Miksi sormenpäästä otettu verikoe ei kelpaa?
Miksi osa verikokeista on otettava kyynertaipeesta eikä sormenpäästä? Saako laskimoverikokeesta tarkemmat arvot koskien esim. leukosyytteja ja hb:ta?
Kommentit (13)
Kyllä multa on otettu sormenpäästä verikokeita jos ei ole löydetty suoniyhteyttä. Viitearvot ovat hieman eri kuin laskimoverikokeissa.
En ala sinulle tätä selittämään, mutta ne viitearvot on tehty laskimoverelle ja kapillaariveren arvot (suurin osa) eivät ole vertailukelpoisia. Mm. ääreisverenkierto, pitopaikka jne. vaikuttavat molekyylien pitoisuuksiin jne. Arteria-astrup sitten asia täysin erikseen.
Kapillaariverinäyte on aina epäluotettava. Sormea joutuu pusertamaan, ja näyte voi laimentua. Ei ole yksi eikä ainut kerta, kun joku hoitaja on mitannut sormenpäästään 70-90 HB:n, ja kun se on kontrolloitu suoniverinäytteestä, on tulos ollut aivan normaali.
96 ja 104 on suurinpiirtein samoja arvoja eikä merkitystä hoidon kannalta kumpaa arvoa käytetään..
Hb:n mittaus sormenpäästä puristetusta verestä on ihan yhtä tyhjän kanssa!
Siihen näytteeseen erittyy sormesta muutakin kuin verta, kudosnesteitä yms. Siksi arvot eivät ole tarkkoja, kun ei voida olla varmoja että kuinka laimea se näyte on.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no paljonpa kehtaavat tehdä yhtätyhjänkanssa-työtä.
Tuleeko sormenpäästä edes tarpeeksi verta, jos otetaan useita näytteitä?
Ei ne arvot olleetkaan pointti, vaan se että minuutin sisään oli kuitenkin eroa tuloksessa otettiinkin sormesta vai kyynärtaipeesta. Lisää rautaa tuli joka tapauksessa tuomioksi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Siksi mun lapsilta ei ole koulussa ikinä terveydenhoitaja hemoglobiinia mitannut, koska se on ihan turhaa vaivannäköä. Suuntaa antava testaus ei riitä, jos sen pohjalta tehdään päätelmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Siksi mun lapsilta ei ole koulussa ikinä terveydenhoitaja hemoglobiinia mitannut, koska se on ihan turhaa vaivannäköä. Suuntaa antava testaus ei riitä, jos sen pohjalta tehdään päätelmät.
Että mitähän vittua... Suuntaa antavan näytteen merkitys on just suuntaa antava. Ei kai sun tartte sen perusteella tehdä aina päätöksiä mutta kyllä mä näen paljonkin eroa siinä saanko esim. itse pika-Hb:sta 130, 100 vai 60. Usein heittää joo jonkin verran, mutta pääsääntöisesti ei useita kymmeniä yksikköjä sentään. Jos mun lapsella pika-Hb olisi alakanttinen niin pyytäisin jatkotutkimuksena PVK:n labrassa. Mutta en todellakaan seulontamielessä raahaisi lasta aina välillä siihen kivuliaampaan ja hankalampaan laskimonäytteeseen.
Sieltä se jo tulikin, mutta tiivistetysti ihopistosnäytteestä saatava veri on koostumukseltaan erilaista kuin laskimosta otettu. Myös viitearvot ovat pääosin määritelty laskimoverelle. Käytännön syistä, jos on useita tutkimuksia on laskimoverinäytteenottotekniikalla helpompi kerätä suurempi näytemäärä, kun tarkoituksena on tehdä useita tutkimuksia. Ihopistosnäytteen laatu on vaihtelevampaa kuin laskimoveren, joten tulokset ovat täten luotettavampia laskimoverestä.
Saa. Itseltä otettiin sormen päästä HB ja tulos oli 96. Heti perään laittoivat labraan ja siellä kyynärtaipeesta otettiin verikokeet, HB 104. Sormen päästä ei saada myöskään tarpeeksi verta jotta saataisiin otettua kattava verenkuva yms.