Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehdota "diettiä" raskaana olevalle

Vierailija
18.02.2016 |

En halua enkä aijo ottaa vastaan mitään sellaisia diettejä jotka voivat vahingoittaa lasta mitenkään. Eli en aijo elää pelkällä auringonvalolla ja vedellä. Haluaisin kuitenkin terveellisen ruokavalion joka sisältää tarpeellliset vitamiinit ja ravinteet, ja pitää painon kurissa siten, että kertyy vain ne ns. pakolliset raskauskilot. Eli ehdotuksia sopivista kalorimääristä ja vaikka jotain hyviä ruoka ideoita mitä itse söitte raskaana ollessanne!! :)

KIITOS!

ps. Käyn salilla 3krt viikossa sekä kävelyillä aina vähintään kerran viikossa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä turposin ihan hervottomasti raskauden aikana, nestettä kertyi joka v*tun paikka täyteen. Olo oli ihan HIRVEÄ koko 9kk!! Mittani normaalisti 170/55, raskaudessa olin ''parhaimmillaan'' jopa 75kg! Raskauden jälkeen sitten treenasin ja otin dieetin käyttöön ja pudotin kilot 6 kuukaudessa pysyvästi. 

Enää en raskaaksi aio, ei sopinut mulle yhtään. Tuntu siltä kun koko keho kärsi siitä tilasta.. Toiset ne hehkuu ja mulla vaan kroppa pistää kaikin tavoin vastaan

Synnytys oli helppo ku mikä, raskaus ihan perseestä.

Onneksi lopputulos oli mitä ihanin <3

Vierailija
22/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikääs joku tähän kuva Marjo Niittyviidasta Kevin-vauvansa kanssa :D Siinä teille mallia millainen lapsi saadaan aikaan kun äiti ei syö tarpeeksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset aina stressaa hirveesti. Mä otin ihan rennosti koko raskausajan, söin sillon ku oli nälkä, pari kertaa otin sähkötupakkaa ja punaviiniä. Joo ei, en nyt suosittele ketään käyttämään punaviiniä mutta niin ne muualla euroopassakin tekee. Jotenkin hirveetä hyysäystä toi raskausaika täällä Suomessa, mä jätin puolet neuvolakäynneistäkin välistä, eikä huvittanu mennä lääkäriin sorkittavaks ollenkaan. Mun mielestä nää on ihan omia valintoja, mä itse kuulostelin omaa kehoani ja tiesin kokoajan sisimmässä, että vauvalla kaikki hyvin. Jos olis herännyt epäily, olisin menny lääkäriin. Koko raskausaika sujui ERITTÄIN HYVIN. 

Samaa kaavaa noudatin synnytyksessä; mahdollisimman kauan kotona.. niin kauan kuin vain mahdollista, sairaalaan mentyä olin jo 9cm auki, en halunnut, että siihen puututaan millään turhilla toimenpiteillä vaan annoin vaan mennä ja HYVIN MENI, kyseessä oli esikoinen ja synnytyksen aika vaan 8h :) 

Vierailija
24/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös ihan tuon normaalin kotiruoan kannalla, lautasmalli on varsin hyvä esimerkki. Ei nouse paino kun syöt järkevästi ja tasaisesti, lämpimillä aterioilla puolet lautasesta kasviksia ja 1/4 osa proteiinia ja toinen mokoma hiilaria, jätä kumminkin ihan höttöisimmät pois. Minä olen tällä tavalla tiputtanut neljän vuoden aikana 20 kg ja olen ollut pari kertaa raskaanakin tuona aikana.

Tiedän, että kuullostaa todella tylsältä ja kliseiseltä mutta toimii hyvin.. Puhdasta ja monipuolista kotiruokaa, sillä hyvä tulee.

Vierailija
25/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän ihmettelen tota radi-ruokavaliota. Mä laihdun tollasella ruokavaliolla, mihin ei ole tarvetta (etenkään raskausaikana), koska olen normaalipainoinen. Lisäksi kiloja olis ihan hyvä kerryttää vähän raskauden aikana, koska imetys kuihduttaa mut muuten olemattomiin. Näin siis viime raskaudessa. Sain ohjeet noudattaa radi-ruokavaliota (mulla oli siis radi), mutta söin kalorimäärältään enemmän ja hyvä on, että tein niin, koska raskauden aikana kerrytetyt 13 kiloa lähti 2 viikossa imetysaikana ja sen jälkeen laihduin vielä paljon lisää. Osaisko joku terkka tms vastata tähän (perustella radi-ruokavaliota normaalipainoiselle)? Kalorirajoitus siis 1600 / päivä.

Vierailija
26/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista!

Osaan kyllä netistä etsiä itsekkin reseptejä, mutta halusin vain kysellä avmammojen suosittelemia hyviä ruokaideoita jotka ovat kevyitä ja soveltuvat raskaalle! netti kun on pullollaan reseptejä, missä käytetäänkin myös niitä kiellettyjä aineita! :) Osaan joo myös lukea neuvolan ohjeita siitä mitä saa ja ei saa syödä, mutta halusin vain kuulla teidän suosituksia enkä selailla mitään pirkan ateria ehdotuksia :D !

Moni ihminen myös määrittelee "peruskotiruuan" vähän erilailla. Toisaalla syödään tyyliin pelkkää nakkikastiketta ja muusia ja jotkut taas enemmän juurikin lautasmallin mukaan, enkä nääkkäään siinä mitään vikaa. Halusin kuulla enemmän kalorisuosituksista, sillä ei ole mitään väliä syötkö lautasmallinmukaan jos lautasesi on tarjottimen kokoinen! :D neuvolassa kalorisuosituksia ei hirveästi avattu.

