rv36+1,kohdunsuu kiinteä&kiinni, tarkoittaako että menee yliaikaiseksi?
Hei!
Ihan mielenkiinnosta kysyn tällaista asiaa; eli olen ollut nyt 3kk sairaslomalla supistusten (välillä jopa kivuliaiden) takia ja mitään muutoksia ei ole kohdunsuulla vielä tapahtunut. Ehkä pientä lyhentymistä 3 sentistä 2 senttiin, mutta muuten on paikat aivan kiinni. Jotenkin tuntuu kornilta ajatella että olen tosiaan ollut poissa töistä juuri sen takia ettei vauveli syntyisi ennen aikojaan..Onko tässä nyt " riski " joutua yliaikaiseksi vai voiko muutoksia tulla nopeastikin? Tiedän muutaman, myös ensisynnyttäjän, joilla la suurinpiirtein samoissa kanssani ja he eivät ole kärsineet supistuksista ja silti on paikat jo alkaneet aukeamaan. Tuntuu vaan hieman turhauttavalta, kun niitä muutoksia saisi mielestäni jo alkaa tulemaan :)
Kiitos etukäteen!
Kommentit (7)
Mulla oli ekasta myös viimeisessä lääkärintarkastuksessa noiden viikkojen paikkeilla kaikki paikat kiinni ja kiinteät ja lyhentymättömät.
Syntyi kuitenkin rv 40+3 eli ei mitenkään sinänsä yli.
Tokasta muistaakseni oli vikassa lääkärintarkastuksessa kohdunsuu vähän pehmeä, mutta muuten kiinni ja 3 cm pitkä -> syntyi rv 40+0.
sama tilanne eikä silti mennyt yliaikaiseksi. Tilanne voi muuttua ihan yhtäkkiä! Eli älä tästä syystä vielä pelkää! Viikolla 40 kenties, jos sinne edes menisi, voisit kysyä lääkäriltä asiasta.
noin 2 cm ja paikat kiinni silti vauva syntyi 39+5 viikolla että ei mennyt kuitenkaan yli vaikka vielä vajaa kahta viikkoa aiemmin ei juuri mitään ollu kohdunsuulla tapahtunu. Kaikki voi tapahtu muutamissa tunneissa..
Totesi kyllä itsekin, että hänellä on lyhyet sormetkin :). Mutta siis tuolloin ei ollut tapahtunut vielä yhtään mitään, enkä usko että oli oikeastaan yhtään aikaisemmin kunnes 38+5 alkoivat supistukset ja 38+6 vauva syntyi.
Kiitos teille :) Onhan se tietty myös niin että vauva saa rauhassa kasvaa masussa niin kauan kun on tarvetta, mutta tämä tilanne on vaan niin hassu kun olen tosiaan ollut jo 3kk siinä uskossa/pelossa että vauva tulee ulos. Viimeksi lääkärillä olinkin aivan varma että kohdunsuulla on tapahtunut jo suuria muutoksia, ja kun ei ollutkaan niin olin aivan ihmeissäni!
Täytyy vaan jaksaa ja malttaa mielensä vielä...Kunhan ei kuitenkaan yli 42+ menisi!
Minulla oli supistuksia viikon 20 tienoilta asti ja olin sairaslomalla viikosta 24 alkaen. Rv 37+4 kohdunkaula oli lyhentynyt ja kohdunsuu sormelle auki, mutta sitä edeltävissä tarkastuksissa oli ollut ihan kiinni. Poika syntyi rv 38+2.
Oman kokemuksen perusteella olen sitä meiltä että ei välttämättä mene yliaikaiseksi. Voi mennä mutta ei siitä minkäänlaista varmuutta pitäisi olla vaikka kohdunsuu onkin vielä kiinteä ja kiinni. Onhan sinulla kuitenkiin laskettuunaikaan melkein neljä viikkoa. Muutoksia saattaa tulla kohdunsuun tilanteeseen hyvinkin nopeasti. Taitaa nämäkin jutut olla aika yksilöllisiä.
Mukavaa loppuodotusta supistuksista huolimatta, jospa pikkuinen malttaisi vielä muutaman viikon masussa. :)