Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintasyöpä

vierailija
20.02.2016 |

Hei, sinä jolla on todettu rintasyöpä, mitkä livat oireet jotka ajoivat sinut lääkärin pakeille?
Itselläni on seuraavanlasia, mutta en kehtaa mennä lääkäriin. Pelkään että minut nauretaan sieltä pihalle ja saan luulosairaan leiman otsaan. Eli n. 2 vuoden ajan toinen rintani on alkanut kipuilla omituisesti. Kipu on rinnan ulkoreunassa vähän niinkuin rinnan "alla " ja tuntuu vain pienellä alueella. Kipu tuntuu vihlovalta ja on melko kovaakin hetkittäin. Kipuilut eivät ole peruskuukautiskierron kanssa millään lailla synkassa, eikä tunnu samanlaisena koko rinnan arkuutena. Tämä rinta on myös alkanut roikkua eri tavalla useamman sentin alempana kuin toinen ja jotenkin oudosti "vinossa". Tosi vaikea kuvailla tarkalleen. Rinnan päälliosa tai yläosa siis on myös vähän niinkuin koholla kun nostan kädet ylös, ihon alla näkyy eräänlainen reuna? Rinta näyttää myös siltä niinkuin ihon alta puuttuisi n.herneenpuolikkaan kokoisia palasia, tai on siis ihan erilailla muhkurainen kuin toinen rinta.
Ikäni puolesta en kuulu mihinkään riskiryhmään. Minulla on takana 1 raskaus ja synnytys, mutta imetys ei onnistunut. Eli kaipailisin kokemuksia naisilta joilla on löydöksiä ollut, tai muuten ajatuksia saman asian äärellä ämäileviltä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lääkäri nauraisi. Parempi käydä turhaan kuin liian myöhään.

Vierailija
2/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin äläkä ihmettele!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, jos ei lääkäriin uskalla mennä.

Vierailija
4/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin.

Vierailija
5/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan lääkäriin. Ei naura. Siitähän se saa palkkaa että tutkii potilaita. Kaikki patit on tärkeä tutkia. Varsinkin jos on monta.

Vierailija
6/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naureta. Parempi mennä kuin jättää menemättä. Ei kannata jättää selvittämättä.

Vierailija
7/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ikäni puolesta epäröin lääkäriin menoa, sillä olen alle 30 vuotias. Tosin pakkohan sinne on jossain vaiheessa mennä, ihan jo mielenrauhankin saamiseksi.

ap

Vierailija
8/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, ap, ei tuo ikä suojaa sua rintasyövältä. Tunsin yhden nuoren naisen, joka kuoli rintasyöpään, meni jo toista kierrosta. Ikää oli 28 v.

Vierailija
9/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, rintasyöpää voi esiintyä myös alle 30-vuotiaana. Oman mielenrauhasi vuoksi, varaat ajan ja asia selviää.

Vierailija
10/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se rintasyöpä mikään harvinaisuus ole alle kolmekymppisillä.

Vierailija
11/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti myös alle 30 v voi sairastua rintasyöpään.

Vierailija
12/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain poikkeavaa sun tississä on. Jos vaikka menisit lääkäriin? Eihän sun sille tarvitse kertoa, että pelkäät syöpää.

Vierailija
13/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ikäni puolesta epäröin lääkäriin menoa, sillä olen alle 30 vuotias. Tosin pakkohan sinne on jossain vaiheessa mennä, ihan jo mielenrauhankin saamiseksi.

ap

Missä ihmeen jossain vaiheessa?

Vierailija
14/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni nuorehko lääkäri tutki rintani, ja sanoi, että hän ei havaitse mitään poikkeavaa. Sain kuitenkin lähetteen jatkotutkimuksiin, koska itse tunsin patin selkeästi. Ultrassa löytyi kasvain, mut onneksi oli hyvänlaatuinen. Ikää 36 v.

Vierailija
15/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutan varmaan nyt tosi lapsellisen typerältä, mutta olen jotenkin elänyt siinä uskossa että alle 35 vuotiaidenkin keskuudessa rintasyöpä olisi erittäin harvinainen ja epätodennäköinen juttu. Täytynee olla maanantaina yhteydessä sinne lekuriin, ennen kuin pelottelen itseni pöpiksi pähkäilemällä.

Ap.

Kuitenkin lukisin mielelläni ihmisten kokemuksia asiasta.

Vierailija
16/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui! Hakeuduitko itse tutkittavaksi?

Vierailija
17/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole ketään, jonka rintasyöpä olisi jotenkin oireillut ennen diagnoosia? Sitähän ap kysyi.

Minuakin kiinnostaa. Yksi kertoi tunteneensa patin, no joo - sehän tietty herättää epäilyt. Mutta todellakin: eikö mitään muita oireita ja tuntemuksia? Oliko se patti edes kipeä tunnustellessa?

Vierailija
18/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tätä minäkin juuri hain, eli onko se todella niin että jokaiselta löytyy joku patti/kyhmy?

Ap

Vierailija
19/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, mene heti lääkäriin, pääset tarkempiin tutkimuksiin. Vain siten saat mielenrauhan. Mun ystävä löysi pienen patin rinnastaan muutama vuosi sitten (sua vähän vanhempi) ja hänellä oli syöpä. Pääsi todella nopeasti leikkaukseen ja onneksi syöpä ei ole uusinut, ihan terve on nyt.

Luin kirjan, jonka kirjoittaja oli tuntenut jo parin vuoden ajan toisessa rinnassaan vihlontaa ja syöpähän sieltä löytyi. Hän kuoli vuosien sairastamisen jälkeen ja hän harmitteli sitä, että ei mennyt lääkäriin jo ennen patin ilmaantumista, siinä vaiheessa kun oli vihlontaa. Aina parempi mitä aiemmin syöpä löydetään, voi selvitä säästävällä leikkauksellakin ja ennuste parempi tietysti mitä aiemmin löydetään. Todennäköisesti sulla ei ole syöpää, mutta mene silti tutkimuksiin, lääkäri ei taatusti naura!

Vierailija
20/25 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut passitettiin terveyskeskuslääkärin toimesta mammografiaan ja rintojen ultraäänitutkimukseen, kun olin 34 vuotias. Ihan tosissaan ja vakavissaan mut otettiin nuoresta iästä huolimatta.

Selvisin onneksi säikähdyksellä ja mitään pahalaatuista ei löytynyt. Parempi tutkia ja käydä lääkärissä ns. turhaan, kuin pähkäillä ja murehtia itsekseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä