Synnytyksessä epiduraalin saaneet! Kysymys:
Saitteko synnyttää (ponnistaa) muualla kun sängyssä?
Kommentit (14)
Yksi tai kaksi kätilöä hääräsi alapäässä. Aivan järkyttävän kivuliasta olla sidottuna kiinni sängyssä varsinkin kun kivunlievityksestä ei ollut tietoa viimeiseen pariin tuntiin.
Vaikka mulla oli tunto kyllä tallella ja ainoastaan kivut hävisivät
Niin ja voisitko kertoa missä? =)
Mä kun olin siinä luulossa, että muualla kuin sängyssä ei saa synnyttää silloin ja valitsin sitten kylkiasennon.
ään joten jalkatelineet ja imukuppi tuli avuksi
Niinpä en edes miettinyt muita synnytystapoja kuin sängyssä puoli-istuvassa asennossa. Väsytti sen verran ettei jaksanut turhaan liikuskella, olin sentään valvonut 2 yötä.
(piitkä avautumisvaihe ja olin väsynyt)
se ei johtunut epiduraalista vaan raskausviikoista (35). Muuten olisin ilman muuta saanut.
mutta koska epiduraali toimi mulla vähän turhankin hyvin ja vei kaiken tunnon navasta alaspäin, en olisi pysynyt jaloillani ollenkaan. Ei siis jäänyt paljon vaihtoehtoja...
Lopuksi sitten sängyllä ensin siinä puoli-istuvassa ja lopulta jalat telineissä (imukuppi).
voi vaiokka kaatua kun ei tuntopelaa???sängyllä maaten...ja tuskallista oli kun eppari meni jotenkin väärään päikkaan ja toinen jalka meni turaksi.
Hetken epiduraalin jälkeen levättyäni sain kävellä ja ponnistaakin kaikissa mahdollisissa asennoissa. Oli pitkä avautumisvaihe ja ponnistusvaihe ja epiduraali annettiin jotta saisin hetken nukkua.
Eri asia kuin epiduraalipuudutus.
lääketieteellistä estettä olla pystyasennossa/kävellä. Paitsi jos puudutetta on mennyt niin paljon, ettei jaloissa ole voimia ja tuntoa. Vauvan sydänääniä pitää toki seurata, mutta kyllä useimmiten ne piuhat kuitenkin sen verran joustaa, että pystyy seisomaan sängyn vieressä.
Suurimmassa osassa tapauksia, joissa käsketään sängylle makaamaan, kyse on kätilön ja lääkärin omasta mukavuudenhalusta. Työasennot on paljon helpompia ja potilaana sängyllä makaava synnyttäjä helpommin käsiteltävissä kuin aktiinen, liikuskeleva.
Olisin saanut liikkua epiduraalin aikana, mutta en halunnut. Lisäksi vauvalla heikkeni sydän äänet kun vaihdoin muutamaan kertaan asentoa, toiselle kyljellä ja selällään ollessa pysyivät hyvinä. Kätilö ei suositellut asennon vaihtamista ponnistuksen ajaksi (ja olin ja olen edelleen samaa mieltä, vauvan etu ensin) Vauva syntyikin napanuora kaulan ympärillä. Myös lapsivesi oli vihertävää ja suu piti imeä heti.