Muilla samaa ongelmaa? Jatkuvat väärinkäsitykset...
Minulle on tapahtunut tätä melkein aina. Asiat jotka sanon käsitetään jatkuvasti väärin. Esim. Soitan kaverille että tavataan klo 15 paikassa X. Menen paikkaan. Soitan kaverille kun tätä ei näy. Hänen mielestään sanoin että tavataan klo 16 paikassa Y. Tai kerron jollekin sukulaiselle joissakin juhlissa juttelun lomassa että ostin uuden pesukoneen. Kun tämä tulee käymään, hän kysyy että etkös sinä ostanutkaan uutta sohvaa. Mistä tämä voi johtua? En mielestäni puhu epäselvästi tai stressaa puhuessani ja sano vahingossa vääriä asioita. Tätä on tapahtunut koko ikäni (20+v) joten mikään outo salaliittokaan tämä ei voi olla.
Kommentit (12)
Oletko varma tuosta stressijutusta? Itselläni on tapana puhua välillä ihan puuta heinää kun on työkiireitä ja ahdistus puskee pintaan.
Mulla on yksi tuttu, jonka puheesta ei oikeasti saa mitään tolkkua. Se puhuu nopeasti ja epäselvästi ja vaihtaa aihetta lennossa, jaarittelee yms. Meillä saattaa olla kahden minuutin puhelu, eikä mulla jää siitä käteen oikeen mitään. Siksi yritän hoitaa asiat tekstareilla, ne on selkeämpiä. Kannattaa siis puhua rauhallisemmin.
Voi toi toki johtua myös siitä, että sua jyrätään ja sua ei kuunnella, mutta aika suurta sattumaa on, että monet ihmiset tekevät tuota.
Itselläni on kaveri joka juuri sosiaalisissa tilanteissa ahdistuu ja alkaa puhua nopeasti ja epäselvästi. Ei voi asialle mitään, enkä tarkoita tätä nyt pahalla, mutta on hauskaa katsoa miten jotkut uudet ihmiset ei saa mitään selvää hänen puheestaan. Sanoiko hän omistavansa linnun vai ostaneensa tietokoneen? Se jää joillekkin mysteeriksi. :D
Mun mies puhuu ihan mitä sattuu, eikä itse tajua sitä. Esim sanoo hattu kun tarkoittaa huivia, pyykit kun tarkoittaa tiskejä ym. Saattaa myös jäädä sanoja väliin. Rasittavaa, mut onneks ymmärrän tota siansaksaa. Ihan normaali mies on, sillä taitaa olla vaan liian paljon juttuja mielessä.
Tuttu tunne.
Mä yleensä selitän asiat päälaelleen.
Tietääkö kukaan mitä tarkoitan?
Laita nuo tapaamisajat vielä viestillä, niin voi tarkistaa asian ja ei jää epäselvyyttä.
No meillä Marko kehaisi ostaneensa tabletin ja olikin ostanut pöytätabletin. :D
Minulle ei käy noin juuri koskaan.
Siksi epäilen, että ongelmasi on haahuileva puhe. Puhut niitä ja näitä, vaihdat liikaa ja liian nopeasti kesken lauseen puheenaihetta.
Sekavista ihmisistä valtaosa luuleekin aina olevansa täysin selviä, mutta eivät he ole.
Kokeilepa ottaa nyt tarkistuskysymys käyttöön. Kun sovit tapaamisesta, kysy vielä puhelun lopussa, että moneltas me nyt tavattiinkaan ja missä, tarkistan vaan, että meillä on sama mielikuva molemmilla...
Jos siinäkin vielä on kyse siitä klo 15/paikka X - JA silti se kaverisi myöhemmin väittää muuta, kyse on vittuilusta tai sen toisen osapuolen pahasta hajamielisyydestä.
Mulla on niin hiljainen puheääni, että ihmiset ei kuule sen takia - yleensä sen kyllä huomaa sitten kyllä vastauksista. Mutta on se ärsyttävää - ei sitä tajua itse, ennen kuin huomaa taas, että toinen vastaa jotenkin kummallisesti...
Puhut paljon ja aihe vaihtuu tiuhaan, vaikea tarttua siihen mitä oikeasti ostit ja mitä vain halusit ostaa.