Sairaanhoitaja työttömänä?
Noinkohan minulle käy, että valmistuvana hoitajana olen jäämässä työttömäksi. Tuntuu, että kokemusta ei ole kunnolla mistään järkevästä paikasta, kun harjoittelut on mitä on ja tietyistä paikoista on sanottu suoraan, ettemme ota tänne, kun et ole aiemmin ollut täällä. Luulin, että hoitoalalla on kohtalaisen varma työllistyminen, mutta ei hyvältä näytä.
Kommentit (32)
Vuoden päästä valmistun sh:ksi ja ei mitään toivoa saada edes kesätöitä. Opintopisteitä siis kasassa lukukauden loppuun mennessä 150. Ei ole paikkoja edes siellä vihaamassanne kotihoidossa, jonne voisin ilo mielen mennä sekä palkan että työkokemuksen takia.
Sh-opiskelija Itä-Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Aivan kåsittämättömän tietämätöntä hoitajien työpaikoista. Joka tuutin täydeltä kerrotaan koka ajan kuinka lapsia on vähemmän ja vanhuksia aina vain enemmän ja sen vuoksi vanhustyöhön tarvitaan pitkän aikaa aina vain enemmän hoitajia. Eli erikoistu vain esim lapsiin tai nuoriin tai psyyke tms tahansa alaan niin pääosin työllistyt joka tapauksessa vanhustyöhön. Ja lähihoitajan pitäisi tajuta että oma koulutus ei voisi tarkemmin oltu räätälöity mihinkään muuhun kuin vanhustyöhön sinne osastolle ja kotihoitoon ja henkilökohtaiseksi avustajaksi.
Ja sairaanhoitajalle samat sanat ja onhan se ikävä olla töissä semmoisessa paikassa jossa pitää jotain tehdä.
Tilanteet ja suhdanteen vaihtuvat nopeasti, eikä yksikään voi niihin etukäteen valmistautua.
Vielä vuosi sitten hammaslääkärin virkoja oli täyttämättä, nyt hammaslääkäreistä on ylitarjontaa.
Ja moni sh valmistuu tänä päivänä työttömäksi, niin kuin kävi 90-luvulla, kun suuri määrä sh ja lääkäreistä valmistui työttömäksi ja muuttivat työn perässä Norjaan tai muualle.
Ehkä seuraavaksi ovat lääkärit, kun uusia ei perusteta tai vanhoja täytetä, kun säästetään kaikkialla.
Kannattaa tosiaan hommata jostain jotain kokemusta edes ja sitten ulkomaille töihin.
Ulkomaille hyvä ihminen! Kuka hullu nyt Suomeen muutenkaan jäisi täkäläisillä sh:n palkoilla? Omasta tuttavapiiristä on lähtenyt hoitajia Norjaan ja Ruotsiin ja hyvin ovat viihtyneet, vaikkei ruotsinkieli kovin vahva aluksi ollutkaan. Ja kyllähän sairaanhoitajia aina tarvitaan myös Englannissa ja Lähi-idässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kåsittämättömän tietämätöntä hoitajien työpaikoista. Joka tuutin täydeltä kerrotaan koka ajan kuinka lapsia on vähemmän ja vanhuksia aina vain enemmän ja sen vuoksi vanhustyöhön tarvitaan pitkän aikaa aina vain enemmän hoitajia. Eli erikoistu vain esim lapsiin tai nuoriin tai psyyke tms tahansa alaan niin pääosin työllistyt joka tapauksessa vanhustyöhön. Ja lähihoitajan pitäisi tajuta että oma koulutus ei voisi tarkemmin oltu räätälöity mihinkään muuhun kuin vanhustyöhön sinne osastolle ja kotihoitoon ja henkilökohtaiseksi avustajaksi.
Ja sairaanhoitajalle samat sanat ja onhan se ikävä olla töissä semmoisessa paikassa jossa pitää jotain tehdä.Tilanteet ja suhdanteen vaihtuvat nopeasti, eikä yksikään voi niihin etukäteen valmistautua.
Vielä vuosi sitten hammaslääkärin virkoja oli täyttämättä, nyt hammaslääkäreistä on ylitarjontaa.
Ja moni sh valmistuu tänä päivänä työttömäksi, niin kuin kävi 90-luvulla, kun suuri määrä sh ja lääkäreistä valmistui työttömäksi ja muuttivat työn perässä Norjaan tai muualle.
Ehkä seuraavaksi ovat lääkärit, kun uusia ei perusteta tai vanhoja täytetä, kun säästetään kaikkialla.
Olen täysin samaa mieltä että suhdanteet voivat muuttua todella nopeasti. Itse valmistuin jouluna -89 sairaanhoitjaksi ja peräti Helsingistä asti käytiin syksyllä rekrytointi matkoilla Pohjanmaalla. Itse sainkin silloin heti työtä tehden pari vuotta erikoissairaanhoitajan (kätilö) sijaisuuksia vuodeosastolla omalla paikkakunnalla. Sitten pätevöidyin kätilöksi ja kun vuonna 93 lähdin työtä hakemaan en saanut kuin kesäloman sijaisuuden ja senkin sillä että olin jo siellä työskennellyt ja koko seuraava vuosi oli hyvin heikkoa työllisyyden kannalta. Monia kätilöitä oli työttömänä vaikka kokemusta oli ollut jo useampi vuosi . Ja tämä tapahtui parissa vuodessa eli epäpätevänä työllistyin paremmin kuin pätevänä. Nyt pelkään että tytärtä uhkaa sama kohtelu ,opiskelee sairaanhoitajaksi parhaillaan.
Jjep, lääkärityöttömyyskin on edessä. Aloituspaikkojen rajaus - öö, no neljä vuotta sitten aloituspaikkoja lisättiin suoraan 25%, minusta se ei ole kovin rajattua. Sitä ennenkin aloituspaikkoja oli nostettu jo kymmeniä prosentteja pidemmällä aikavälillä. Lisäksi ulkomailta tulleita on satoja odottamassa kielitenttien ym. läpäisyä. Tällä hetkellä mm. lastenlääkäreitä ja useiden eri alojen kirurgeja sekä anestesialääkäreitä valmistuu aivan liikaa, työttömyyttä tai ei-oman-erikoisalan töitä on tiedossa. Terveyskeskuksissa on enää 4% vajetta. Virkoja ei avata lisää, joten viroissa olevat uupuvat. Omasta lähipiiristänikin tiedän useita nuoria lääkäreitä, jotka ovat sairastuneet masennukseen/työuupumukseen tk:n työtaakan ja riittämättömyyden alla. Itse olen alalla, jossa junioirit eivät saa päivystää, joten palkka on sairaalassa erikoistuvalle noin 3000e. Aivan superupeeta toki, kyllähän tuossa jo pyöriskelee. Ylitöistä ei makseta, niitä tulee noin 10h viikossa. Lisäksi teen vapaa-ajalla väitöskirjaa, koska työ sijoittuu yliopistoklinikkaan, josta ei erikoislääkärin virkaa ilman väikkäriä tipu. Ylilääkärimme on dosentti ja ties mitä muuta, tekee koko ajan tutkimustyötä, on töissä kuuteen, seitsemään ja palkka taitaa olla viitisen tonnia, vähän päälle.
