvaa kunnon kansalainen.
Kieltämättä se ettet anna lukea on kenties paras keino saada lapsi kiinnostumaan kyseisetä kirjasta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstapsyko kirjoitti:
Mikset? Lue nyt itse ensin se kirja ja tee päätös vasta sitten.
Olen selaillut kirjaa nyt illalla, koska poika on mennyt jo nukkumaan. Mielestäni vaikuttaa sekavalta. Ihmettelen, että tällainen laitetaan nuortenosastolle.
Aloita alusta ja lue se kirja. Mun mielestä kaikkien pitäisi lukea se viimeistään 16vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Palstapsyko kirjoitti:
Pahoittelut! Luin varmaan toinen silmä kiinni tai tein hätäisen johtopäätöksen :) Mielummin antaisit lukea.. mutta keskustele hänen kanssaan siitä. Ainakin sulla on oltava hyvät (ja syyllistämättömät) perustelut kieltämiselle, jos sen teet. Gaarder on pääasiassa nuortenkirjailija, niin siks Sofian maailmakin on nuorten osastolla, vaikka on vähän rajamailla aikuisten-/nuorten kirjallisuutta.
Itse luin lapsena kaiken, mitä käsiini sain. Olisi varmaan ollut hyvä, jos joku olisi ollut hieman kiinnostuneempi lukemisistani.
Vierailija kirjoitti:
Aloita alusta ja lue se kirja. Mun mielestä kaikkien pitäisi lukea se viimeistään 16vuotiaina.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Sen vuoksi että se kannustaa ajattelemaan itse ja kyseenalaistamaan omia käsityksiä. Erilaisiin filosofisiin ajatussuuntauksiin tutustumisen avulla voi oppia perustelemaan omaa maailmankatsomustaan ja saada terveen pohjan niille arvoille, joihin itse luottaa ja uskoo. Ja viimeistään 16vuotiaana, koska siinä vaiheessa monet muodostavat ja uudistavat osin minäkuvansa ydinosia. Arvot, asenteet ja itsenäistyminen voi helpottua kun sisäinen omakuva on eheä ja ajatukset selkeitä.
Nietzsce ei todellakaan sovi Idiooteille!!
Lempikirjani, suosittelen. Luin myös 10-vuotiaana ja säilynyt mukana kaikki vuodet aikuisuuteen asti.
Sofia oli tosiaan hahmona todella ärsyttävä (tätä ei silloin nuorena huomannut), mutta mielestäni kehyskertomus oli todella hyvä ja teki kirjan filosofisista teorioista konkreettisia. Täytyy muistaa, että nuortenkirjan kirjoittaminen on oma lajinsa ja tyylin kuuluu olla hyvin pelkistetty.