Tykkäätkö iskelmämusiikista, ikäsi ja sukupuolesi?
Iskelmämusiikilla tarkoitan suomalaista "rytmihumppaa", jota soitetaan Iskelmäradiossa ja usein tanssiravintoloissa ja -lavoilla. Tyypillisiä esimerkkejä ovat Janne Tulkki, Matti ja Teppo, Suvi Teräsniska, Katri Helena, Kaija Koo, Yölintu jne.
Tykkäätkö, kuunteletko jos radiosta tulee, ostatko levyjä? Ikäsi ja sukupuolesi? Jos tykkäät, niin oletko aina tykännyt vai vasta vanhemmiten alkanut tykätä?
Kommentit (47)
Tykkään! Olen aina tykännyt. Radiosta tulee kuunneltua, pentuna jotain Janne Tulkkia cd:ltä. Mut lempparigenret on country ja klassinen.
N23
Vihaan iskelmiä yli kaiken. Yksi elämäni hirveimpiä kokemuksia oli työpaikka, jossa huudatettiin kaiket päivät Iskelmäradiota. N50
Tykkään kovastikin. Kuuntelen erilaista musiikkia aika laidasta laitaan, fiiliksen mukaan.
N18
En todellakaan. Iskelmä, ja suomirokki/-poppi ovat ylipäätään yksi inhokeimpiä musagenrejä mitä tiedän.
N36.
Mistä näitä 21-22-vuotiaita iskelmäfaneja sikiää? :O Ihanko oikeasti jaksatte kuunnella sitä suomihumppaa, jota isovanhempienne ikäluokka kuuntelee? Mikä siinä teitä puhuttelee? t.29v, jolle iskelmä on kauhistus
Tanssimusiikki eli tanssi-iskelmä ei minulle nappaa. En koskaan kuuntele sitä, kanava kääntyy heti, jos sitä kuulen. Joillain laulajilla on hyvä ääni ja on hyviä yksittäisiä kappaleitakin, mutta suurimmassa osassa sanoitus on hirveä yhdentekevän sävellyksen kera. Pahin korvamato oli yksi biisi, jossa laulettiin "kai luoksesi yöksi jäädä saan, aamulla mun mentävä on". Yökyök, mikä vonkausbiisi!
Olen nainen, ikää 50+. Nuoruudessa kuuntelin punkia, suomipoppia, heviä, myös diskomusiikista tykkäsin ja tykkään. Tykkään myös kuunnella ns. nuorisokanavia. Oma teinipoika kuunteli paljon musiikkia tietokoneelta ja pakko myöntää, että leuka loksahti auki, kun hän kerran sanoi, että on se Reijo Taipale kyllä hyvä.
En tykkää, en ole koskaan tykännyt. Nainen 49 v.
En tykkää iskelmästä enkä popista. Suurin osa häthätää kyhättyjä biisejä, joissa käytetään muilta jo tutuiksi tulleita jippoja ja maneereja. Taustatkin on useimmin koneella tehdyt. Liukuhihnatuotantoa.
Suurin osa iskelmä- ja poplaulajista ei edes osaa laulaa ja sanoituksissakin mennään riman alitse jatkuvasti.
Olen nainen, yli viidenkymmenen.
Musiikkina en tykkää, mutta minusta on kiva, jos esim. jotain eroamassa olevaa avioparia puhuttelee Joel Hallikaisen "Jos vielä annat (vierellesi tulla)" tms. Ei kaikkien tarvitse olla niin hienostuneita musiikkimaultaan (kuin itse olen...). Eri ihmiset hakevat ja saavat musiikista eri asioita. Musiikki ja runous ovat sydämen kieliä, ne voivat koskettaa ihmisiä laidasta laitaan.
Rivoja sanoituksia (esim. Popedan monet biisit sekä Dirlan daa jne.) tai yleisesti elämälle vihamielisiä sanoituksia en kuitenkaan hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä 21-22-vuotiaita iskelmäfaneja sikiää? :O Ihanko oikeasti jaksatte kuunnella sitä suomihumppaa, jota isovanhempienne ikäluokka kuuntelee? Mikä siinä teitä puhuttelee? t.29v, jolle iskelmä on kauhistus
Tätä samaa minäkin olen miettinyt. Meinasin lentää pyllylleni, kun tyttäreni kertoi nuorten ihailevan jopa Kaija Koota. En voi ymmärtää. AInoa selitys lienee se, että markkinat ovat suurten monikansallisten levy-yhtiöiden hallussa ja niiden markkinointibudjetilla nostetaan kuka tahansa julkisuuteen. Uusia "artisteja" tuodaan esille jatkuvasti, mutta itse musa on aina samanlaista - ja yhtä huonoa.
Tykkään, kotona soi kersana jatkuvasti iskelmä, sieltä opittua. N20
Agentsin iskelmäversioista tykkään.
Tässä Agents ja Marjo Leinonen, Tähdet Tähdet. Upeaa.
Tykkään tosin en mistä tahansa liukuhihnaiskelmästä M30
En tykkää enä ole koskaan tykännytkään, N55. Ei meidän 13 - 24-vuotiaat tytötkään tykkää.
Tykkäänkö? Riippuu artistista ja heidän kappaleistaan. Iskelmäänkin mahtuu niin paljon kaikkea, että toinen uppoaa minuun hyvin, toinen taas ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Iskelmämusiikilla tarkoitan suomalaista "rytmihumppaa", jota soitetaan Iskelmäradiossa ja usein tanssiravintoloissa ja -lavoilla. Tyypillisiä esimerkkejä ovat Janne Tulkki, Matti ja Teppo, Suvi Teräsniska, Katri Helena, Kaija Koo, Yölintu jne.
Tykkäätkö, kuunteletko jos radiosta tulee, ostatko levyjä? Ikäsi ja sukupuolesi? Jos tykkäät, niin oletko aina tykännyt vai vasta vanhemmiten alkanut tykätä?
En tykkää. Puhtaasti iskelmäksi luokiteltavista kappaleista vain aniharva saa minun suosioni ja juuri tällä hetkellä ei tulekaan yhtään hyvää esimerkkiä mieleen. Iskelmäinhoni juontuu jo nuoruudesta jolloin se varmaan olikin syvimmillään. Suuri osa ikäluokastani oli ainakin pahimmassa tanssi-iässä iskelmille myönteisiä ja niinpä minun tuolloinen musiikkimakuni (Röyhkä, Nurmio, Dire Straits etc) herättikin etupäässä halveksuntaa.
Voi olla että vastenmielisyyteni iskelmää kohtaan onkin saanut voimansa niillä 80-luvun kesäisillä tanssilavakäynneillä, rukkasten lennellessä samalla kun Katri-Helena julistaa nuoruuden olevan seikkailu.
No, sittemmin musiikkimakunikin on monipuolistuessaan saanut suvaitsevaisuutta ja olen jopa huomannut hetkeksi pysähtyväni kuuntelemaan jos radiosta kuuluu vaikkapa Tuure Kilpeläisen laulua. Mutta vain hetkeksi.
En todellakaan tykkää. Lyriikat on yksitoikkoisia ja/tai siirappisia, melodiat naurettavan yksinkertaisia. Joskus voi jollain artistilla olla joku tarttuvakin biisi. En tosin keksi tähän hätään yhtään. Olen nainen ja 26 v.