Sen sijaan, että th-alan eri työntekijäryhmät vittuilevat toisilleen ja ovat kateellisia, voisi minusta ennemminkin koittaa olla ymmärtäväinen ja tukea työkavereita. Minusta on idioottimaista, että hoitajaresursseja ei ole esim. perusterveydenhuollossa enemmän. Siellä niitä terkkareita ja sairaanhoitajia tarvittaisiin, jotta kaikkien ei tarvitsisi olla vain puhelinvastaajina ja torppaamassa ihmisiä. Moni asia selviäisi jo sillä, että hoitaja rauhassa kävisi vaivaa potilaan kanssa läpi ja antaisi itsehoito-ohjeita. Toisaalta lyhyellä lääkärinajalla on helpompi saada ongelmasta koppi, jos hoitaja on vähän jo tilannetta selvitellyt. Myös kotihoidossa resursseja tarvittaisiin kipeästi lisää. Omassa klinikassa porukka on aika jaksavaista, mutta tk:ssa tilanne oli ihan kamala - ihmiset itkeskelivät ruokatauoilla, lääkärit raahustivat töistä vasta kuuden jälkeen kotiin ja hoitajillakin meni säännöllisesti ylitöiksi. Ei tuolla meiningillä saada toimivaa perusterveydenhuoltoa aikaan.
Tosiasia on, että tällä hetkellä th-alalle koulutetaan liikaa työntekijöitä nimikkeestä riippumatta. Siis työpaikkojen määrään nähden. Mutta jos työntekijöitä alettaisiin mitoittaa oikean tarpeen mukaan, kaikille riittäisi varmasti hommia. Ei varmaan lastentaudeilta tai muilta jänniltä aloilta, mutta vuodeosastoilta, kotihoidosta, terveyskeskuksesta jne. Toivottavasti joku poliitikko joskus näkee valon, eikä aina vaan supista palveluita ja väitä, että 0,45 hoitajaa pystyy ihan hyvin toimimaan yökkönä viidelle osastolle. Sitä onnea odotellessa.
29, muuten loistava teksti, mutta töitä olisi kyllä "jännilläkin aloilla", kun vaan palkattaisiin tekijöitä. Eli tilanne terveydenhuollossa ilmeisesti kautta linjan sama: Säästetään ja puristetaan viimeisetkin mehut töissä olevista, vaikka päteviä tekijöitä on vailla työtä.
T. Burn out vastasyntyneiden teho-osastolta
Kyllä keikkaa melko varmasti on. Ne yleensä tulee yllättäen, joten ei voi suunnitella elämää eteenpäin, mutta saa ainakin työkokemusta. Eli ilmoittaudut rekrylistoille. Totta se on, että sijaisia kyllä on vähennetty, mutta silti joskus joutuu ottaa, kun tarpeeksi moni kipeenä jne.
Vierailija kirjoitti:
29, muuten loistava teksti, mutta töitä olisi kyllä "jännilläkin aloilla", kun vaan palkattaisiin tekijöitä. Eli tilanne terveydenhuollossa ilmeisesti kautta linjan sama: Säästetään ja puristetaan viimeisetkin mehut töissä olevista, vaikka päteviä tekijöitä on vailla työtä.
T. Burn out vastasyntyneiden teho-osastolta
Terveydenhuollossa on muutenkin mielenkiintoinen ilmiö, kun henk.kunta kuluissa säästetään kaikin keinoin ja otetaan kaikki mehut irti, niin valtio (Kela) tukee runsaskätisesti yksityisten terv.hoidonpalv.tuottavia yrityksiä voiton maksimoinnissa ja omistajille jaettavissa osingoissa, jotka eivät edes maksa yritysvoitosta veroa Suomeen.
Ja monen kunnan ja kaupungin (veronmaksajan) perustarkoitus ei enää ole tarjota kansalaisille palveluita, vaan monet toiminta-ajatus perustuu kuin pörssiyhtiössä mahdollisimman suureen voiton maksimointiin, alentamalla kansalaisten terveydenhoidon ja peruspalveluita.
Mua ne Oysinkaan keikat eivät auta lastenhoidon takia. Tyttö eskarissa neljätuntisia päiviä, koska itse olen työtön, niin yksinkö lapsen jätän, jos otan satunnaisen keikan vastaan?