Rintasyöpä
Hei, sinä jolla on todettu rintasyöpä, mitkä livat oireet jotka ajoivat sinut lääkärin pakeille?
Itselläni on seuraavanlasia, mutta en kehtaa mennä lääkäriin. Pelkään että minut nauretaan sieltä pihalle ja saan luulosairaan leiman otsaan. Eli n. 2 vuoden ajan toinen rintani on alkanut kipuilla omituisesti. Kipu on rinnan ulkoreunassa vähän niinkuin rinnan "alla " ja tuntuu vain pienellä alueella. Kipu tuntuu vihlovalta ja on melko kovaakin hetkittäin. Kipuilut eivät ole peruskuukautiskierron kanssa millään lailla synkassa, eikä tunnu samanlaisena koko rinnan arkuutena. Tämä rinta on myös alkanut roikkua eri tavalla useamman sentin alempana kuin toinen ja jotenkin oudosti "vinossa". Tosi vaikea kuvailla tarkalleen. Rinnan päälliosa tai yläosa siis on myös vähän niinkuin koholla kun nostan kädet ylös, ihon alla näkyy eräänlainen reuna? Rinta näyttää myös siltä niinkuin ihon alta puuttuisi n.herneenpuolikkaan kokoisia palasia, tai on siis ihan erilailla muhkurainen kuin toinen rinta.
Ikäni puolesta en kuulu mihinkään riskiryhmään. Minulla on takana 1 raskaus ja synnytys, mutta imetys ei onnistunut. Eli kaipailisin kokemuksia naisilta joilla on löydöksiä ollut, tai muuten ajatuksia saman asian äärellä ämäileviltä.
Kommentit (25)
Löysin patin. Tuntui tunnustellessa, ei oireillut millään tavoin, eikä ollut kipeä edes koskettaessa.
Jep lääkäriin hakeudun heti ensi viikolla (tai olen ainakin yhteyksissä). Hyvä että kirjoitin tänne, nuo mene lääkäriin kommentit ihan oikeasti jotenkin herättelivät. Kiitos kaikille vastanneille. Jatketaan kuitenkin toki keskustelua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikutan varmaan nyt tosi lapsellisen typerältä, mutta olen jotenkin elänyt siinä uskossa että alle 35 vuotiaidenkin keskuudessa rintasyöpä olisi erittäin harvinainen ja epätodennäköinen juttu. Täytynee olla maanantaina yhteydessä sinne lekuriin, ennen kuin pelottelen itseni pöpiksi pähkäilemällä.
Ap.Kuitenkin lukisin mielelläni ihmisten kokemuksia asiasta.
Kuule, syöpää esiintyy kaikissa ikäluokissa. Rintasyöpä nuorella iällä ei ole kovin harvinaista. Itse olin 22 vuotias kun syövän sairastin, tosin kyseessä ei ollut rintasyöpä. Kannattaa tutkituttaa.
Sairastin rintasyövän 2008. Syöpä voi olla oireeton, patti tms. tuntuu tai ei tunnu, voit tuntea kipua tai sitten et tunne. Nuori työtoverini sairastaa parhaillaan. Monen vaiheen jälkeen vasta syöpä löytyi. Sinun on mentävä lääkäriin het, kun saat ajan - aivan heti. Sinä selviät syövästä (jos siitä on kysymys), kun menet lääkäriin. Et saa viivyttää yhtään. Jokainen muutos rinnassa (ulkonäköön, kipuun tms. liittyvä asia) on tutkittava heti. Hoitohenkilökunta on huippua, eikä ole mitään pelkäämistä. Sinua ei jätetä yksin.
Ei ole.
Mene mammoon ja ultraan, pikaisesti