Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ja minkä ikäisenä olitte 1. kerran Viking/Silja-laivamatkalla?

Vierailija
20.02.2016 |

Olen iältäni reilusti yli viisikymppinen nainen, ja ensimmäisen kerran olin vasta noin kolmekymppisenä aivan ensimmäisellä laivaristeilyllä mieheni kanssa Vikingillä (en muista nyt laivan tarkempaa nimeä) eli Helsingistä Tallinnaan. Ei edes maihin astuttu silloin, mutta seuraavalla laivamatkalla jo maihinnousimme, joka suuntautui Tukholmaan ja Silja-yhtiön laivalla. Lapsemmekin ovat olleet mukana usein mukanamme aikoinaan miltei aina loma-aikoina, mutta esim. firman pikkujouluristeilyllä olemme tietysti olleet aikuisporukassa ilman lapsiamme.
90-luvulta tähän päivään saakka on sittemin miltei joka vuosi laivailtua jompaan kumpaan suuntaan joko Tukholmaan tai Tallinnaan joko mieheni kanssa kahdestaan tai sitten omien aikuisten lastemmekin&muiden ystäviemme kanssa ja heidän kumppaneidensa kanssa kesäisin ja talvisin. Viimeisten vuosien aikaan kylläkin enemmän kesäisin, koska mielestäni on mieluisampaa olla laivalla kesällä kuin talvella. Pidän juurikin kesällä oleskella laivan kannella ja kansibaareissa nautiskella juomia siemaillen ja samalla nuuhkia meri-ilmastoa ihastellen merellistä maisemaa.
Kertokaapas kokemuksianne laivamatkoiltanne. Itse joskus olen ajatellut, että olinkohan vielä 80-luvullakin kummajainen, kun en ollut siihen mennessä risteillyt isommalla laivalla kuin sisävesialueellamme. Ehkä siihen aikaan ei minullakaan ollut tarvetta lähteä isommalle laivalle, koska vanhemmillani oli siihen aikaan oma vene, ja täten pääsin monen vuorokauden saaristoretkille merelle usein sinkkuna ollessani ja myöhemmin 90-luvullakin omankin perheeni kanssa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisenä muistan jo olleeni. Käytiin sukulaisissa Ruotsissa kesäisin. Ei paljon muuten matkusteltu.

Vierailija
2/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla jo kuljettiin yli vähän väliä, kun asuimme Ruotsissa mutta suku Suomessa. Olin tuolloin siis ihan vastasyntynyt ja kouluikäiseksi asti asuimme siellä. Sitten en kauheasti risteillytkään kuin vasta täysi-ikäiseksi tultuani ns. rälläysreissuja, aikuisena en enää juurikaan, ehkä viiden vuoden välein piknik jos sitäkään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 49-vuotias, ja ekan kerran olin Tukholman risteilyllä muistaakseni vasta 19-vuotiaana. Laivalla olin kyllä lapsenalin ollut, mutta ne eivät olleet tuollaisia risteilyjä, vaan lauttamatkoja Pohjanmaalta Ruotsiin ja takaisin ja Helsingistä Georg Otsilla Tallinnaan ja takaisin.

Vierailija
4/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut. Tällä saa hyvin pisteitä, kun kilpaillaan asioista joita ei ole koskaan tehnyt. N50

Vierailija
5/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin laivalla ensimmäisen kerran 8-vuotiaana. Vuosi oli 1980. Silloin matkustimme vierailulle Ruotsiin. Laivaa en muista, taisi olla Viking line. Se oli ensimmäinen ulkomaan matkani myös.

Vierailija
6/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 100 % varma, mutta veikkaisin, että 5-vuotiaana 1980-luvun alussa. Ainakin se oli yksi ensimmäisistä laivareissuista. Kävimme tuolloin minun perheeni ja serkkuni perheen kanssa risteilyllä Tukholmassa.

Vierailija
7/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut koskaan. 33v.

Vierailija
8/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvun loppua on ollut. Olen syntynyt Ruotsissa suomalaisista vanhemmista ja Suomessa käytiin lomilla. Koulun aloitin Suomessa, muutettiin takaisin. Vanhemmat olivat siellä siis töissä. Lapsuudessa paljon risteilin, aikuisena olen vienyt omat lapseni laivalle ja yhdestä lapsestani on tullut laivaharrastaja.

Vierailija
9/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo vastanneille, mutta kertokaapas muutkin eli lisää vaan tulemaan ihka ensimmäisestä laivamatkastanne tarinaa!

Vierailija
10/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1984, olin 10. Käytiin isän ja veljien kanssa Tukholmassa. Kaknäs-torni ja kirja "När Henry gick vilse" jäivät mieleen.

