Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain asuntolainaa, mutta jäi huonot fiilikset

Vierailija
17.02.2016 |

Aloitin asp-säästämisen 18-vuotiaana ja olen nyt noin kolmekymppinen. Työskentelen vakituisesti kaupan kassalla, joten tuloni ovat vaatimattomat 1500 € netto. Elän säästeliäästi ja olenkin saanut tässä reilun kymmenen vuoden sisällä säästettyä n. 60 000 €.

Suunnitelmissa on ostaa oma kaksio ja kävin juuri asuntolainaneuvotteluissa, joista jäi huonot fiilikset. Halusin kartoittaa, miten paljon minun tuloillani on mahdollista saada lainaa, sillä 80 000 € lainalla saisin asunnon tämän kaupungin keskustasta (1. vaihtoehto), mutta jos laina on tuloilleni liian suuri, niin myös 50 000 € riittäisi kaksioon keskustan ulkopuolelta. Työntekijä kuitenkin sanoi, että minun on pakko hakea lainaa 80 000 euroa, koska muuten se ei riitä asuntoon. Hän myös sanoi, että lainapäätös tuloillani on todennäköisesti negatiivinen, mutta ei suostunut pienentämään lainasummaa. Onko tämä ihan yleistä? Vaikutti kummalliselta.

Työntekijä myös kyseli hyvin tarkasti, että ovatko säästöni omia rahojani ja mistä ne ovat peräisin. Hän ei myöskään kysynyt mitään menojani, vaan käytti pankin omia laskelmia. Mielestäni sillä kuitenkin on eroa, omistaako auton vai liikkuuko pyörällä paikasta toiseen. Hän ei esittänyt minkäänlaisia marginaaleja eikä esittänyt lainavaihtoehtoja. Ilmeisesti en kelpaa asiakkaaksi? Jäi vain sellainen olo, että työntekijä ei ottanut minua tosissaan ja halusi päästä mahdollisimman nopeasti eroon.

Menikö nämä lainaneuvottelut nyt ihan oikein?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lainansaantiasiat riippuvat paljon pankista, mutta pääsääntöisesti pankki tuijottaa vain tuloja ja laskennallisia menoja.

Pankeissa ei pidetä kovinkaan suuressa arvossa sitä, kuinka säästeliäs ihminen on vaan katsotaan, onnistuuko minkäänlainen säästäminen vrt. ASP. Olet siinä mielessä harvinainen pienituloinen, että osaat käyttää rahaa lahjakkaasti ja säästää.

Minulla on lainaa 250 000. Tiedän selviäväni summasta hyvin nykyisillä tuloillani, mutta tiedän, että olisin selvinnyt siitä leikiten myös opiskeluaikojen 1500 euron nettotuloilla.

Suurin osa ihmisistä ei ole taloudellisesti mitenkään lahjakkaita, ja käytännössä 1500 euroa menee ihmsillä elämiseen ja usein sen päälle haetaan vielä vaikkapa asumistukea.

Vierailija
22/23 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut epäselvästä aloitusviestistä. Tarkoitus olisi käyttää asp-säästöt 60 000 € ja saada lainaa 50 000 - 80 000 €. Noin 110 000 eurolla saisi kaksion keskustan ulkopuolelta ja 140 000 eurolla keskustasta. Haaveilen asunnosta keskustassa, mutta jos tuloillani ei ole mahdollista saada noin paljon lainaa, niin ostaisin asunnon keskustan ulkopuolelta.

Ei huolta, en ole käyttämässä kaikkia säästöjäni asuntoon, ainoastaan asp-säästöt. Säästötilillä on muutama tuhat puskurina ja lisäksi minulla on rahastoja, jotka voin tosi tiukan paikan tullen lunastaa.

Ap

Kyllä sinun omarahoitusosuus on senverran suuri ja jäljelle jäävä laina senverran pieni, että saat tuon suuremmankin summan lainaa. Osakekirja on riittävä tae pankille, jotta saavat omansa pois, jos huonosti käy.

Tulet saamaan lainan varmasti, kun pystyt noin hyvin hoitamaan talouttasi. Kymmenessä vuodessa kuittaat lainan pois!

Hienoa, että pienituloisisskain on noin paljon munaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni asp-tilin ehtoihin kuuluu se, että laina on pakko myöntää kunhan ehdot täyttyvät. Eli riippuen asunpaikastasi sinun pitäisi saada 100 000€ tai enemmän asp-lainaa, kunhan olet tilille vähintään 10 000€ säästänyt. Eri asia tietenkin on, millä marginaalilla tuon lainan saat tai ovatko muut pankit halukkaita lähtemään kilpailuun mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi