Mielipiteenne asperger-ihmisistä?
Myös mielipiteensä saa kertoa. Ei sitten vedetä Hennaa mukaan tähän, jookosta?
Kommentit (45)
Ei ole tuntematon. Tunnen aspergerin ja hänen ystävänsä!
T. Psykiatri
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuntematon. Tunnen aspergerin ja hänen ystävänsä!
T. Psykiatri
Johtuuko se siitä että olet Hennan sivupersoona? Kolkuta samalla vähän toiselle puolelle päätä ja kysy mitä miehelle maalta kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo pitkälle että tämänkin henna itse aloitti
Henna ei ole ollut täällä ainakaan puoleen vuoteen! Eivätkä hänen ystävänsäkään tätä aloittaneet!
T. Psykiatri
Mistähän sinä voit tietää kuinka paljon Henna täällä on käynyt, jollet itse ole Henna? Entä mistä tiedät, ettei kukaan hänen ystävistään ole ketjua aloittanut?
Minä vaan tiedän ja sillä siisti!
T. Psykiatri
Aika surkea perustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vain yhden. Tosi fiksu tyttö, kurssin huippuja joka kurssilla. Mua vain ahdistaa se, että hän tuppaa itsensä jatkuvasti mun seuraan ja on tyly mun ystäville. Okei, hän on yksinäinen, mutta kun meillä ei vain ole mitään yhteistä, minä vain kerran kaatosateella tarjosin hänelle kyydin keskustaan kun kuulin kiltiksellä hänen olevan menossa sinne ja itse olin myös. Sen jälkeen onkin sitten häiriköinyt enemmän ja vähemmän. On oikeasti tuppautunut jopa mun treffeille, kun kuuli ohimennen, että olen menossa kahvilaan x illalla. Näki että olen poikaystäväni kanssa, mutta silti änki samaan pöytään eikä ymmärtänyt miksi halutaan olla välttämättä kahden kun kuitenkin seurustellaan ja nähdään muutenkin joka viikonloppu ja kyllähän hekin toisensa tuntee. Sanottiin sitten, että meillä alkaa leffa eli me tästä mennään joka tapauksessa ja paettiin poikaystävälleni.
Älä puhu paskaa. Aspergerit eivät koskaan tuppaudu toisten seuraa. Voivat tulla seurailemaan tilannetta, jos tietävät mihin menet ja sitten odottavat, että sinä tulisit hänen pöytään.
Älä sä yleistä. Osa asseista on täysin sosiaalisesti urpoja, eivätkä tajua yhtään rajoja. Esimerkkinä minun oma pikkusisko. Tunkee joka paikkaan mukaan ellen ärähdä, että jättää mut jo rauhaan hetkeksi. Hänellä ei ole yhtään kaveria, koska jää roikkumaan eikä anna hetken rauhaa, seuraa ja tunkee seuraan. Ei siis vain käsitä, että ei ole ihan normaalia, pienenä taas sai kuulla epäsosiaalisuudestaan ja veti ihan yli kun joutui kiusatuksi. Ei osaa sitä ns. normia vaan on aina ollut jompi kumpi ääripää. Voin hyvin kuvitella hänenkin stalkkaavan jotain tyyppiä ja änkevän treffeille, kun ei vain yksinkertaisesti käsitä miksi se ei ole sopivaa jos kuitenkin kaikki on tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vain yhden. Tosi fiksu tyttö, kurssin huippuja joka kurssilla. Mua vain ahdistaa se, että hän tuppaa itsensä jatkuvasti mun seuraan ja on tyly mun ystäville. Okei, hän on yksinäinen, mutta kun meillä ei vain ole mitään yhteistä, minä vain kerran kaatosateella tarjosin hänelle kyydin keskustaan kun kuulin kiltiksellä hänen olevan menossa sinne ja itse olin myös. Sen jälkeen onkin sitten häiriköinyt enemmän ja vähemmän. On oikeasti tuppautunut jopa mun treffeille, kun kuuli ohimennen, että olen menossa kahvilaan x illalla. Näki että olen poikaystäväni kanssa, mutta silti änki samaan pöytään eikä ymmärtänyt miksi halutaan olla välttämättä kahden kun kuitenkin seurustellaan ja nähdään muutenkin joka viikonloppu ja kyllähän hekin toisensa tuntee. Sanottiin sitten, että meillä alkaa leffa eli me tästä mennään joka tapauksessa ja paettiin poikaystävälleni.
Älä puhu paskaa. Aspergerit eivät koskaan tuppaudu toisten seuraa. Voivat tulla seurailemaan tilannetta, jos tietävät mihin menet ja sitten odottavat, että sinä tulisit hänen pöytään.
Höpö höpö. Ei aspergerit ole mitään yhtä ja samaa massaa jonka kaikki käyttäytymisen piirteet ovat samanlaisia ja käyttäytyvät kaikissa tilanteissa täysin samalla tavalla. Tuon toisen kommentoijan skenaario on täysin mahdollinen, jos tyyppi kokee viihtyvänsä kyseisen henkilön kanssa, niin tottakai pyrkii hänen seuraansa, ja assius tulee sitten ilmi siinä ettei ymmärrä milloin se ei ole sopivaa.
Ja tuolle kommentoijalle sanoisin että sano suoraan millaisissa tilanteissa toivoisit että hän ei tulisi seuraasi. Kyse ei ole siitä että asperger haluaa olla tahallaan ilkeä, hän ei vain ymmärrä sosiaalista normistoa eikä myöskään nonverbaalisia vinkkejä joita annat hänelle. Kaikkein tärkeintä aspergerien kanssa on aina suoraan puhuminen, kaikenlainen vihjailu ja piilevät tarkoitukset ovat yhtä tyhjän kanssa.
En yleistä, eli älä sinäkään puhu paskaa!
T. Psykiatri
Asperger ei ole ainakaan tunkenut Eeva-Kaisan pöytään sairaalan ruokalassa.
T. Psykiatri
Minulla on kolme sisarusta ja meistä kahdella on Aspergerin oireyhtymä. Itse olen esikoinen ja vanhempani ottivat tilanteeseen aika erikoisen lähestymistavan. Olin erittäin epäsosiaalinen ja aistiyliherkkä lapsi, jonka kiinnostus oli rajoittunut erilaisiin lyijykyniin. Saatoin kuluttaa tunteja piirtäen viivoja paperille eri paksuisilla lyijykynillä ja sain hyvän mielen siitä, kun viivat olivat "oikeassa" järjestyksessä. Olin hyvin lähellä diagnoosin saamista, kun vanhempani päättivät ennemmin lähteä sosiaalistamaan minua. Sain ensimmäisen ystäväni tokalla luokalla. Olin hyvin erikoinen tapaus, mutta hän oli kärsivällinen kaveri. Onneksi oma pikkusiskoni oli myös normaali ja onnistui avittamaan minua siinä, kuinka yhteiskunnassa tulee toimia yms. Teini-ikäisenä poikkeavaa käytöstä ei enää ollut kovinkaan paljon, vaikka olinkin outo. Nykyisin olen aikuinen ja AS näkyy lähinnä elämässä joinain aistiyliherkkyyksinä, joita yleensä yritän hallita keskittymällä muuhun tuntemukseen. Sosiaalisesti olen täysin normaali, sillä aivoni ovat oppineet normaalit käyttäytymismallit.
Pikkuveljeni kohdalla tehtiin sama ja näen hänen nyt käyvän samanlaisia vaiheita läpi kuin minä. Meillä on ollut onnea, että sisaruksemme ovat tukeneet kasvamistamme. DIagnoosista voi olla hyötyä, mutta myös haittaa, kuten joku tuolla kuvaili. Itse ajattelen oireyhtymän ennemminkin työkaluksi lääkärille kuin sen, miten sen pitäisi minua määrittää. Moni asettaa diagnooseilla itselleen rajat, vaikka aina pitäisi pyrkiä kehittämään itseään ihmisenä. Aina se ei onnistu, eikä siinä ole mitään pahaa.
Asperger-henkilöt ovat ihmisiä siinä, missä kaikki muutkin. Ei pelkkä oireyhtymä määritä ihmisen persoonaa. Meitä on ärsyttäviä ja miellyttäviä, älykkäitä ja tyhmiä, temperamenttisia ja lauhkeita. Olemme vain neurologisesti hiukan poikkeavia muista, mutta niin on moni muukin. Olen siinä mielessä onnekas, etten ole yhtä vahvasti AS-piirteinen kuin jotkut tuntemani ihmiset ja sain myös paljon apua perheeltäni kasvuun.
Sori pitkästä tekstistä, mutta kiva jos jaksoitte lukea.
Jotkut asperit ovat myös lieviä downeja.
Vierailija kirjoitti:
T. Psykiatri
No ei kai kun sillä on lähestymiskielto.
Vierailija kirjoitti:
T. Psykiatri
Onhan ainakin yrittänyt, ihan itse olet blogissasi siitä kirjoittanut. Ja siitä kuinka Eeva-Kaisa tiuskasi sinulle asiasta, jonka jälkeen aloit sanojesi mukaan olit varma, että Eeva-Kaisa vetää sinua lättyyn ja päivittelit kuinka väkivaltainen se Eeva-Kaisa on. Aloit sanojesi mukaan myös pelätä häntä ja uhosit kuinka et enää suostu olemamaan hänen kanssaan kahden samassa huoneessa ettei hän vaan anna sinulle turpaan. Kuitenkin tuon insidentin jälkeen notkuit edelleen sairaalan kahviossa ja joit Eeva-Kaisan Batterynjämiä purkista, jonka hän jätti kahvion pöytään poistuessaan kahviosta. Ja hekumoit ajatuksella kuinka purkki on ollut Eeva-Kaisan huulilla ja purkissa oleva juoma Eeva-Kaisan suussa. Sitten olitkin jo varma, että Eeva-Kaisalla on tarttuvia tauteja jotka tarttuvat sinuun kiitos samasta purkista juomisen.
Oliko vielä muita asioita joista haluat tänne kirjoitettavan totuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Psykiatri
Onhan ainakin yrittänyt, ihan itse olet blogissasi siitä kirjoittanut. Ja siitä kuinka Eeva-Kaisa tiuskasi sinulle asiasta, jonka jälkeen aloit sanojesi mukaan olit varma, että Eeva-Kaisa vetää sinua lättyyn ja päivittelit kuinka väkivaltainen se Eeva-Kaisa on. Aloit sanojesi mukaan myös pelätä häntä ja uhosit kuinka et enää suostu olemamaan hänen kanssaan kahden samassa huoneessa ettei hän vaan anna sinulle turpaan. Kuitenkin tuon insidentin jälkeen notkuit edelleen sairaalan kahviossa ja joit Eeva-Kaisan Batterynjämiä purkista, jonka hän jätti kahvion pöytään poistuessaan kahviosta. Ja hekumoit ajatuksella kuinka purkki on ollut Eeva-Kaisan huulilla ja purkissa oleva juoma Eeva-Kaisan suussa. Sitten olitkin jo varma, että Eeva-Kaisalla on tarttuvia tauteja jotka tarttuvat sinuun kiitos samasta purkista juomisen.
Siis ihan vitun sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Psykiatri
Siis ihan vitun sairasta!
Lievästi sanottuna...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Psykiatri
Ei ole Eeva-Kaisaan!
T. Psykiatri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Psykiatri
Ei ole Eeva-Kaisaan!
T. Psykiatri
Ei vielä. Kohta on.
Ihmisiä ovat siinä, missä muutkin ihmiset. Ei muuta sanottavaa heistä. Miksi edes pitäisi? Toisaalta minulla on ollut yksi miespuolinen asperger tuttava, jonka kanssa aikataulujen sopiminen ja niistä kiinnipitäminen oli varsin hankalaa, siis hänen puoleltaan. Hän ei tämän ongelman vuoksi kykene oikein työelämään. Tämä johti sitten minun kohdallani siihen, ettei tullut oltua enää oikein tekemisissä. Sitten tunnen kaksi asperger naista, ovat molemmat olleet hyvin mukavia, vilpittömiä ja aitoja ihmisiä. Heidän kanssa minulla on synkannut. Muuta kokemusta aspergereista ei edes minulla ole, joten en sen vuoksi osaa sanoa aspergerista yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin Henna on jo surullisen kuuluisa tavastaan tuppautua toisten ihmisten reviirille sekä netissä että fyysisesti. Tästä todisteena mm. ne lähestymiskiellot ja Yhdysvalloissa asuvan täysin tuntemattoman naisen vainoaminen Facebookissa. Eipä olisi Hennallekaan tarvinnut lähestymiskieltoja langettaa, jos olisi vain tyytynyt sivusta seuraamaan ja odottamaan, että toinen hakeutuu hänen seuraansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo pitkälle että tämänkin henna itse aloitti
Henna ei ole ollut täällä ainakaan puoleen vuoteen! Eivätkä hänen ystävänsäkään tätä aloittaneet!
T. Psykiatri
Mistähän sinä voit tietää kuinka paljon Henna täällä on käynyt, jollet itse ole Henna? Entä mistä tiedät, ettei kukaan hänen ystävistään ole ketjua aloittanut?
Minä vaan tiedän ja sillä siisti!
T. Psykiatri
Ottaako päähän, kun paljastit itsesi Hennaksi? :D
Psykiatrilla on kykyjä ymmärtää ihmisen mieltä ja tuntemattoman henkilön nettiliikennettä. On se kova!