Harmi jos kysymyksestäni tuli joillekkin paha mieli. :) Ilosta päivän jatkoa kaikille!

AP

Vierailija
27/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua enkä aijo ottaa vastaan mitään sellaisia diettejä jotka voivat vahingoittaa lasta mitenkään. Eli en aijo elää pelkällä auringonvalolla ja vedellä. Haluaisin kuitenkin terveellisen ruokavalion joka sisältää tarpeellliset vitamiinit ja ravinteet, ja pitää painon kurissa siten, että kertyy vain ne ns. pakolliset raskauskilot. Eli ehdotuksia sopivista kalorimääristä ja vaikka jotain hyviä ruoka ideoita mitä itse söitte raskaana ollessanne!! :)

KIITOS!

ps. Käyn salilla 3krt viikossa sekä kävelyillä aina vähintään kerran viikossa.

Kaiva netistä lautasmallin mukainen raskausajan diabetes-ruokavalio. On terveellinen lapselle ja sinulle eikä myöskään kerää ylimääräistä läskiä.

Vierailija
28/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestettä voi kertyä paljon, mutta se neste lähtee ihan hemmetin äkkiä synnytyksen jälkeen.. siis ihan tosi äkkiä. Sen sijaan aito oikea läski ei kyllä itsestään ihmiseen ilmaannu raskauden aikana, raskaus kerää nestettä mutta EI läskiä... eli ruokavaliosi ratkaisee sen, missä kunnossa sitten olet raskauden jälkeen.Jos syöt perusterveellisesti niin ei sulle mitään läskiä tule. Ja niitä nesteitä ei kannata pelätä, mulla jäi synnärille 10kg.

Vierailija
29/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lihoin 20kg raskausaikana. Ja ihan normi ruokaa söin. Neuvolassakin ihmeteltiin mihin ne kilot ovat menneet koska en ollut kuitenkaan mikään iso! Turvotusta ei ollut. Veikkasivat neuvolassa että laihtunu varmasti nopeasti kun nesteet lähtee. Niin ei käynyt, pelkkää läskiä ne extrakilot!

.

Ärsyttää ihmiset jotka tuomitsee heti että on päästänyt itsensä lihomaan. Itse en pystynyt juurikaan vaikuttamaan kilojen kertymiseen! 8kk meni että olin taas alkp. Painossa.

Vierailija
30/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi on kaikista pahin asia raskauden aikana. Myönnän, että pari kertaa raskauden aikana (niin synnytyspelon kuin hormonimylläkänkin) takia tuli poltettua parisen kertaa tupakkaa, puhutaan tosiaan alle 10 tupakasta 9kk:n aikana. Mutta se auttoin mulla sillon pahimpaan stresssiin ja rentouduin heti. Stressi on oikeasti todella pahasta keholle.. ja kyllä, niin on se tupakkakin tiedän kyllä. Onneksi terve tytsy syntyi ja kaikki meni muutenkin hyvin. Sitä synnytystä ihan kamalasti pelkäsin ja ramppasin pelkopolilla jatkuvasti.. ongelmaa vaikeutti se, että pelkäsin sektiotakin... Lopulta synnytys meni todella hyvin, oli oikeasti positiivinen kokemus :)

Ja raskauskiloja mulla tuli 8kg, ei edes ollut mitenkään turvonnut olo... iso vatsa vaan, muut kehon osat pysyi entisellään. Söin perusterveellisesti ja välttelin sokeria.

Vierailija
31/32 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa täällä taas kiukkuista porukkaa.. kiva ap että jaksat pysyä positiivisena!

Ja tosiaan mitä itse ruoka vinkkiin tulee niin katso netistä tosiaan tosta raskausdiabetes ruokavaliosta!

Yksi herkkuruoka itsellä oli ihan perus tonnikala salaatti! Oli kevyt ja täynnä proteiinia ja kuitua! Myös pinaattikeitto kananmunalla on hyvä ruoka! Einyt mitään erikoisia gourmee reseptejä, mutta ainakin terveellisiä!

Vierailija
32/32 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa täällä taas kiukkuista porukkaa.. kiva ap että jaksat pysyä positiivisena!

Ja tosiaan mitä itse ruoka vinkkiin tulee niin katso netistä tosiaan tosta raskausdiabetes ruokavaliosta!

Yksi herkkuruoka itsellä oli ihan perus tonnikala salaatti! Oli kevyt ja täynnä proteiinia ja kuitua! Myös pinaattikeitto kananmunalla on hyvä ruoka! Einyt mitään erikoisia gourmee reseptejä, mutta ainakin terveellisiä!

Ei kannata syödä tonnikalaa kuin satunnaisesti, se on iso petokala ja sisältää elohopeaa. Terve.fi sivulla joku oli kysynyt asiasta, suomessa ei kielletä sen syömistä, mutta ulkomailla kehoitetaan välttämään. Itse syön nyt raskaana tonnikalaa vain kerran kuussa, muita sallittuja kaloja useammin. Eilen tuli yleltä tiededokumentti, jossa oli aiheena sydänsairaudet. Dokumentissa kerrottiin että jos äiti nälkiinnyttää itseään aiheuttaa hän syntymättömälle sikiölle loppuelämäksi sydän ja verisuonitauteja. Sikiön aivot ottavat kaiken ensisijaisesti energian, jolloin sydänlihas ei saa tarvittavia rakennusosia.

Miksi niitä lisäkiloja tarvitsee pelätä jos olet nyt normaalipainoinen, niiden tarkoitus on suojata lapsen kehitys.