Millaisia sivuoireita menkat sinulla aiheuttaa?
Itsellä ei tule suuremmin mitään ruuan himoja, kiukkuja tms., mutta kerran kuussa juuri ennen menkkojen alkua menee yksi päivä niin, että itken joko liikutusta tai turhautumista kaikelle mahdolliselle. En ole muuten kovin aktiivisesti tunteita näyttävä, mutta tuona yhtenä päivänä vollotan aina jollekin, yleensä useasti päivän aikana. Olen mm. itkenyt, kun en saanut takkatulta syttymään, kun mietin junassa yhtä surullista elokuvakohtausta, kun kuulin radiosta biisin, jonka olin kuullut satoja kertoja aiemminkin, mutta juuri tuona päivänä "tajusin kuinka koskettavat sanat siinä on" jne. :'D
Kommentit (29)
En ole kovin tarkasti seurannut menkkakiertoa etukäteen (olen ihan luomu eli ei hormonaalista ehkäisyä) mutta menkkojen tulon tietää ensin siitä että tulee kaikki vääryydet mieleen :D. Nykyään kun tulee tuo tietty fiilis, katson kännykän menkkakalenterista että onko nyt vähän vaille viikko kuukautisten alkamiseen ja aina on, ja sitten rupean nauttimaan siitä itsesäälisestä rypemisestä. Kun tietää että se on vain hormonaalista, siihen ei oikeasti mene mukaan, mutta on suunnattoman tyydyttävää suunnitella kostofantasioita jne. Juuri noi vuorokautta, kahta ennen menkkoja voi olla joskus ihan oikeasti kamala ja epätoivoinen olo, se ei ole enää kivaa. Sitten kun menkat alkaa palataan taas normaaliin olotilaan muutamassa tunnissa. Täytyy sanoa että toi kännykän menkkasovellus on tehnyt tämän kanssa elämisestä paljon helpompaa, kun tietää se ranteet -auki osuus ei ole totta vaikka se siltä niin elävästi aina tuntuukin.
Peruskivut ja vatsa löysällä ku mikä! Kunnon ripuli joka kerta. Niin ja paskominen usein sattuu mahassa.
Muutamia päiviä ennen menkkojen alkua muutun tosi epäileväiseks kaiken suhteen. Olen varma että nyt olen tehnyt töissä jotain väärin ja potkut tulee, pomo vihaa mua ihan selvästi ja toikin katto tollain. Kaverikin vastas viestiin sillä tavalla et selkeesti sillä on jotain mua vastaan ja nyt ne puhuu seläntakana musta pahaa :D Muutenki harmittaa kaikki ihan vitusti :D No aina sit tajuan et hei, menkathan ne vaan on tulossa!
Sitten kerääntyy nestettä joka paikkaan, oon kun pintaan noussut ruumis.
Seuraavana yönä en saa unta, nukun aivan helvetin huonosti, ihan muutaman tunnin.
Aamulla pato sortuu ja veri tulvii hyökyaallon tavoin.
Koko alaruumista: mahaa, selkää, pillua, persettä särkee ja eläminen on hankalaa.
Mutta se helvetin turvotus on poissa!
Unihäiriöitä, rinnat kipeytyvät ja turpoavat yli normaalisti käyttämieni liivien, vatsakivut, mieliala helpottaa heti, kun vuoto alkaa. Kuukautiseni ovat runsaat ja kestävät noin viikon, mutta silti henkisesti helpottaa heti vuodon alkaessa ja nukuttaakin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on hyvin vähän oireita, onko teillä joku hormonaalinen ehkäisy?
Mulla ei ole ja olen miettinyt, että onkohan siksi niin paljon oireita ja kuukaudet yhtä hormonien vuoristorataa. Myös minulla on ovulaation aikaan samoja oireita kuin menkkojenkin aikana, joten välillä tuntuu, ettei sellaista hyvää ja tasaista päivää olekaan.
Parikymppisenä ei ollut kuin todella pahat vatsa- ja selkäkivut. Ne on onneksi lasten myötä loppunut.
Mulla ei ainakaan ole ollut vuosiin hormonaalista ehkäisyä. Ikää 34, mistään muista oireista en ole koskaan kärsinyt kuin pienistä vatsakivuista ja satunnaisesta turvotuksesta. Mitään "henkisiä" oireita ei ole ollenkaan.
Odotapas kun 40 tärähtää mittariin ja tule sitten lällättelemään! Minäkin luulin vielä pari vuotta, että kylläpä pääsen vähillä oireilla. Aika väärässä olin.
Tälleen viimevuosina oon huomannut et on ennen menkkoja muutaman päivän kauhea nälkä koko ajan ja heti kun menkat alkaa niin totaalinen ruokahaluttomuus. Just ja just sain syötyä pienen suklaapatukan kun mikään muu ei mene alas.
Niin, miehellä (?) onkin niin paljon kokemusta kuukautisista, et voi tän varmaksi sanoa. :-D Ja toki ihan normielämässä noita oireita voi koittaa piilotella, vaiks vaikeeta se joskus onkin.
Muakin usein ärsyttää kaikki ennen menkkoja ja välillä myös masentaa ja itkettää noin päivä ennen vuodon alkua. Välillä ihan ihmettelee, et mikä mua vaivaa, sit kalenteria kurkatessa tajuaakin, et jaahas. :-D Nyt tosin mun puol vuotta sitten alottamat e-pillerit on tasottanu PMS-oireita.