Vierailija
11/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Jatkan sen verran vielä aloitukseeni, että se, etteikö minulla olisi ollut mahdollisuutta lähteä jo nuoruudessani aikaisemmin laivalle risteilylle, ei toki ollut siitä kiinni, ettenkö olisi voinut, mutta kun se ei vaan kiinnostanut niin mahdottomasti, että olisi pitänyt mennä vaan sen vuoksi, kun naapurikin kävi vähän väliä risteilyillä ja kehuskeli aina niitä reissujaan, kuinka hyvää ruokaa siellä laivan buffetissa on, ja kuinka halvalla sai siihen aikaan joskus 90-luvulla alkomahoolia ja hajuvesiputeleita jne.

Vierailija
12/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20v ja ensimmäisen kerran 3 tai 4 vuotiaana '90-luvun lopulla. Paljon muita muistoja ei siitä reissusta ole kuin laivan leikkipaikka ja sen pallomeri.

Vierailija
13/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen laivamatkani oli Vaasan laivoilla. Ennen EUta Vaasasta ja Kokkolasta meni laivoja Uumajaan, Sundswalliin ja vielä johonkin kolmanteen paikkaan. Eu kielsi tax freen tuolla välillä ja laivaliikenne tuossa lopahti. Nykyään Vaasasta pääsee kyllä Uumajaan, mutta kyseessä ei ole mikään varsinainen risteilyalus. Kuriositeettina mainittakoon että laiva jolla matkustin oli sama joka myöhemmin tuli kuuluisaksi Estoniana.

Vierailija
14/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12/1994 24v.

Vierailija
15/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen laivamatkani oli Vaasan laivoilla. Ennen EUta Vaasasta ja Kokkolasta meni laivoja Uumajaan, Sundswalliin ja vielä johonkin kolmanteen paikkaan. Eu kielsi tax freen tuolla välillä ja laivaliikenne tuossa lopahti. Nykyään Vaasasta pääsee kyllä Uumajaan, mutta kyseessä ei ole mikään varsinainen risteilyalus. Kuriositeettina mainittakoon että laiva jolla matkustin oli sama joka myöhemmin tuli kuuluisaksi Estoniana.

Niin ja ikää oli n. 10 vuotta. Tukholman lautalle pääsin ensimmäisen kerran 14-vuotiaana. Serenade ja Symphony oli silloin uusinta uutta.

Vierailija
16/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut koskaan. 33v.

Miksi et ole ollut laivareissuilla ikinä vielä tohon ikääsi mennessä? Vielähän sä voisit tilata matkan laivalle, eihän toi ikäsi nyt ole vielä paljon, koska itsekkin olin jo päälle kolmekymppinen kun ekan kerran suostuin lähtemään ylipäätänsä laivaristeilylle, ja se oli kaikenlisäksi erään kosmetiikkapuljun järjestämä ns. porukkaristeily.  Porukasta osa oli hirveessä huppelissa koko matkan ajan, ja itsekkin hieman maistelleena muistelin, kuinka takaisin tulomatkalla eräs tuttuni yritti saada mua laulamaan karaokea linja-autossa, ja en suostunut moiseen, onneksi, en sentäs mikään yllytyshullu oo, vaikka kännissä olinkin.  Itse hän ei kylläkään laulanut, mutta ukkonsa oli aivan lärvit silmillään, ja hoksasin, että naistuttavani häpesi miehensä humalaista olomuotoaan.

Vierailija
17/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut. Tällä saa hyvin pisteitä, kun kilpaillaan asioista joita ei ole koskaan tehnyt. N50

Pienet on ilot.

Vierailija
18/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut. Tällä saa hyvin pisteitä, kun kilpaillaan asioista joita ei ole koskaan tehnyt. N50[/quote

Haluaisitko lähteä kuitenkin ekalle laivaristeilylle N50? Kiinnostaisiko sua?

Vierailija
19/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen nainen. Olin ekan kerran Siljalla kaksivuotiaana. Kävimme laivalla noin kerran vuodessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana en ole käynyt laivalla, ellei ole työn takia pakko. Laivalla on tylsää ja kallista, hytit ovat surkeita ja tax free on pelkkä vitsi. Inhoan tahraisia kokolattiamattoja ja tunkkaista hajua.

Vierailija
20/32 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 8kk vanha ja minulla oli ylläni Babar-haalarit. Reissusta en muista luonnollisesti mitään, kuten en aika monesta muustakaan laivamatkasta. Etenkin abiristeilyn tapahtuvat ovat melko pimennossa edelleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi