Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ja minkä ikäisenä olitte 1. kerran Viking/Silja-laivamatkalla?

Vierailija
20.02.2016 |

Olen iältäni reilusti yli viisikymppinen nainen, ja ensimmäisen kerran olin vasta noin kolmekymppisenä aivan ensimmäisellä laivaristeilyllä mieheni kanssa Vikingillä (en muista nyt laivan tarkempaa nimeä) eli Helsingistä Tallinnaan. Ei edes maihin astuttu silloin, mutta seuraavalla laivamatkalla jo maihinnousimme, joka suuntautui Tukholmaan ja Silja-yhtiön laivalla. Lapsemmekin ovat olleet mukana usein mukanamme aikoinaan miltei aina loma-aikoina, mutta esim. firman pikkujouluristeilyllä olemme tietysti olleet aikuisporukassa ilman lapsiamme.
90-luvulta tähän päivään saakka on sittemin miltei joka vuosi laivailtua jompaan kumpaan suuntaan joko Tukholmaan tai Tallinnaan joko mieheni kanssa kahdestaan tai sitten omien aikuisten lastemmekin&muiden ystäviemme kanssa ja heidän kumppaneidensa kanssa kesäisin ja talvisin. Viimeisten vuosien aikaan kylläkin enemmän kesäisin, koska mielestäni on mieluisampaa olla laivalla kesällä kuin talvella. Pidän juurikin kesällä oleskella laivan kannella ja kansibaareissa nautiskella juomia siemaillen ja samalla nuuhkia meri-ilmastoa ihastellen merellistä maisemaa.
Kertokaapas kokemuksianne laivamatkoiltanne. Itse joskus olen ajatellut, että olinkohan vielä 80-luvullakin kummajainen, kun en ollut siihen mennessä risteillyt isommalla laivalla kuin sisävesialueellamme. Ehkä siihen aikaan ei minullakaan ollut tarvetta lähteä isommalle laivalle, koska vanhemmillani oli siihen aikaan oma vene, ja täten pääsin monen vuorokauden saaristoretkille merelle usein sinkkuna ollessani ja myöhemmin 90-luvullakin omankin perheeni kanssa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 8kk vanha ja minulla oli ylläni Babar-haalarit. Reissusta en muista luonnollisesti mitään, kuten en aika monesta muustakaan laivamatkasta. Etenkin abiristeilyn tapahtuvat ovat melko pimennossa edelleen. 

:DHAHAHAHAHHAAH - mää ymmärrän sua erittäin hyvin - ethän voi millään muistaa tietenkään.;):D

Vierailija
22/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ehkä noin 6-7 vuotias, eli 80-luvun alussa olin ensimmäisen kerran. Mukana oli vanhempieni lisäksi teini-ikäinen isosiskoni ja mummo. Matka meni ihan pieleen kun jokaisella oli vähän eri ajatukset tekemisistä ja kenelläkään ei ollut kielitaitoa. Matkamuistona on kaksi kuvaa jossa siskoni on kuin myrskyn merkki, mummoni puristaa käsilaukkua sylissään kukkamekko päällään ja Äidilläni on sellainen ilme, että "ei ikinä enää tällaista reissua!!". Sen jälkeen matkustin 15-20 vuotiaana kyllä lukuisia kertoja laivalla kaveriporukassa ja myös työn takia. Lasten kanssa on tullut myös muutaman kerran reissu tehtyä, muuten laivalle ei saa enää kirveelläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikkutyttönä, tätini asui Ruotsissa käytiin siellä ja muutenkin kesät reissattua ruotsia ja norjaa ja laivalla mentiin yli

Vierailija
24/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on virolainen.

Matkustimme paljon lapsena suomi-viro väliä laivalla.

Minulla ei ole lainkaan kokemusta ristelyistä.

Vierailija
25/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle vuoden vanhana. -91 olen syntynyt.

Mentiin Ruotsiin matkailuvaunu auton perässä lomalle niin oletan ainakin että käytettiin sinne menoon laivaa.

Ylipäätään lapsena meillä laiva oli pelkkä kulkuväline Ruotsiin, varsinaisessa risteilymielessä aloin käymään laivalla vasta kavereiden kanssa täysikäsenä :P

Vierailija
26/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 2-3-vuotiaana. Siitä en muista yhtään mitään, kuvia olen nähnyt.

Vierailija
27/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, anteeksi että OT kysyn, mutta oletko käynyt elämän koulua? Sinulla on hauska tuuli kirjoittaa!

Olen ollut "Vaasan laivoilla" 10-11 vuotiaana. Laivayhtiö oli Silja Line, Sundsvall tjs oli määränpää. Vuosi -83. Turusta matkustin Tukholmaan 12-vuotiaana. Risteilyjä olen tehnyt sen jälkeen kymmeniä Hki-Sto ja Hki-Tallinna. Myös reittimatkoja Tukholmaan kun on jatkettu autolla Eurooppaan, Tallinnasta on jatkettu matkaa Viroon. Risteilyt ovat epäekologisia, vältän niitä siksi nykyään.

Vierailija
28/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen reittimatka taisi olla -83 tai -84, ellei aiemmin. Olin 3-4 vuotias. Näitä oli sitten joka kesä ehkä vuoteen -90-91 asti. Ensimmäinen risteily taisi olla -94 tai -95 kaveriporukalla (valvojat mukana tietenkin). En erityisemmin viihdy laivoilla, mutta silti tulee useamman kerran vuodessa käytyä. Pääsee arkea pakoon.

Vierailija
29/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alkupuolella, kun lähdin poikaystävän kanssa interrailille.

Vierailija
30/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1955 ja ensimmäisen kerran olin Ruotsin-laivalla luokkaretkellä vuonna 1970. En kyllä yhtään muista, mikä laivayhtiö se oli, Turusta joka tapauksessa seilattiin.

Vierailija
31/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1984 Naantalista (Turella?). Se oli suuri tapaus, eka ulkomaanmatka. Olin 10- vuotias. Muistan etta siihen aikaan kaikilla ei ollut hytteja. Perheita nukkui ravinton poydan alla. Voi olla etta muistan vaarin. Muistan vaahtokarkit, vadelmakarkit ja lakunarut. Harmitti kun pallomereen olin liian vanha.

Vierailija
32/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, anteeksi että OT kysyn, mutta oletko käynyt elämän koulua? Sinulla on hauska tuuli kirjoittaa!

Olen ollut "Vaasan laivoilla" 10-11 vuotiaana. Laivayhtiö oli Silja Line, Sundsvall tjs oli määränpää. Vuosi -83. Turusta matkustin Tukholmaan 12-vuotiaana. Risteilyjä olen tehnyt sen jälkeen kymmeniä Hki-Sto ja Hki-Tallinna. Myös reittimatkoja Tukholmaan kun on jatkettu autolla Eurooppaan, Tallinnasta on jatkettu matkaa Viroon. Risteilyt ovat epäekologisia, vältän niitä siksi nykyään.

Ap vastaa: Olen käynyt myös muitakin kouluja kuin tätä elämän koulua, kiitos kehuistasi, vaikkakin olet tietty kiinnittänyt huomiosi kieliopillisiin kirjoitusvirheisiini;):))))) Itse en niistä välitä, sillä olen kuitenkin suomenkielen opintoni suorittanut kiitettävin arvosanoin opinahjoissani kolutessani aikoinani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi