Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen auttanut alkoholisoitunutta siskoani ostamalla ruokaa, nyt ei enää kelpaa

Vierailija
20.02.2016 |

Sisareni on ryypännyt parikymmentä vuotta välillä rajummin ja välillä vähemmän, kuitenkin pisin alkoholiton aika putkeen on ollut viikko. Olen ostanut hänelle ruokaa ja adoptoinut hänen kissansa (jo n.10 vuotta sitten) Nyt hän ei kuitenkaan viimeksi huolinut tuomaani ruokakassia vaan vaati rahaa. Tuntuu pahalta olla antamatta koska hänellä ei ole enää muita kuin minut. Oli todella humalassa ja heitteli ostamani appelsiinit ja maidot pitkin rappua. Haukkui minut itsekkääksi paskaksi jonka pitäisi alkaa sossun akaksi. Alan olla aivan loppu tähän ja taas koko päivän itkenyt. Miten voisin jaksaa vielä auttaa häntä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis silloin auttanut häntä kun hänen tukirahansa ovat loppuneet. En ole itsekään mikään rikas ja ohjasin hänet nyt kaupunkinsa ruoka-apuun. Se oli hänelle kova pala kun on halunnut kuitenkin pitää ns. julkisivun kunnossa.

Eli nimenomaan olet mahdollistanut hänen riippuvuuttaan. Hän tietää että voi juoda rahansa, koska sinä tuot ruokaa. Hän tietää että voi juoda rahansa, ja pitää julkisivunsa kunnossa, koska sinä tuot ruokaa. Sinä mahdollistat siskosi ongelmakäyttäytymistä. Et voi auttaa häntä lopettamaan juomista, et millään lailla. Mutta voit lopettaa sen mahdollistamisen.

Tiedätkö esimerkkitapauksia jossa kylmästi avun lopettaminen on auttanut vai sysääkö se oikeasti vain asunnottomuuteen ja ryyppyporukoihin ja rikollisuuteen?

Vierailija
22/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Hän on yhtä kuin kuollut. Hän tulee vajoamaan pohjaan raskaasti, mutta anna vajota. Sillä ei ole mitään merkitystä. 

Pidä kuitenkin silmällä kehitystä. Voit tukea rehellisen oloisia yrityksiä katkaista putki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänen pitäisi raitistua? Oletko sinä ainoa ihminen hänen elämässään? Sinä välität, haluat hänen pysyvän hengissä, et halua menettää häntä? Ihmisten syyt auttaa on monasti hyvin itsekkäitä. Siis kaikella kunnioituksella, olen itse ollut autettava ja auttaja, mutta jossain kohtaa on vaan päästettävä irti.

Vierailija
24/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi haluaa juoda, joten ei sinulla ap ole mitään keinoa auttaa häntä.

Ongelman myöntäminen ja avun pyytäminen olisi käännekohta. Sellaista ei siskollasi ole ilmeisesti ollut. Ei kukaan voi auttaa alkoholistia, joka haluaa juoda.

Vierailija
25/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julmaa puhetta täällä. Äitini alkoholisoitui, mutta autoin häntä kaikessa vaikka tiesin ettei raitistu ikinä. On nyt kuollut, mutta miksi olisin jättänyt hänet kuolemaan yksin?

Vierailija
26/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihanalta ihmiseltä. Minulla on uhkapeliriippuvuus ja sisareni on ainoa läheiseni. Ilman häntä en olisi jaksanut. Ymmärrän jossain määrin siskoasi ja siksi ajatus siitä, että katkaisisit välisi häneen tuntuu rajulta ratkaisulta, mutta kuitenkin ymmärrettävältä oman jaksamisesi nimissä.

Voisit harventaa yhteydenpitoa ja tosiaan yrittää vaatia selvänä tapaamista. Siskosi on itse vastuussa omasta tilanteestaan, eikä hänellä ole oikeutta vaatia sinua ostamaan hänelle ruokaa tai antamaan rahaa. Jos on valmis juomaan ruokarahansa niin siitä ansaitseekin sen nöyryytyksen, että menee diakonissatoimistoon tai ruokajonoon.

Älä anna rahaa. Jos oma taloutesi kestää sen voisit ehkä hätätilanteessa maksaa jonkun vuokran, jos vaihtoehtona asunnottomuus (olettaen, että siskosi maksaa takaisin ja sitoutuu käymään a-klinikalla). 

Oletko kertonut siskollesi, että hän on sinulle rakas, etkä kestä sitä miten hän kohtelee itseään? Yritä saada hänet ajattelemaan, että tilanteesta olisi vielä poispääsy astetta parempaan elämään (raittius, opiskelu, tukityöllistäminen, alkoholista luopumisen jälkeen rahaa voisi jäädä elämän pieniin iloihin ja harrastamiseen).

Vierailija
27/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain joutumalla pohjalle, voi alkoholistille tulla halu parantua ja lopettaa juominen. Jos pohjalle ei joudu koskaan, ei raitistu.

Vierailija
28/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain joutumalla pohjalle, voi alkoholistille tulla halu parantua ja lopettaa juominen. Jos pohjalle ei joudu koskaan, ei raitistu.

Kaikille ei tule silloinkaan, jos ei ole mitään syytä elää.

Vierailija
29/29 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun aapee olisi oman jaksamisesi takia hyvä mennä al anonissa käymään. Sinne voi vain mennä. Ota selvää paikkakuntasi ryhmistä. Itsellesi. Siinä olet tärkein. Sen jälkeen vasta siskosi. Huolehdi omasta jaksamisestasi ensin. Et oel syyllinen siskosi alkoholismiin, etkä olempelsataja vaikka siskosi itse päättäisikin lopettaa juomisen.

Sinun on hyvä ottaa etäisyyttä ja ymmärtää se erillisyys, vaikka teillä olisikin yhteinen lapsuus. Siskosi on sinulle tärkeä ja sinä hänelle. Parasta hoitoa sikollesikin on, että näytät että välittä, mutta näytät myös että et ole lattiamatto tai hyväksikäytettevä.

Siskosikaan ei halua säälipisteitä. Ehkä ei halua sitä ruokaa. Haluaa itse selvitä.

Voithan viedä hänen kotiinsa pöydälle AA tai myllyhoitoon liittyvää tietoa.

Sinä iolet tärkeä ja hyvä ja arvokas.