Milloin astmalääkkeistä saa korvauksen?+ alkuomavastuu, mitä lääkkeitä minun kannattaa hakea? Auttakaa..
Joudun rahatilanteen takia miettimään, missä järjestyksessä haen lääkkeet. Alkuomavastuuta ei ole kertynyt vielä yhtään. Olis kiva jos se omavastuu täyttys yhdellä kerralla, jotta saan seuraavista lääkeostoista korvaukset (reseptejä uusittavana). En vaan tiiä miten sais parhaimman hyödyn. Ja pää ei pelaa nyt yhtään ni jos joku viittis auttaa. Millään lääkkeellä ei oo tulenpalava kiire koska niitä on vielä jäljellä (oon "viisaana" tässä tilanteessa käyttänyt vähemmän). Otan siis sillä perusteella mikä on mulle halvinta..
-beclomet 38,23e ei-korvattuna ja 14,34 e korvattuna. Sit jos ottaa sen kotelonkin ni maksaa 35,86e ei-korvattuna ja 21,54e ei-korvattuna.
-buventol ei-korvattuna 19,66 e ja korvattuna 11,80 e. Sit jos ottaa sen kotelonkin ni maksaa ei-korvattuna 17,31 ja 10,39e korvattuna.
Mistä tiedän saanko astamalääkekorvauksen vai en? Miten sitä haetaan ja kauanko menee,että saa korvauksen? En muista mitään sen lääkärin höpinöistä..Astma kuitenkin todettiin tällä viikolla. Tosin mulla on mennyt jo avaavaa ja hoitavaa kokeeksi aiemmin.Noita koteloita ei tarviis, koska mulla on jo, mutta otan jos ei se alkuomavastuu tule täyteen muuten (en saanu netist selkoa millon ja millä %:lla korvaavat)
-zopinox 6,82e ei-korvattuna ja 4,09e korvattuna
-hydrocortison ei-korv. 14,94e ja 8,96e korvattuna.
-Sit on vielä voxra, josta lääkäri unohti tehdä reseptin, mutta se on tulossa. Ei-korvattuna hintahaitari on 25-109e, riippuu vahvuudesta ja määrästä. Siihen mulla on erityiskorvaus, masennuslääkkeet viime vuonna maksoi 3e korvattuna, onko nyt sitten 5e vai mitä lie? Järki sanoo että tää jää viimeiseksi.
Tunnen itteni nyt todella tyhmäksi. Voi ku ei ois pitänyt jättää add-lääkkeitä allergian takia pois, koska nyt oon ihan avuton. Onneks tulee tuo voxra kokeiluun. En kaipaa kiitos kettuilua nyt sitten yhtään. Tuhannet kiitokset jos joku viitsii auttaa.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Et sä saa mitään säästöä sillä, että yrität päästä alkuomavastuusta nopeasti eroon, summahan on joka tapauksessa sama. Lääkkeiden ostojärjestyksestä en osaa sanoa, kun en sairasta astmaa, mutta sitä vaan halusin sanoa, että älä niitä ylimääräistä koteloita tms osta jos sulla itselläs jo ne on, se on turhaa rahan hukkaa. Jos ostat ne kaksi ensiksi mainitsemaasi lääkettä, niin sittenhän se omavastuu on täynnä ja seuraavista lääkkeistä saat normaalisti kelakorvausta ilman, että sitä tarvitsee erikseen hakea. Vai onko ne erityiskorvattavia? Silloin sinulle tulee uusi kelakortti, joka oikeuttaa erityiskorvaukseen.
Kiitos, tämä auttoi :)
Jos sinulla on todettu astma ja olet saanut lääkkeet, niin kyllä ne pitää hakea. Ekat 6 kk niistä saa vain sen alemman korvauksen, vasta sitten korkeamman. Kela lähettää sinulle uuden Kela-kortin, johon on merkitty astmakoodi. Jos et noudata lääkärin ohjeita, Kela voi ottaa korvauksen pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on todettu astma ja olet saanut lääkkeet, niin kyllä ne pitää hakea. Ekat 6 kk niistä saa vain sen alemman korvauksen, vasta sitten korkeamman. Kela lähettää sinulle uuden Kela-kortin, johon on merkitty astmakoodi. Jos et noudata lääkärin ohjeita, Kela voi ottaa korvauksen pois.
Käyn hakee, kiitos tuosta tiedosta et voi vaikuttaa korvauksiin.
Nyt on tarpeelliset vastaukset saatu, kiitos vielä kaikille :)
Et sä saa mitään säästöä sillä, että yrität päästä alkuomavastuusta nopeasti eroon, summahan on joka tapauksessa sama. Lääkkeiden ostojärjestyksestä en osaa sanoa, kun en sairasta astmaa, mutta sitä vaan halusin sanoa, että älä niitä ylimääräistä koteloita tms osta jos sulla itselläs jo ne on, se on turhaa rahan hukkaa. Jos ostat ne kaksi ensiksi mainitsemaasi lääkettä, niin sittenhän se omavastuu on täynnä ja seuraavista lääkkeistä saat normaalisti kelakorvausta ilman, että sitä tarvitsee erikseen hakea. Vai onko ne erityiskorvattavia? Silloin sinulle tulee uusi kelakortti, joka oikeuttaa erityiskorvaukseen.