Jos päiväkodin erityislastentarhan opettaja haluaa tavata vanhemmat? Apua
Lapsi on päiväkodissa. Lapsemme on ihana ja virkeä. Täytti 4. Nyt päiväkodissa tehty jotain testejä ja erityistarhan opettaja haluaa tavata meidät. Neuvolan testit meni hyvin. Onko syytä huoleen?
Kommentit (15)
Varmaankin testeissä jotain sellaista joka halutaan vanhemmille tuoda tietoon tai keskustella jostain käytökseen/hahmotukseen liittyvästä asiasta. Jos olisi vakavampaa niin olisitte jo kuulleet asiasta. Tuskin siis mitään mikä yllättää lapsensa tuntevat vanhemmat kuitenkaan.
Virkeä eli eloisa. Onko muiden lapsille tehty testejä? Oliko koulussa ongelmia?
Virkeä eli eloisa. Onko muiden lapsille tehty testejä? Oliko koulussa ongelmia?
Voiko virkeän eli eloisan lukea kansankielellä tavanomaista vilkkaammaksi tai ylivilkkaaksi?
Testejä löytyy myös maailman sivullinen erilaisia, vaikea sanoa mitä testejä sun lapselle on tehty ja mitä se tarkoittaa koulumenestyksen kannalta. Mene kuuntelemaan mitä se erkka sanoo, niin olet viisaampi.
Meitä joskus oyydettiin kun lapsen oli vaikea kiivetä kiville (=ei halunnut). No mentiin toimintaterapiaan mut terapeutti nauroi meidän ulos kun lapsi oli todella etevä asioissa joita halusi tehdä. Esim. Oppi ajamaan pyörällä 2 vuotiaana.
Tosin voi myös olla kyse vakavammasta. Eräs lapsi ei osannut leikata saksilla ja siitä selvisi todella vakava perinnöllinen sairaus lopulta.
Todennäköisesti haluaa keskustella yhdys sanoista. Tai sitten lapsesi on jo nyt erityislastentarhassa, jolloin on ihan normaalia, että opettaja haluaa keskustella vanhempien kansa säännöllisesti.
Musta tuo on aina merkki "jostain". Meillä oli viimeisessä vasussa mukana elto ja tiesin jo etukäteen, että lapsella on eräs ongelma. Siitä sitten puhuttiinkin, muuten kaikki hyvin, mutta tarvitsee tehostettua tukea ongelmaansa.
Opettaja erityislastentarhasta?
Tarkoittanet erityislastentarhanopettajaa?
Tuskin hän haluaa tavata kertoakseen hyviä uutisia eli jotain häikkää on. Mutta ei varmaankaan mitää kovin suurta, jos kerran ette itse tai neuvolassa ole huomattu mitään ja lapsi on aivan ikätasoisesti kehittynyt. Veikkaan jotain hahmottamiseen liittyvää -- esim. lukihäiriötä, joka koulussa vasta muuten todettaisiin.
Ei syytä pelkoon.
Veikkaan jotakin seuraavaa:
- Lapsi on niin vilkas, että hänelle ehdotetaan avustajaa/ohjaajaa. Tällöin ryhmään tulee lisäaikuinen. On koko ryhmän käytössä ja yleensä muutamilla lapsilla oltava kirjattu tarve, jotta ohjaajan saa.
- Puheentuotossa, ymmärtämisessä tms on pohdittavaa -> mahdollinen puheterapia tai neurologiset selvitykset
- Hienomotoriikka mietityttää -> mahdollinen toimintaterapia
-muu motoriikka. Voi ennustaa oppimisen pulmia.
Vierailija kirjoitti:
Meitä joskus oyydettiin kun lapsen oli vaikea kiivetä kiville (=ei halunnut). No mentiin toimintaterapiaan mut terapeutti nauroi meidän ulos kun lapsi oli todella etevä asioissa joita halusi tehdä. .
Ja tällaiseen hassataan varoja vaikka kuinka ...
Lyhyesti: eltoa ei pyydetä paikalle/elto ei lapsen vanhempia pyydä paikalle jos ei lapsen toiminnassa ja/tai käyttäytymisessä ole jotakin mikä ns on kiinnittänyt ryhmän kasvattajien huomion ja "huolen". Syy voi olla mikä tahansa psykofyysissosiaalinen juttu. Esim motoriikassa, keskittymisessä, "asioiden tajuamisessa", sosiaalisissa jutuissa jne.
Suosittelen suhtautumaan avoimin mielin ja vastaanottavaisesti, se on vain ja ainoastaan sinun ja ennenkaikkea lapsesi parhaaksi ja mitä aiemmin tarvittavaa apua ja tukea saa, oli asia sitten millainen tahansa, niin sitä helpommin sujuu sitten myöhempikin elämä, kuten se koulu.
Terv.elton kanssa kuukausittain toimiva.
Eikö sinulle kerrottu, miksi kelto tulee ryhmään seuraamaan lastasi ja mahdollisesti tekemään jotain testejä? Kysyttiinkö sinulta lupa ko. vierailulle? Olisi ehdottomasti pitänyt.
Kun kelto käy ryhmässä jonkun lapsen asioissa, pidetään aina palautepalaveri huoltajien kanssa, oli kelton mielestä syytä huoleen tai ei. Ihan sen takia, ettei mitään pieniäkään toimenpiteitä tehdä huoltajien tietämättä.
T. lto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä joskus oyydettiin kun lapsen oli vaikea kiivetä kiville (=ei halunnut). No mentiin toimintaterapiaan mut terapeutti nauroi meidän ulos kun lapsi oli todella etevä asioissa joita halusi tehdä. .
Ja tällaiseen hassataan varoja vaikka kuinka ...
Tyhmä.
Halvemmaksi tulee puuttua ongelmiin etukäteen, jolloin niille vielä voidaan jotain tehdä. Siinä ei muutama turha käynti tunnu missään, jos ajatellaan, että lapsi ilman tukea ja asiantuntija-apua syrjäytyy yhteiskunnasta ja on elätettävänä koko ikänsä.
Opettele ajattelemaan hieman pidemmälle.
Mitä se haittaa jos lapsella on joku juttu johon tarvitsee tukea ja apua? Hyvähän se vain on jos sitä tarjotaan jo ajoissa. Monet meistä on joutuneet taistelemaan saadakseen lapselle tukea. Eikä se välttämättä ole mikään loppuelämän tuomio. Esim. oma alakoululaiseni tarvitsi tukea eskarissa ja ekalla keskittymiseen, mutta nyt on luokkansa parhaita oppilaita.
Mitä tuo virkeä tarkoittaa? Villi?