Työskentelen päihde- j mielenterveys asiakkaiden kanssa, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sellainen kysymys, kun on ollut masennusta joskus, miksi kaikki alan työntekijät mielellään olettavat, että minulla on myös päihdetaustaa, vaikka en mitään käytä. Siis olettavat valmiiksi kaikenlaista? Miksi mt-taustaisia muutenkin kohdellaan kuin vierasta sikaa esimerkiksi perusterveydenhuollossa? Jos on merkintää mielenterveydenongelmista - somaattisia vaivoja ei tahdota millään uskoa?
Tämä on myös kamala ongelma tällä alalla. Tiedän ihan ystäväpiiristäni naisen jonka vatsavaivoja ei uskottu nuoruusiän masennuksen takia, myöhemmin tältä naiselta löytyi laajalle levinnyt endometrioosi joka esti lopulta lasten saamisen. Hän ravasi lääkärissä 5 vuotta ja aina vain voivoteltiin ja vedottiin aiempiin mielialaongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos itsellä on lastensuojelu asiakkuus voiko työskennellä tuollaisella alalla ? Tuleeko tässä lakipykälät vastaan?
Hmm, en kyllä osaa sanoa, mutta en usko, että olisi este?
Olin kaksi kuukautta raittiina ja retkahdin viikko sitten. Nyt viitenä iltana juonut viiniä ja kaljaa. Tänä aamuna iski morkkis. Miten ihmeessä pääsen ruotuun? N39
Vierailija kirjoitti:
Olin kaksi kuukautta raittiina ja retkahdin viikko sitten. Nyt viitenä iltana juonut viiniä ja kaljaa. Tänä aamuna iski morkkis. Miten ihmeessä pääsen ruotuun? N39
Voi, kuules, 2 kk on tosi hieno saavutus ja kun pystyit siihen jo kerran pystyt siihen uudestaankin!!
Kaikki mokaa välillä, älä jää tuleen makaamaan vaan aloitat alusta. Hae vaikka keskusteluapua aluksi kaupunkisi terveysasemalta, mistä osaisivat ohjata sut eteenpäin oikeiden palveluiden pariin. Tuo 2kk selvänä oisoittaa sen, että sulla riittää lujuutta ja päättäväisyyttä ja olet vahva nainen. Kaikkea hyvää sulle ja tsemppiä :) <3
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi. Itse siis taistelen kovasti keskittymisvaikeuksien kanssa ja aina kuulen sen että 26 vuotiaalla naisella ei voi olla lasten tautia ja multa on diagnosoitu pois kohta kuusi muuta sairautta. Testeihin pääsy on viimenen vaihtoehto sitten..
Tämä on kyllä käsittämätöntä. Silloin, kun sun olisi pitänyt saada diagnoosi, oli myös lama-aika, eikä kouluterveydenhuollossa välttämättä havaittu mahdollisia ongelmia.
Ptt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, kuules, 2 kk on tosi hieno saavutus ja kun pystyit siihen jo kerran pystyt siihen uudestaankin!!
Kaikki mokaa välillä, älä jää tuleen makaamaan vaan aloitat alusta. Hae vaikka keskusteluapua aluksi kaupunkisi terveysasemalta, mistä osaisivat ohjata sut eteenpäin oikeiden palveluiden pariin. Tuo 2kk selvänä oisoittaa sen, että sulla riittää lujuutta ja päättäväisyyttä ja olet vahva nainen. Kaikkea hyvää sulle ja tsemppiä :) <3
Kiitos. Mulla on dg kaksisuuntainen. Toi 2 kk oli tosi helppoa olla ja mulla oli hyvä fiilis, kunnes ahdistus, pelot, epävarmuudet ja masennus alkoi käydä sietämättömäksi. Turruttamistahan tämä on. En halua myöntää etten jaksa itselleni asettamiani paineita. Saan kyllä halutessani vertaistukea vuosia sitten raitistuneelta kaverilta ja AA:sta. Pitää varmaan mennä AA:han, vaikkei se tunnukaan omalta jutulta (olen käynyt pari kertaa vuosia sitten). Kunnallisten palveluiden riittävyyteen en luota.
Vierailija kirjoitti:
Ptt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa kaksoisdiagnoosin saaneella ei ole juurikaan toivoa saada sellaista hoitoa, jota oikeasti tarvitsisi?
Päihdeongelma vaikuttaa mielenterveyteen ja päinvastoin. Miksi Suomessa keskitytään siihen päihdeongelmaan niin tiukasti, että kaikki muu
hoito (mt) evätään?Niinpä. Mielenterveys ja päihdekuntoutus on aika karulla mallilla nykypäivänä. Välillä tekisi mieli vaihtaa alaa, mutta työyhteisöön jäisi niin passiivista porukkaa, että loppujenkin kuntoutuminen jäisi siihen.
Etkö sen sijaan voisi yrittää tehdä asialle jotain, edes pientä? Siinähän olisi suuri kehityksen paikka. Ei yksi ihminen sitä muuta, mutta asioista kannattaa aina puhua eteenpäin. Vai onko pakoon juokseminen toimintamalli päihde- ja mielenterveyspuolella muutenkin?
Ei rivihoitajalla ole mitään vaikutusmahdollisuuksia sen enempää kuin kenelläkään muullakaan. Päätökset tehdään niin ylhäällä.
Ptt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseiseen ammattiin haluaisin itsekkin, sosionomin kautta ajattelin hakea vielä joku päivä. Moni asia on siellå retuperällään kyllä..
Sen haluaisin kysyä että miksi aikuisen ihmisen on lähes mahdoton päästä adhd/add testeisähin?!
Mulla ei ole adhd/add asiakkaita, joten en osaa tähän vastata :/ Mutta tsemppiä jos haluat alalle! :)
Aivan varmasti on. He eivät vain koskaan päässeet tutkimuksiin eivätkä saaneet diagnoosia. Diagnosoimaton ja hoitamaton adhd on heidän päihde- ja mielenterveysongelmiensa syy.
Aika nopeasti pääsin valmistumisen jälkeen töihin. Ei ole vielä ollut tarvetta vaihtaa numeroita ym. salaiseksi. Mutta varmasti vaihdan nopeastikkin, jos siihen on pienintäkään aihetta.